کد خبر : 9327
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1393 - 15:20

راست دست ها و چپ دست ها /سلامت

راست دست ها و چپ دست ها /سلامت

چاقو را با دست راستت بگیر! با دست راست نقاشی بکش! کدام چپ دستی تا به حال حداقل یک بار این جملات را نشنیده است؟ قیچی، آلات موسیقی، وسایل کامپیوتر، همه و همه برای راست دست ها طراحی شده اند. براساس این که  %90 انسان ها راست دست هستند، می توان گفت که بعضی از

lefthand چاقو را با دست راستت بگیر! با دست راست نقاشی بکش! کدام چپ دستی تا به حال حداقل یک بار این جملات را نشنیده است؟ قیچی، آلات موسیقی، وسایل کامپیوتر، همه و همه برای راست دست ها طراحی شده اند. براساس این که  %90 انسان ها راست دست هستند، می توان گفت که بعضی از شرایط با بی رحمی تمام بر چپ دست ها تحمیل شده است.

چرا تعداد راست دست ها زیاد است؟ چرا بعضی افراد در بین ما راست دست  و بعضی  دیگر چپ دست هستند و حتی برخی می توانند به راحتی از هر دو دست خود استفاده کنند؟

در طول چند قرن مطالعه و پژوهش بر روی این سوالات، تا به حال هیچ کس نتوانسته است برای این پرسش ها پاسخی قطعی بیابد.

مدت زمان طولانی می گذرد که دانشمندان متوجه شده اند که مغز از دو نیم کره ی تقریبا قرینه تشکیل شده است. نیم کره ی چپ قسمت راست بدن را کنترل و هدایت می کند و نیم کره ی راست قسمت چپ بدن را.

از طرف دیگر نیم کره ی سمت چپ افراد راست دست کمی بزرگ تر از نیم کره ی سمت چپ افراد چپ دست است.

زمانی تصور می شد که نیم کره ی چپ مغز اهمیت کم تری دارد، اما امروزه ثابت شده است که این تصور کاملا اشتباه است. این نوع ساختار و شکل بندی مغز چه فایده ای دارد؟ این سوال نیز به گونه ای یک معماست . برای روشن شدن این معما ، متخصصین اعصاب با دقت بر روی رفتار بیمارانی مطالعه کردند که ارتباط بین دو نیم کره ی مغز آن ها در اثر بیماری شدید صرع از بین رفته بود. آن ها مشاهده کردند که هر نیم کره وظیفه ی تعریف شده ی مخصوص خود را دارد : نیم کره ی سمت راست وظیفه ی انجام عملکردهای عاطفی و مربوط به محیط پیرامون را بر عهده دارد و نیم کره ی سمت چپ مسئولیت توانایی زبانی و حرکات بدن فرد را بر عهده دارد.

با افزایش کالبد شکافی، تشریح جانوران زنده و مشاهداتی که از طریق علومی همچون سونوگرافی انجام گرفته است، دانشمندان آشنایی بیشتری با ارتباط بین دو نیم کره ی مغز پیدا کرده اند. علاوه بر این دانشمندان کشف کرده اند که دو نیم کره ی مغز چپ دست ها با یکدیگر ارتباط بیشتری نسبت به دو نیم کره ی راست دست ها دارند.

READ
بهترین سن پیشگیری از چاقی در کودکان/سلامت

با این وجود هنوز هیچ کس موفق نشده است که پاسخ این سوال را دریابد که چرا چند ماه پس از تولد، دست راست توانایی و قدرت بیشتری نسبت به دست چپ پیدا می کند.

حتی %60 کودکانی که از پدر و مادر چپ دست به دنیا می آیند، مهارت دست راست آن ها در انجام کارها بیشتر از دست چپ شان است. در ابتدا زیست شناسان تصور می کردند که چپ دست بودن و یا راست دست بودن افراد صرفا ارثی است؛ اما این تصور کاملا اشتباه بود.

دو قلوهایی که والدین آن ها چپ دست هستند الزاما هر دوی آن ها چپ دست نیستند.

پس از این مشاهدات توجه محققان به دوران رشد جنینی جلب شد. به نظر می رسد که وجود هورمون های مردانه بین 7 و 8 ماهگی جنین نقش اساسی را در تعیین دست فرد ایفا می کند. شاید بتوان گفت که نتیجه ی مطالعات این است که راست دستی و چپ دستی افراد از طرفی ارثی و از طرف دیگر هورمونی است.

همچنین باید گفت که مهارت دست ها هنگام یادگیری زبان آشکار می شود. اکثر کسانی که به راحتی نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند چپ دست هستند.

در پایان باید اظهار داشت که چپ دست ها می توانند به چپ دست بودن خود اقتخار کنند: درک آن ها از فضای اطراف معمولا بهتر از راست دست هاست و به ویژه شوق و استعداد هنری، ورزشی، موسیقی و ریاضی آن ها بسیار بیشتر از راست دست هاست

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *