کد خبر : 17337
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 11:10

راهکارهای حفظ سلامت روان در دوران جنگی

راهکارهای حفظ سلامت روان در دوران جنگی

همه ما این را می‌دانیم تاثیری که جنگ بر روی افراد جامعه می‌گذارد، می‌تواند‌ تمامی جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را با چالش‌های بسیاری مواجه کند. این موضوع بر خانواده‌هایی که در جنگ مجروح و یا شهید شده‌اند، به مراتب بسیار سخت‌تر است و ممکن است دوران بسیار سختی را پشت سر بگذرانند.

همه ما این را می‌دانیم تاثیری که جنگ بر روی افراد جامعه می‌گذارد، می‌تواند‌ تمامی جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را با چالش‌های بسیاری مواجه کند. این موضوع بر خانواده‌هایی که در جنگ مجروح و یا شهید شده‌اند، به مراتب بسیار سخت‌تر است و ممکن است دوران بسیار سختی را پشت سر بگذرانند. اما بسیار مهم است که در این شرایط بتوانید به خود و اطرافیان‌تان کمک کنید تا راحت‌تر با این اوضاع کنار بیایند. در این مقاله ما قصد داریم در مورد راهکارهای حفظ سلامت روان در دوران جنگی به شما بگوییم.

جنگ چه تاثیرات روانی دارد؟

تاثیری که دوران جنگ در سلامت روان دارد، بسیار زیاد و در برخی موارد جبران ناپذیر است. از جمله تاثیراتی که این دوران در سلامت روان دارد عبارتند از:

تصویر فردی که تنها در یک میدان جنگ قرار گرفته است.
جنگ می‌تواند تاثیرات روانی جبران ناپذیری را در افراد به وجود آورد.
افسردگی از تاثیرات جنگ در این حالت فرد احساس بی‌ارزش بودن، گناهکاری و ناامیدی دارد و در موارد بسیار حاد ممکن است دچار اختلالات تغذیه‌ای (پرخوری و یا بی‌اشتهایی) شود.
اضطراب از تاثیرات جنگ این حس دلیل روشنی ندارد و معمولا پس از جنگ، میزان افسردگی در بین مردم به شدت افزایش پیدا می‌کنند و با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند.
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) این مورد یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های روانی است که افراد ممکن است در دوران جنگ با آن مواجه شوند. در این اختلال فرد به صورت مداوم و بدون آن که خودش بخواهد، مدام تمامی حوادث تلخ دوران جنگ را در ذهن خود مجسم می‌کند و از یادآوری این خاطرات دچار اضطراب می‌شود.

 

راهکاری حفظ سلامت روان در دوران جنگی

در ادامه ۸ راهکار برای حفظ سلامت روان در دوران جنگی را به شما معرفی خواهیم کرد:

۱) استراحت کردن برای رهایی از استرس

هر زمان که احساس کردید دچار استرس شده‌اید، سعی کنید برای مدت زمان کوتاهی همه کارهای عقب مانده را کنار بگذارید و کمی استراحت کنید. این کار بسیار ساده است. هر زمان که احساس کردید دچار استرس یا اضطراب شده‌اید:

  • چند لحظه بایستید و کمی مکث کنید
  • یک نفس عمیق بکشید
  • به آرامی نفس خود را بیرون دهید و سعی کنید تمامی فکرهای منفی و استرس‌ها را با این بازدم بیرون دهید
  • سعی کنید که خاطرات زیبای گذشته را به خاطر بیاورید و به آنها فکر کنید
  • از شبکه‌های مجازی و رسانه‌هایی که مدام اخبار استرس‌زا را مرور می‌کنند دوری کنید
  • خودتان را با کاری که همیشه از انجام دادن آن لذت می‌بردید مشغول کنید
تصویر شخصی که در حال مدیتیشن کردن است.
برای حفظ سلامت روان در دوران جنگی بهترین کار استراحت کردن و انجام کارهایی است که از آنها لذت می‌بردید.

۲) به چالش کشیدن ذهن و بدن

برای حفظ سلامت روان در دوران جنگی علاوه بر ورزش کردن، تمرینات و تکنیک‌های بسیاری وجود دارد که به تقویت ارتباط ذهن و بدن و کاهش استرس کمک می‌کند. فعالیت‌های بدنی مثل تای چی، یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی، رقصیدن و یا حتی نواختن که ساز می‌تواند ذهن و بدن‌تان را به چالش بکشاند و استرس‌ها دور کند.

۳) ذهن آگاهی برای حفظ سلامت روان در دوران جنگی

ذهن آگاهی یعنی که برای به دست آوردن آرامش و دور کردن تمامی نگرانی‌ها و اضطراب‌ها، با جریان مستمر و لحظه به لحظه زندگی رابطه‌ای عمیق و واقع گرایانه برقرار کنیم. این کار به معنای آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و اتفاقات تلخی است که در دوران جنگ با آن مواجه شده‌اید و باید سعی در مدیریت و کمتر کردن عواقب آن باشید. به عبارت ساده‌تر ذهن آگاهی به معنای توجه کردن به شیوه‌ای خاص و داشتن توجه و تمرکزی که سه عنصر زیر در آن دخیل است:

  • زندگی کردن در لحظه
  • هدفمند بودن
  • قضاوت نکردن
READ
رژیم را رها کنید/سلامت

۴) اهمیت دادن به خود و برگردان ذهن به حالت قبل

بسیاری از افراد به اشتباه بر این باور هستند که اگر در دوران جنگ کمی به خود اهمیت بدهیم، کاریست خودخواهانه! ولی این افراد سخت در اشتباه هستند… .

برای حفظ سلامت روان در دوران جنگی بسیار مهم است که حتی مدت زمان کوتاهی را برای انجام کارهایی که قبلا از آنها لذت می‌بردید را انجام دهید. مثلا پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان، ماساژ گرفتن، آرایشگاه رفتن و یا انجام هر کاری که قبلا با آنها احساس خوبی به دست می‌آورید.

۵) فاصله گرفتن از شنیدن اخبار منفی دوران جنگ

خیلی راحت می‌توان با دنبال نکردن اخباری که همه بار منفی دارند، به سلامت روان و حتی جسم‌تان کمک کنید. سعی کنید تا مدتی از تمامی پلتفرم‌هایی که حاوی این اخبار منفی هستند به دور باشید و آنها را دنبال نکنید.

۶) وقت گذراندن با افرادی که برایتان مهم هستند

سعی کنید که تمرکز اصلی زندگی‌تان را همان‌طور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، به چیزهای دیگری اختصاص دهید. خوب غذا بخورید، به طور منظم ورزش کنید، سعی کنید مدت زمان بیشتری را با خانواده و یا دوستان‌تان بگذرانید تا کمی از فکر و خیال‌تان در مورد واقع پیش‌رو بازتر شود.

READ
راهکارهایی برای حفظ شادابی و نشاط در فصل بهار/سلامت

۷) داشتن خواب شبانه آرام و بی‌دغدغه

برای داشتن خوابی آرام نهایت تلاش‌تان را بکنید. سعی کنید تا شب‌ها قبل از خواب، از تماشای تلویزیون و یا دنبال کردن اخبار منفی دوری کنید و در عوض به موزیک‌های آرامش‌بخش گوش کنید و مدت زمان کوتاهی را مدیتیشن کنید.

۸) کمک گرفتن از یک مشاور

در آخرین مرحله اگر تمامی این ۷ راه‌کاری که معرفی کردیم کارساز نبود، می‌توانید از یک مشاور و یا یک روان‌پزشک کمک بگیرید

حفظ سلامت روان با ورزش کردن

یکی دیگر از راهکارهای حفظ سلامت روان در دوران جنگی که بسیار موثر است و بالاتر هم به آن اشاره کردیم، ورزش کردن است. با ورزش کردن علاوه بر دوری از تنش‌هایی که در جامعه حاکم است، می‌توان بر بیماری‌هایی نظیر افسردگی، اضطراب غلبه کرد. به خاطر داشته باشید که با داشتن یک روتین منظم برای ورزش کردن نیاز نیست به دنبال برنامه‌های ورزشی طولانی‌مدت و فشرده باشید، با ورزش کردن کم ولی به طور مستمر، پس از مدت کوتاهی متوجه تغییرات زیادی خواهید شد. به طور مثال:

تصویر دسته‌ای از افرادی که به صورت گروهی در حال ورزش کردن هستند.
با ورزش کردن می‌توان تا حد زیادی تاثیرات منفی جنگ را در ذهن و بدن کم کرد.

 

۱) فواید ورزش برای کاهش اضطراب

داشتن اضطراب و استرس که در دوران جنگ با آن مواجه شده‌اید، می‌تواند دلیل اصلی بر بی‌خوابی، درد معده و یا حتی افزایش ضربان قلب در بدن باشد. ولی با ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی منظم، بر میزان ترشح اندورفین در مغز که موجب شل شدن عضلات و کاهش تنش در بدن می‌شود، کمک خواهید کرد.

۲) فواید ورزش برای کاهش افسردگی

داشتن تمرینات ورزشی برای افرادی که دچار افسردگی هستند، به عنوان  یک مداخله رفتاری (رفتاردرمانی) شناخته می‌شود که به شدت در کاهش علائم افسردگی نقش مؤثری دارد. بخشی از مغز افرادی که دچار افسردگی هستند بسیار کوچک‌تر از افراد عادی است (هیپوکامپ یا ساختار عصبی خمیده مغز). ولی با داشتن تمرینات ورزشی، سلول‌های این بخش رشد پیدا خواهد کرد و همین امر ارتباط محرک‌های عصبی را از سیناپس تقویت کرده و به درمان بیماری افسردگی کمک می‌کند.

READ

۳) فواید ورزش در ترومای روانی (PTSD)

همان‌طور که گفته شد در دوران جنگ برخی از افراد ممکن است دچار ترومای روانی یا PTSD شوند. تاثیر ورزش بر روی ترومای روانی به‌گونه‌ای است که باعث تعادل طبیعی در مواجهه با خطر در هنگام ترشح آدرنالین و اندورفین خواهد شد. زمانی که فرد بیمار ورزش می‌کند، سیناپس‌های عصبی که اصلی‌ترین عنصر زیستی در انتقال تحریک‌های عصبی است ترمیم می‌شود که به شدت برای درمان ترومای روانی مفید خواهد بود.

 

 

جمع‌بندی

در این مقاله ما سعی کردیم تا در مورد راهکارهای حفظ سلامت روان در دوران جنگی بگوییم. این موضوع را در نظر داشته باشید که جنگ معضلی است که ممکن است در تمامی کشورها و تمامی ملت‌ها اتفاق بیفتد. تاثیراتی که این موضوع در سلامت روح و جسم افراد ممکن است داشته باشد هم اجتناب ناپذیر است. جنگ در هر ملتی به هر شکلی که باشد، اعم از جنگ سرد، جنگ سخت، جنگ نرم، جنگ اقتصادی و… همگی نیازمند اقدامات مراقبتی و حمایتی دارد که سعی کردیم در مورد تمامی این جوانب در این مقاله برای شما بگوییم.

در بسیاری مواقع ممکن است برخی از افراد نتوانند به تنهایی بر آسیب‌های روانی که ناشی از این موضوع است بپردازند و این راهکارها ممکن است کافی نباشد. به همین منظور لازم است از کمک متخصصان و مشاوران روانشناسی بهره بگیرید تا ضمن کاهش تاثیرات جنگ بر خود و خانواده‌تان، با این اندوه کنار بیایید و به زندگی طبیعی قبل باز گردید. ما در درمانکده کنارتان هستیم تا بتوانید به خوبی این شرایط را مدیریت کنید و همان انسان شاد سابق شوید.

یکی از آسان‌ترین راه‌های ارتباطی با بهترین پزشکان متخصص کشور ارتباط از طریق مشاوره آنلاین پزشکی است،

سوالات متداول

روتین مناسبی برای حفظ آرامش در دوران جنگ به چه صورت است؟

کمک گرفتن از تکنیک‌های آرامش‌بخش و مدیریت استرس؛ داشتن فعالیت بدنی حتی اگر این فعالیت به معنی ۳۰ دقیقه رقص یا ورزش در خانه باشد؛ از رژیم غذایی سالم و مناسب تبعیت کنید.

در دوران جنگ چگونه روحیه کودکان را آرام نگاه داریم؟

کودکان با شنیدن خبرهای مرگ و میر و دیدن تصویر آمبولانس و مجروحان جنگی این احساس را خواهند داشت همه جهان جای خطرناکی است و همه افراد خطرناک هستند. بهترین کار این است که آنها را از این جو دور نگاه داریم به آنها یاد بدهیم که جهان آنقدر هم که این روزها به نظر می رسد جای خطرناکی نیست.

منبع :درمانکده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *