کد خبر : 6345
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 فروردین 1393 - 19:20

طرز تهیه خورش سبز بهاری (کنگر)/اشپزی

طرز تهیه خورش سبز بهاری  (کنگر)/اشپزی

طرز تهیه خورش سبز بهاری (کنگر)

خورش سبز بهاری

(کنگر)

خورشت کنگر


مواد لازم برای 4 نفر:

1/2 پیمانه کنگر خرد شده

2 پیمانه ریواس خرد شده
1 پیمانه گوجه سبز
2 پیمانه نعنا و جعفری ریز شده (1و 1/2 پیمانه جعفری – 1/2 پیمانه نعنا)

400 گرم گوشت گوساله خرد شده

2 قاشق سوپخوری پیاز داغ

روغن به میزان لازم

نمک،فلفل و زرد چوبه به مقدار کافی

 

خورش کنگر

 

خواص کنگر:

کنگر یکی از سبزیجات بهاره لذیذ و سرشار از ویتامین است. قسمت مورد استفاده این سبزی ساقه آن بوده (مانند کرفس)که پس از جدا کردن تیغ‌ها و کمی ‌‌تفت دادن در روغن می‌تواند برای طبخ خورش به کار رود. مطالعات نشان داده‌اند که خوردن برگ‌های این سبزی افزایش دهنده ادرار (دیورتیک) و محرک کلیه‌ها، ترشح صفرا از کبد و منقبض کننده کیسه صفراست. در ضمن پتاسیم فراوانی داشته اما از نظر میزان کالری بسیار محدود است.

در این سبزی ترکیبی به نام سینارین وجود دارد که موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این ترکیب کاهنده سطح تری‌گلیسیرید خون نیز هست. از این رو خوردن کنگر برای کسانی که چربی خون بالا دارند و یا مستعد بیماری‌های قلبی عروقی هستند توصیه می‌شود. به علاوه، از آنجایی که کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده غیرقابل هضمی به نام اینولین است، خاصیت مسهلی دارد. از طرفی اینولین موجود در این سبزی باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در مدفوع می‌شود و در کل به حفظ سلامت روده بزرگ کمک می‌کند و از خطر ابتلا به سرطان در این ارگان را به میزان قابل‌توجهی می‌کاهد.

 

نعناع و جعفری را فراموش نکنید

مطالعات نشان داده‌اند خوردن 20 گرم جعفری نیاز بزرگسالان را به ویتامین C برطرف می‌کند، به خصوص اگر به‌طور تازه میل شود. این ماده مغذی در دسته آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و خاصیت ضدسرطانی نیز دارد اما نعناع حافظ معده است و مصرف آن به هر شکلی به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند اما توصیه می‌کنیم که این سبزی‌ها را تازه به تازه تهیه کرده و کمتر خرد کنید به طوری که له نشوند و در ضمن با روغن کمی ‌‌تفت دهید تا به این ترتیب ضایعات مواد مغذی موجود به حداقل برسد. فراموش نکنید که این جز را در آخرین مراحل طبخ به خورش‌تان اضافه کنید تا بیش از اندازه حرارت نبیند.

 

طرز تهیه :

1. کنگر را تمیز کرده و تیغ شان را جدا کنید.آنها را خوب شسته و به اندازه مناسب خرد کنید.

2. ریواس را هم پوست کنده و خرد کنید. حالا گوشت را در تابه ای با مقداری روغن تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود.

3. حالا پیاز داغ را اضافه کرده و تفت دادن ادامه دهید.به گوشت کمی زرد چوبه اضافه کنید.

4. مقداری آب اضافه کنید تا روی مود بیاید، سپس در تابه را بگذارید تا گوشت بپزد.

5. نعنا و جعفری ریز خرد شده را همراه با کنگر در کمی روغن ریخته تفت دهید. سبزیجات سرخ شده را به گوشت پخته شده اضافه کنید تا همراه با گوشت بجوشندو خورش جا بیفتد.

6. نیم ساعت که خورش جوشید گوجه سبز را اضافه کنید.نمک و فلفل را هم اضافه کنید تا خورش مزه دار شود.

7. ده دقیقه به پایان پخت، ریواس های خرد شده را اضافه کنید،بعد از این مدت خورش را از روی حرارت برداشته و در ظرف مورد نظر ریخته و با برنج سرو کنید.

 

همراه غذا:

از آنجایی که این غذا از مخلوط شدن گروه سبزیجات با گوشت‌ها آماده خوردن می‌شود، بهتر است به همراه آن از ماست کم چرب و یا دوغ تهیه شده از این نوع ماست استفاده کنید. در ضمن، مصرف نوشیدنی‌هایی مانند شربت آب‌لیمو نیز به دلیل ویتامین C فراوان می‌تواند یک وعده غذایی سالم‌تر را تشکیل دهد.

خورش کنگر

فوت و فن:

 

  • ریواس تازه و جوان ، صورتی رنگ است.پس برای این خورش ریواس تازه استفاده کنید.
  • گوجه سبزها هم اگر خیلی تازه باشند، هسته شان نرم است و در خورش له شده و خورش را تلخ می کند.پس گوجه های خیلی ریز را برای این خورش استفاده نکنید و مناسب نیستند.
  • ریواس احتیاج به مدت پخت طولانی ندارد چون زود می پزد و له می شود.
  • گوجه سبز هم نباید خیلی بجوشد،چون له می شودو در خورش دیده نمی شود.

 

کهنگی و ماندگی

در صورت زیاد آمدن آن‌را در ظرف درداری بریزید تا بوی یخچال و سایر غذاها را به خود نگیرد. از گذاشتن اضافه این خورش در فریزر خودداری کنید زیرا طولانی شدن زمان نگهداری این خورش از ارزش غذایی آن به شدت خواهد کاست. در هنگام خرید کنگر توجه داشته باشید که ساقه‌های جوان به کلفتی انگشت سبابه دست را انتخاب کنید و برای پاک کردنش بهتر است از قیچی استفاده کرده و برای حفاظت درمقابل تیغ‌های این گیاه دستکش بپوشید.

اگر چربی خونتان بالاست

بهتر است به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ به خصوص سینه آن استفاده کنید زیرا کم‌چرب بوده و برای کنترل مشکل شما گزینه مناسب‌تری است. در ضمن سبزیجات مصرف شده در آن‌ را سرخ نکرده و از روغن کمتری در تهیه خورش‌تان استفاده کنید و میزان کنگر مصرفی در غذایتان را دو برابر کنید.
اگر  سنگ کیسه‌صفرا دارید
اگر سنگ کیسه صفرا دارید، از آنجایی که برگ‌های کنگر محرک انقباض کیسه صفراست و اگر سابقه ابتلا به سنگ کیسه صفرا دارید از کنگر کمتری در خورش‌تان استفاده کنید چرا که افزایش انقباض کیسه صفرا به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا منجر می‌شود.

اگر فشار خونتان بالاست

اگر فشار خون بالایی دارید، از آنجایی که در هر 100 گرم از این سبزی 360 میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد این ماده غذایی به عنوان یک کاهنده فشار خون به حساب می‌آید که البته بهتر است با نمک کم و آب‌لیمو یا آب‌غوره فراوان مزه دار شود تا به این ترتیب کنترل فشار خون صورت گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *