کد خبر : 7808
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 6 خرداد 1393 - 18:50

آیا تاکنون احساس جرقه در چشم تان داشته اید/سلامت

آیا تاکنون احساس جرقه در چشم تان داشته اید/سلامت

  عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ايران گفت: احساس جرقه‌ در چشم يا مگس ‌پران مهمترين علامت …   عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ايران گفت: احساس جرقه‌ در چشم يا مگس‌پران مهمترين علامت جداشدگی يا پارگی شبكيه است و بايد با مشاهده آن به سرعت به پزشك مراجعه كرد. دکتر پژمان بختیاری

 

آیا تاکنون احساس جرقه در چشم تان داشته اید؟
عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ايران گفت: احساس جرقه‌ در چشم يا مگس ‌پران مهمترين علامت …

 

عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ايران گفت: احساس جرقه‌ در چشم يا مگس‌پران مهمترين علامت جداشدگی يا پارگی شبكيه است و بايد با مشاهده آن به سرعت به پزشك مراجعه كرد.
دکتر پژمان بختیاری گفت:پرده شبكیه داخلی‌ترین لایه كره چشم است كه كار اصلی آن با توجه به حضور سلول‌های حساس به نور در این پرده،درك نور است و پس از تابش نور به چشم و تمركز آن بر روی شبكیه چشم این سلول‌ها نور را به پیام‌‌های عصبی تبدیل كرده و از طریق راه ‌های عصبی به مغز می‌رساند كه در این زمان شخص احساس دیدن می‌كند.
وی افزود:بیماری‌های مختلفی از جمله جدا شدگی شبكیه می‌تواند این پرده را متاثر كند البته قسمت عمده‌ای از این بیماری‌ها قابل پیشگیری است.
بختیاری با اشاره به انواع جداشدگی پرده شبكیه چشم تصریح كرد: جداشدگی یا پارگی شبكیه 3 نوع مختلف دارد.ایجاد سوراخ و پارگی در شبكیه،كشیدگی شبكیه و جمع شدن مایع زیر شبكیه اتفاق می‌افتد كه نوع آخر به دلیل ایجاد آن توسط تومورها از 2 نوع دیگر قابل پیشگیری‌تر است.
این فوق تخصص چشم پزشكی یادآور شد:در بین 2 نوع دیگر،نوع ایجاد سوراخ و پارگی شبكیه چشم بسیار شایع‌تر است كه از مهمترین دلایل ایجاد آن ضربه ‌ها هستند لذا باید بعد از هر ضربه به سرعت به چشم ‌پزشك مراجعه كرد چرا كه درمان یك سوراخ در شبكیه بسیار راحت‌تر از درمان جدا شدگی كل شبكیه است.
وی افزود:دلیل دیگر ایجاد پارگی شبكیه نوع اول،جدا شدن مایع ژل مانند زجاجیه داخل چشم است كه با افزایش زمان و گذشت سن ممكن است از لایه پشتی خود كه شبكیه است جدا شود.
بختیاری اضافه كرد:این نوع پارگی شبكیه در افرادی كه نزدیك بینی بالایی دارند شیوع بیشتری دارد ولی امكان بروز این بیماری در افرادی كه شماره‌های چشم منفی بالاتر از 6 – دارند و افرادی كه سابقه خانوادگی این بیماری را دارند نیز وجود دارد.
وی با اشاره به نوع سوم یعنی كشیدگی شبكیه چشم تصریح كرد:این نوع از پارگی شبكیه چشم به علت‌های مختلفی از جمله رشد عروق نابجا در سطح شبكیه چشم و انقباض آن به وجود می‌آید كه موجب كشش شده و شبكیه را از جا می‌كند.
بختیاری ادامه داد:شایعترین بیماری كه می‌تواند موجب این نوع بیماری شبكیه شود دیابت است كه عروق را متاثر كرده و یكسری نواحی را دچار كاهش اكسیژن كرده و موجب می‌شود بافت‌ها و رگ‌های جدیدی داخل چشم ایجاد شود كه به دنبال انقباض این بافت جدید ممكن است این بافت لایه زیرین خود را كه شبكیه است با خود بكشاند و موجب جدایی شبكیه شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران اضافه كرد:اگر دیابتی‌ها هیچ علامتی از علامت‌های پارگی شبكیه چشم نداشته باشند نیز باید به طور منظم به چشم پزشك مراجعه كنند كه به محض ورود اولین علائم درمان انجام شود.
وی درباره درمان این عارضه گفت:در مراحل ساده‌تر كه سوراخ با پارگی كوچكی در شبكیه ایجاد شده است با لیزر كردن دور آن یا روش كرایو (یخ زدن) بهبود حاصل می‌شود اما در موارد شدید‌تر تنها راه درمان جراحی است كه به كمك آن لایه شبكیه به جای اصلی خود می‌چسبد.
بختیاری تصریح كرد:سلول‌های حساس به نور كه در شبكیه چشم قرار دارند و كار ارسال پیام عصبی به قسمت بینایی مغز را بر عهده دارند از بافت زیرین خود یعنی مشیمیه تغذیه می‌كنند كه در نتیجه جدایی شبكیه از این بافت،كمبود اكسیژن برای این سولهای حساس ایجاد می‌شود لذا هر چه زمان از جداشدگی شبكیه بگذرد احتمال آسیب بیشتر است.
بختیاری خاطرنشان كرد:یك دهم درصد افراد جامعه به جداشدگی شبكیه مبتلا هستند و به خاطر ساختمان چشم و خطرات موجود، ابتلای آن در سنین پائین نادر است اما نوزادانی كه با وزن زیر 5/1 كیلوگرم به دنیا می‌‌آیند باید حتماً از نظر بینایی بررسی شود.
وی با اشاره به اینكه این بیماری به جنس ندارد اضافه كرد:پس از عمل جراحی معاینات منظم و پیگیر باید ادامه یابد.

منبع:سیمرغ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *