کد خبر : 17066
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 بهمن 1401 - 11:10

نکات کلیدی پرورش گل وگیاه در خانه

نکات کلیدی پرورش گل وگیاه در خانه

یادتان باشد همیشه یک یادآوری سالانه روی گوشی تلفن همراه‌تان تنظیم کنید تا در اسفند ماه به شما خبر بدید که فصل کاشت و پرورش گل و گیاه رسیده است

یادتان باشد همیشه یک یادآوری سالانه روی گوشی تلفن همراه‌تان تنظیم کنید تا در اسفند ماه به شما خبر بدید که فصل کاشت و پرورش گل و گیاه رسیده است. حتماً باید در شلوغی پایان سال، یک وقت برای خودتان تنظیم کنید که سری به بازار گل بزنید و برای آراستن باغچه و همچنین افزایش گلدان‌های داخل خانه، گل و گیاه بخرید. همچنین این فصل بهترین زمان برای رسیدگی به گل‌هایی است که آسیب دیده‌اند و یا خراب شده‌اند.

در این مقاله می‌خواهیم شما را برای یک گل‌کاری ساده در آپارتمان‌تان آماده کنیم. پس با ما همراه باشید.

نکات ابتدایی برای پرورش گل و گیاه

برای اینکه یک گلدان را در خانه پرورش دهیم، باید نکات ابتدایی برای نگهداری از آن را بدانیم. ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین مسئله در پرورش گل و گیاه در خانه و همچنین نگهداری از هر نوع گیاهی این است که بدانیم که دسترسی یک گلدان به عناصر حیاتی‌اش چگونه است؟ پنج عنصری که در زندگی یک گیاه نقش اساسی را دارند عبارتند از:

  • اکسیژن
  • اقلیم
  • خاک
  • آب
  • نور

با دانستن این پنج گزینه و آگاهی به میزان دسترسی به هرکدام، شما می‌توانید گیاه موردنظرتان را انتخاب کنید. آگاهی به این پنج نکته بسیار مهم است. چرا که اگر شما در یک آپارتمان شمالی زندگی می‌کنید که سهم آن از نور روز کم است، نمی‌توانید گیاهی نورخواه را در خانه پرورش دهید.

در میان پنج گزینه یادشده، تامین سه گزینه اول به نظر ساده می‌آید. یعنی هر صاحب گیاهی می‌تواند کیفیتی از خاک مورد نظر آن را با توجه به تنوع خاک‌های موجود در بازار فراهم کند. هوا و آب هم که تکلیف‌شان مشخص است. بنابراین چیزی که می‌تواند معیار محدود کننده شما در انتخاب یک گیاه باشد، گزینه چهار و پنج است.

آگاهی از این موضوع که محل نگهداری و پرورش گل و گیاه شما، چه میزان به نور دسترسی دارد و اینکه گیاه قرار است در چه اقلیمی نگهداری شود، به شما کمک می‌کند که سراغ گیاهانی بروید که بتوانید نیازهای اولیه آن را تامین کنید.

برای مثال شاید انتخاب سرخس‌های استوایی برای ساکنین کویر مرکزی ایران، گزینه مناسبی نباشد. همچنین بد نیست بدانید که سالانه تعداد زیادی گیاه در آپارتمان‌های شمالی و کم‌نور شهرهای بزرگ ایران می‌میرند: چون صاحبان آن‌ها در زمان خریدن گل، به این مسئله دقت نکرده بودند که نور کافی برای پرورش آن گیاه را ندارند.

راهنمای پرورش گل و گیاه در خانه

چه کاری برای گیاه‌تان می‌توانید انجام دهید؟

از پنج متغیر موثر بر سرنوشت یک گیاه تعیین دو مورد در دستان شما نیست. شما نمی‌توانید میزان نور روزانه خانه‌تان را تغییر دهید و یا اینکه اقلیم زیست گیاه را در شهر محل زندگی‌تان دستخوش تغییراتی کنید. ممکن است به کمک ابزارهایی چون ایجاد نور مصنوعی یا بخارساز و وسایلی از این‌دست، تلاش کنید به شرایط ایده‌ال گیاه نزدیک شوید؛ ولی نمی‌توانید به شرایط واقعی و طبیعی گیاه بسید.

READ
آموزش کاشت برگ عبائی

اما هر چقدر این دو عامل آخر را نمی‌توان ارتقا داد و بهبود بخشید، در سایر موارد موثر بر حیات یک گیاه می‌توان تغییراتی ایجاد کرد.

تامین خاک مناسب

یکی از موارد کیفیت خاک گیاه است. شما می‌توانید با کمک گرفتن از یکی از موارد زیر، کیفیت خاک مورد نظر (کود) خودتان را بهتر کنید.

استفاده از کود گیاهی

این روزها همه از لزوم کاهش تولید زباله حرف می‌زنند. اگر به یکی دو صفحه‌ای که در اینباره تولید محتوا می‌کنند سری بزنید، می‌بینید که چندین و چند راه برای کاهش زباله در زندگی شهری دارند.

یکی از راه‌هایی که به شدت توصیه می‌شود، تولید کود گیاهی از پسماندهای گیاهی خانه‌هاست. فرایندی که کمک می‌کند تا هم شما  زباله کمتری تولید کنید و هم اینکه خاک گیاه‌تان را غنی‌تر کنید. برای اینکه این کودهای گیاهی را بسازید کافی است تا روزانه پسماندهای تر یا گیاهی خانه‌تان را در یک سطل جمع‌آوری کنید.

مهم است که مسیر ارتباط محتویات این سطل با هوا را مسدود نکنید و بگذارید که هوا به این سطل رفت و آمد کند. در دمای بین بیست تا سی درجه که دمای معمول خانه‌ها و آپارتمان‌هاست، مواد گیاهی جمع‌آوری شده آرام آرام شروع به تجزیه شدن می‌کنند. پس از سه هفته کود شما آماده است.

READ
خواص دارویی کاکتوسها/پرورش گیاه

فراموش نکنید که فصل بهار و تابستان، بهترین وقت برای تولید کود گیاهی است. بعد از اینکه با گذشت سه هفته کود شما آماده شد، آن را با خاک گلدان‌های‌تان بیامیزید. در واقع شما دارید این‌جا فرایند تشکیل «گیاخاک» که به صورت طبیعی در جنگل ها شکل می‌گیرید را در پای گلدان‌های‌تان شبیه‌سازی می‌کنید.

استفاده از کود مایع

تقریبا در هر گل‌فروشی به شما توصیه می‌شود تا از کود مایع برای بهبود وضعیت گیاه‌تان استفاده کنید. این کودهای مایع تاثیر مستقیم و خوبی در بهبود حال گیاهان دارند. تنها نکته مهم درباره آن‌ها این است که از دستورالعمل استفاده‌ آن‌ها به‌درستی پیروی کنید.

معمولاً توصیه می‌شود که این کودها را در آب مخلوط کنید و هنگام آبیاری گیاه به آن بدهید. ولی چیزی که ممکن است این کودها را به دشمنی برای گیاه تبدیل کند، خارج شدن از دستورالعمل زمانی استفاده از آن‌هاست. اغلب دیده شده که برخی با دیدن حال نه چندان خوب یک گیاه، تصور می‌کنند استفاده زیاد و زود به زود از این کودها می‌تواند موثر باشد. در حالی که چنین نیست و اغلب به مرگ گیاه منجر می‌شود.

استفاده از کود حیوانی

این مورد تنها برای باغچه‌ها توصیه می‌شود. اگر در جایی هستید که فضای مناسبی دارید و باغچه هم به اندازه کافی دارید، می‌توانید از کود حیوانی هم استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از کود حیوانی بهمن‌ماه است. زمانی که زمین از سرما یخ زده و باید کم‌کم آن را بیدار و برای بهار آماده کرد. برای همین در فرایند بیل زدن و زنده‌کردن زمین در اواخر بهمن، به آن کود حیوانی هم می‌دهند تا خاک و کود به خوبی با هم آمیخته شوند و خاک جان‌دارتر شود.

استفاده از کودهای دیرجذب

اگر به هر دلیلی فراموش کردید که به گیاهان‌تان غذا بدهید، از کودهای دیر جذب استفاده کنید. این نوع کودها شکل‌های مختلفی دارند: اعم از کودهای قرصی شکل، کودهای میله‌ای و…. نکته‌ منفی در استفاده از این کودها این است که به صورت یک دست در خاک پخش نمی‌شوند و ممکن است به بخش‌های مهمی از خاک نرسند.

READ
با بهار و گیاهان این فصل/گیاهان دارویی

 

روش‌های پرورش گل و گیاه در خانه

گیاهان را بنا بر طبعشان آبیاری کنید

علاوه‌بر «خاک» کیفیت و میزان «آب» هم می‌توانند در حیات و ممات یک گلدان موثر باشد. در حال حاضر رطوبت‌سنج‌هایی برای گیاهان طراحی شده که میزان رطوبت خاک را می‌سنجد و بسته به نیاز گیاه به شما می‌گوید که چه زمانی آبیاری کنید.

توجه کنید که سازوکار هر گیاه با آب متفاوت است. یک گیاه زاموفیلیا ممکن است ریشه‌اش در برابر آب بیشتر از مورد نیازش، بپوسد و یک گیاه سرخس علاقه دارد همیشه در جزیره‌ای پر آب زندگی کند. اگر رطوبت‌سنج ندارید، با فروکردن بند انگشت‌تان در خاک می‌توانید میزان نیاز آن‌ها به آب را بسنجید.

اگر یادتان می‌رود به کدام گیاه، هر چند وقت یک بار آب بدهید، روی گلدانش روزهای آبیاری در هفته‌ را بنویسید؛ و البته هر روز به گلدان‌ها سری بزنید تا ببینید امروز نوبت کدام یک از این فرزندان سبز شماست که سیراب شود.

 

خانه‌تان را با گل‌ها زنده‌تر کنید

این‌ها بخش کوتاهی از آگاهی‌های اولیه برای پرورش گل و گیاه در خانه و برخورد با یک گلدان در آپارتمان بود. تجربه داشتن گل و پرورش آن در خانه، تجربه‌ای بی‌نظیر است. در عین کم‌هزینه بودن، به‌سادگی می‌توانید با چند گلدان، کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشید. تنها کافی است که کمی حوصله داشته باشید و تلاش کنید گلکاری را به فرصتی خلاقانه در زندگی‌تان تبدیل کنید.

منبع :دیواربلاک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *