هنگام برنامه‌ریزی برای بازسازی یا نوسازی آشپزخانه، گزینه‌های زیبایی‌شناسانه بسیار زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. برای این‌که به معنای واقعی کلمه متوجه شوید که دوست دارید چگونه در آشپزخانه جدید خود زندگی کنید، کار کنید، و به تفریح بپردازید، باید از خود چند سوال بسیار مهم در مورد کارکردها و ویژگی‌های فضای آشپزخانه بپرسید.

در این مطلب پنج سوال را با شما در میان می‌گذاریم که برای شروع کار مناسب هستند. پاسخ به این سوال‌ها برای شما، طراح، و سازنده‌ای که قرار است با شما همکاری کند بسیار سودمند و مفید خواهد بود.

1d91fdb5022f38f5_2428-w800-h565-b0-p0--mediterranean-kitchen

۱٫ چگونه می‌خواهید از آشپزخانه خانه‌تان استفاده کنید؟

«این سوال را از خودتان بپرسید که آیا می‌خواهید در آشپزخانه خود تنها به آشپزی بپردازید یا می‌خواهید از آن به عنوان فضایی کاربردی به عنوان غذاخوری و معاشرت با اعضای خانواده استفاده کنید؟»

اگر می‌خواهید آشپزخانه شما فضایی برای صرف وعده های غذایی و سرگرمی نیز باشد، آن‌گاه وجود یک جزیره نقش بسیار مهمی در طراحی شما بازی خواهد کرد. اگر می‌خواهید در آشپزخانه خود تنها آشپزی کنید و کارهای مربوط به نظافت را انجام دهید، یک اجاق گاز معمولی یا رومیزی و یک سینک نیاز شما را برطرف خواهد کرد ولی این دو عنصر بر روی قسمت‌های دیگر آشپزخانه تاثیر می‌گذارند.

اگر ترجیح می‌دهید که هنگام آشپزی حریم و خلوت داشته باشید، یک آشپزخانه کوچک با یک مثلث کاری فشرده آن چیزی است که به آن نیاز دارید. و اگر به دنبال آشپزخانه‌ای هستید که با فضای نشیمن خانه ادغام شود، دهانه آشپزخانه را بزرگ‌تر طراحی کنید، اما به این نکته توجه داشته باشید که می‌خواهید کدام قسمت‌های خانه به آشپزخانه دید داشته باشند. این نکته در طراحی دهانه آشپزخانه و ترکیب آن با دیگر قسمت‌های خانه نقش مهمی بازی می‌کند.

03c18a44022e3f04_2503-w800-h605-b0-p0--contemporary-kitchen

یا شاید به یک میز غذاخوری بیش‌تر از یک جزیره علاقه داشته باشید. چنین تصمیمی بر روی برنامه‌ریزی شما برای طراحی کابینت ها فضاهای نگهدارنده، و مسیرهای حرکت در آشپزخانه تاثیر خواهد گذاشت.

2a7170a000858a15_8925-w800-h600-b0-p0--modern-dining-room

اگر آشپزخانه شما به حیاط پشت خانه دسترسی دارد، در مورد نحوه ترکیب و هماهنگی این دو فضا تصمیم بگیرید. وجود آشپزخانه با فضای باز که به راحتی به حیاط پشتی مرتبط می شود، شما را به استفاده از فضای بیرون از خانه تشویق می‌کنند و باعث می‌شوند بتوانید از فضای بیرونی کنار آشپزخانه استفاده بیش‌تری بکنید.

اگر آشپزخانه شما ارتباطی با فضای بیرون خانه ندارد، می‌توانید گزینه‌های دیگری را برای رسیدن به چنین تاثیری امتحان کنید. آیا آشپزخانه شما رو به پاسیو باز می‌شود؟ در این صورت درهای شیشه‌ای کشویی بزرگ جریان خوبی را بین فضای داخلی و فضای بیرونی خانه ایجاد می‌کنند.

READ
طریقه تمیز کردن دستگاه قهوه جوش/نکات خانه داری

126161de022e5a73_9528-w800-h532-b0-p0--transitional-kitchen

اگر از آن دسته افرادی هستید که از تنهایی لذت می‌برید، در این مورد تصمیم بگیرید که ترجیح می‌دهید در کجا غذا بخورید. اگر به نظرتان اتاق پذیرایی بیش از حد بزرگ و رسمی است، می‌توانید فضای غذاخوری خود را به جزیره آشپزخانه منتقل کنید.

اگر دوست دارید که صورت‌حساب‌ها را در آشپزخانه بپردازید یا ایمیل‌های خود را در این فضا چک کنید، یک گوشه دنج را برای طراحی نیمکت آشپزخانه که دارای ارتفاع مناسب و بالشتک‌های راحت و نرم است را در طراحی آشپزخانه خود در نظر بگیرید.

6581a913022e34b3_9863-w800-h532-b0-p0--contemporary-kitchen

تغییر ظاهر آشپزخانه کار چندان سختی نیست، فقط کافی است که به عکس‌های این مطلب یا مطالب دیگر موجود در سایت ما توجه کنید تا ایده‌هایی در این زمینه به دست آورید. البته فقط دیدن عکس‌های آشپزخانه‌های زیبا کافی نیست. برای این‌که به همان چیزی که در سر دارید در آشپزخانه خود برسید، از همان ابتدای کار باید با خود و طراح صادق باشید.

فقط در این شرایط است که می‌توان یک برنامه‌ریزی درست برای طراحی آشپزخانه‌ای کرد که تا سال‌ها برای ما کار کند.

۲٫ معمولا چه تعداد افرادی هم‌زمان در آشپزخانه شما حضور خواهند داشت؟

این اطلاعات به طراح شما در طراحی یک چیدمان مناسب و بهینه کمک زیادی می‌کند. اگر در خانه شما تعداد زیادی از افراد زیر یک سقف زندگی می‌کنند، بهتر است پیش از شروع بازسازی به این نکته توجه کنید که برای از صرف وعده‌های غذایی چه تعدادی از آن‌ها در آشپزخانه هستند. برای هر فرد یک فضای  مناسب طراحی کنید تا هنگام کار افراد مزاحم هم نشوند و این مسئله باعث بروز مشکلات غیرضروری حین کار در آشپزخانه نشود.

2071b5050ed4f8ad_4129-w640-h428-b0-p0--traditional

آیا صرف وعده‌های غذایی در کنار اعضای خانواده برای شما مهم است؟ اگر چنین است، به این مسئله فکر کنید که افراد حین صرف غذا قرار است کجا بنشینند. اگر جزیره آشپزخانه مشخص‌ترین فضا برای این کار در آشپزخانه است، تعداد کافی صندلی دور آن بچینید تا خیال شما از جا شدن هم افراد حین غذا خوردن راحت شود. آیا شما ترجیح می‌دهید که به جای جزیره، دور یک میز غذا بخورید؟ اگر این‌چنین است، میزی را که هم مناسب فضای آشپزخانه است و هم به تعداد اعضای خانواده شما جا دارد در فرایند طراحی در نظر بگیرید.

READ
بهترین روش برای نگهداری از مغزهای خوراکی چیست/نکات خانه داری

4d815d290b74a805_1000-w422-h634-b0-p0--home-design

اگر این آشپزخانه برای یک فرد مجرد است که می‌خواهد در آن به تفریح و سرگرمی بپردازد، طراحی پیش‌خان‌های کافی، یک یخ ساز برای نوشیدنی و فضای مناسب برای قرار دادن یخچال بسیار مهم می‌شود.

29d15383022ee5c5_2778-w800-h535-b0-p0--transitional-kitchen

هر کدام از سناریوها دارای ملاحظات مخصوص به خود هستند. اگر پیش از شروع به کار به تمام نکات و مسائل مربوط به خود فکر کرده باشید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده باشید، آن‌گاه فرایند طراحی به سادگی طی می‌شود و در نهایت شما به نتیجه مورد نظر خود می‌رسید.

08912cc8008588ff_8729-w422-h562-b0-p0--modern-kitchen

۳٫ آیا برای صرف غذا از از مواد تازه استفاده می‌کنید یا محصولات بسته‌بندی شده و یخ زده؟

خانواده‌ای که برای صرف وعده‌های غذایی از محصولات خوراکی یخ‌زده، غذاهای آمده، و یا اسنک‌ها استفاده می‌کنند، به فضای زیادی برای قرار دادن یخچال و فریز و حتی یک انباری کوچک در درون آشپزخانه نیاز دارند. یک انباری کوچک (مانند انباری که در عکس زیر مشاهده می‌کنید) فضای کافی را برای قرار دادن و نگهداری از این محصولات فراهم می‌کند.

1751a9d901b9042e_9270-w422-h616-b0-p0--mediterranean-kitchen

افرادی که مواد غذایی تازه را ترجیح می‌دهند، که سریع‌تر از مواد غذایی بسته‌بندی شده و یخ‌زده مصرف می‌شوند، بیش‌تر به فضای مناسب برای آماده کردن غذا و پیش‌خان‌های متعدد نیاز دارند تا فضاهای نگهدارنده و انبارهای کوچک .

98b17a970b01a9ed_1000-w800-h542-b0-p0--contemporary-kitchen

اگر شما هم جزء دسته دوم هستید و بیش‌تر از مواد غذایی تازه استفاده می‌کنید، دو سینک بزرگ را در طراحی آشپزخانه جدید خود در نظر بگیرید. یکی از این سینک‌ها را در پیش‌خان‌های کنار دیوار آشپزخانه که دارای فضای کافی برای آماده‌سازی غذا هستند قرار دهید، و دیگری را در جزیره تعبیه کنید تا هنگام آشپزی و آماده کردن غذا به همه چیز دسترسی داشته باشید و این کار در کم‌ترین زمان ممکن انجام شود.

4fd1a2c90f6cd004_9141-w422-h636-b0-p0--traditional

۴٫ آیا قرار است در آشپزخانه جدید شیرینی و کیک نیز بپزید یا آیا برای انجام کارهای مربوط به آشپزی نیاز به تجهیزات خاصی دارید؟

این سوال نیز یکی دیگر از سوال‌های مهمی است که پیش از شروع فرایند طراحی و بازسازی باید به آن پاسخ درست دهید. دانستن جواب این سوال تاثیر زیادی بر روی طراحی و چیدمان کلی آشپزخانه جدید شما می‌گذارد.

کسی که در آشپزخانه شیرینی و نان می‌پزد، نیاز به فضای کافی برای انجام کارهای مربوط به پختن کیک‌های خوشمزه و نان‌های لذیذ دارد. اگر شما نیز این‌گونه هستید و فضای کافی در آشپزخانه خود در اختیار دارید، یک پیش‌خان با سطحی از سنگ مرمر را برای این کار در نظر بگیرید، به طوری که بتوانید وسایل مربوط به شیرینی‌پزی و پخت نان را در زیر این فضا پنهان کنید.

READ
سینک ظرفشویی تان را مانند روز اول، برق بیاندازید

شاید شما به یک مخلوط‌کن بزرگ نیاز داشته باشید. برای این کار می‌توانید یکی از کابینت‌ها را به این وسیله (مانند عکس بالا) اختصاص دهید تا هر وقت خواستید از آن استفاده کنید و در مواقع دیگر آن را در کابینت پنهان کنید.

3a91a5cb022e34a9_9853-w800-h532-b0-p0--contemporary-kitchen

کسانی که ساعات زیادی را در آشپزخانه مشغول آشپزی هستند باید از یک هود بزرگ در بالای اجاق گاز استفاده کنند. نمونه چنین هودی را در عکس بالا مشاهده می‌کنید.

۵٫ آیا می‌خواهید وسایل برقی در فضا مشخص باشند یا دوست دارید همه چیز در آشپزخانه پنهان شده باشد؟

پاسخ به این سوال به طراح شما کمک می‌کند تا بفهمد که شما به چه مقدار فضا برای قرار دادن وسایل برقی نیاز دارید. اگر شما به دنبال آشپزخانه‌ای هستید که دارای پیش‌خان‌های شیک و ظریف و ظاهری مرتب و منظم است، باید طراح شما فضاهای دیگری را برای پنهان کردن وسایل برقی در طراحی خود در نظر بگیرد.

طراحی فضاها یا کابینت‌هایی که بتوان وسایل برقی را در آن‌ها پنهان کرد، آشپزخانه شما را تبدیل به فضایی منظم و تمیز می‌کند.

8d9150d50c7a5603_1000-w800-h532-b0-p0--traditional-kitchen

کابینت‌هایی که در گوشه آشپزخانه قرار می‌گیرند (مانند عکس بالا) فضاهای بزرگ بسیار خوبی در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر برای دسترسی به وسایل برقی دوست ندارید که خیلی به خودتان زحمت دهید و خم شوید، یکی از کابینت‌های گوشه آشپزخانه را در نظر گرفته و در آن کشوهای چرخ‌دار تعبیه کنید تا بتوانید به راحتی به وسایل برقی داخل آن دسترسی داشته باشید.

«طراح آشپزخانه خوب کسی است که فرایند طراحی را با شناخت مشتری و نیازهای او آغاز می‌کند. جواب‌های سوالاتی که بیان‌کننده نیازهای مشتری است به طراح کمک می‌کند تا آشپزخانه‌ای را طراحی کند که نیازهای مشتری را برطرف می‌کند، مناسب سبک زندگی اوست، و او از بودن در آن لذت می‌برد.»

منبع :