کد خبر : 5509
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اسفند 1392 - 20:32

علامت های مهم و تاثیرگذار در یک رابطه ی سالم و مطلوب/روان شناسی

علامت های مهم و تاثیرگذار در یک رابطه ی سالم و مطلوب/روان شناسی

علامت های مهم و تاثیرگذار در یک رابطه ی سالم و مطلوب

ارتباط اجتماعی

برآنیم تا در طی دو مقاله ،علامت های مهم و تاثیرگذار در یک رابطه ی سالم و مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم :

 

علامت اول : تماس چشمی

از کجا می فهمید کسی به حرف شما گوش می دهد ؟ اولین نشانه ی برقراری ، تماس چشمی است . موضوعی خالص و به شدت ساده . اگر کسی به شما نگاه نکند ، به حرفهای شما گوش نمی دهد .

البته تمام موارد ذکر شده در این علامت ، مخصوص افراد هم جنس می باشد .

چند بار تا کنون فکر کرده اید ، و یا شاید به دوستانتان گفته اید :« وقتی با تو حرف می زنم ، به من نگاه کن ! » آیا متوجه شده اید چقدر ناراحت کننده است که با کسی حرف بزنید و او به شما نگاه نکند ؟ آیا هرگز متوجه شده اید که وقتی با کسی حرف می زنید و او به شما نگاه می کند ، چقدر راحت تر هستید ؟

اگر بیش از اندازه چشم از روی کسی که حرف می زند برتابید و نگاهتان را به طور طولانی از او برگیرید ، در طرف مقابل ، واکنش منفی ایجاد می کنید . زیرا او کم کم با خود فکر می کند : « من کسل کننده هستم ، او مرا دوست ندارد .» ، یا « او به حرف من علاقه ای ندارد .»

وقتی تماس چشمی خوب نباشد ، هیچ اندیشه ی مثبتی ایجاد نخواهد شد . برای اینکه خوب ظاهر شوید ، باید به هنگام گوش دادن تماس چشمی برقرار سازید .

با کسی که با شما حرف می زند ، اگر هم جنس شماست ، حتما تماس چشمی برقرار کنید . این گونه اشخاص متوجه می شوند که آیا شما به حرفهایشان گوش می دهید یا نمی دهید . هر چه تماس چشمی بیشتری برقرار کنید ، بیشتر درگیر و علاقه مند به نظر می رسید .

اگر با غیر همجنس خود صحبت می کنید ، مواظب نوع نگاهتان باشید . نگاهی که حاکی از توجه بیش از حد است ، با نگاهی که حاصل خیره شدن مصنوعی و نمایشی است متفاوت است .

در لحظه‌ی اکنون باقی بمانید :  اگر می خواهید از جذبه و گیرایی برخوردار باشید ، باید حضور داشته باشید . با طرف مقابل یک دقیقه یا یک ساعت وقت صرف کنید . سعی کنید در لحظه باقی بمانید و به کسی که حرف می زند ، توجه کنید . بدون حضور داشتن در لحظه  ، نمی توانید گیرایی داشته باشید .

عادت کنید به هنگام گوش دادن با کسی که حرف می زند ، تماس چشمی برقرار کنید . به پیشانی ، پشت سر او و نقاط دیگر توجه نکنید . به غذاهای روی میز نگاه نکنید . بگذارید چشمان و توجه شما متعلق به او باشد ، و آن قدر به این رفتار ادامه دهید تا صحبتش به انتها برسد .

در خانه و با افراد خانواده هم به هنگام صحبت ، تماس چشمی برقرار کنید . وقتی در برقراری تماس چشمی از مهارت کافی برخوردار شدید ، می توانید از برقراری تماس چشمی معمولی ، به برقراری تماس چشمی برتر حرکت کنید .

اگر مطمئن نیستید که چند نوبت باید نگاه کردن در چشمان شخص صحبت کننده را عوض کنید ،به کسی که یک مستمع خوب است نگاه کنید . به کسانی که با هم صحبت دو طرف دارند توجه کنید . این گونه ، بهتر می توانید حرکت مناسب را تشخیص دهید

علامت دوم : سوسو زدن

به هنگام گوش دادن ، برقراری تماس چشمی برتر به مهارت دیگری احتیاج دارد . این روشِ برقراری تماس چشمی،  در واقع یک تماس چشمی برتر و شدیدتر است که ما اصطلاحا به آن « سوسوزدن » می گوییم . جریان از این قرار است که وقتی طرف مقابل صحبت می کند ، شما نگاهتان را از یک چشم او به چشم دیگرش منتقل می سازید . به عبارت دیگر ، یک بار در یک چشم و لحظاتی بعد در چشم دیگر او نگاه می کنید و به همین شکل ادامه می دهید .

گوش دادن حقیقی در برابر گوش دادن ساختگی

حتما معکوس “دقیق نگاه کردن”  را هم دیده اید . حتما متوجه شده اید اشخاص در مواقعی چهار چشمی به شما نگاه می کنند ، اما ته چشمشان متوجه شما نیست . این حالت نشان می دهد کسی که گوش می دهد ، نوع گوش دادنش ساختگی و مصنوعی است . او در واقع به شما گوش نمی دهد ، نگاهش تهی و خالی است و شما بلافاصله سوء ظنتان به او جلب می شود . می فهمید او به راستی به شما توجهی ندارد و به حرفی هم که می زنید ، بی علاقه است .

چشمانتان را حرکت بدهید .

اگر می خواهید دیگران ببینند که شما به حرفهایشان گوش می دهید ، چشمانتان باید حرکت داشته باشند . هر چه فعالیت چشم بیشتر باشد ، بیشتر درگیر و متوجه به نظر می رسید . هر چه فعالیت چشم کمتر باشد ، توجه و درگیری شما کمتر است .

ابزار شما برای تأثیر گذاری بردیگران : حالا که به هنر تماس چشمی طولانی پی بردید ، در منزل تمرین حرکت دادن چشم یا به عبارتی روش سوسوزدن را تمرین کنید . این بار که به صحبت کسی گوش می دهید ، چشمانتان را به ترتیب از یک چشم او به چشم دیگرش حرکت دهید . اما در این کار افراط نکنید . زیرا ممکن است این کار به حساب آن گذاشته شود که خدای ناکرده شما تیک عصبی دارید .

اگر مطمئن نیستید که چند نوبت باید نگاه کردن در چشمان شخص صحبت کننده را عوض کنید ،به کسی که یک مستمع خوب است نگاه کنید . به کسانی که با هم صحبت دو طرف دارند توجه کنید . این گونه ، بهتر می توانید حرکت مناسب را تشخیص دهید .

ارتباط اجتماعی

علامت سوم : متمایل کردن سر

وقتی کسی با شما حرف می زند ، به خصوص وقتی برایتان از اهمیت به خصوصی برخوردار است ، سرتان را اندکی خم کنید . می توانید جلوی آیینه تمرین کنید .

حالا به قاعده ی دیگری توجه کنید :  وقتی حرف می زنید ، سرتان را راست بگیرید ، ولی  وقتی گوش می دهید ، سرتان را به سمتی متمایل نمایید .

می توانید سه روشی را که تاکنون یاد گرفته اید ، با هم ترکیب کنید . چشمانتان را روی چشمان کسی که حرف می زند جابه جا کنید ، تماس چشمی برقرار کنید و بعد سرتان را در حال شنیدن کمی کج کنید . اینها روش هایی هستند که مستمعین بزرگ و آنهایی که در این خصوص تبحر دارند ، از آن استفاده می کنند .

 

علامت چهارم : سر را به علامت تأیید پایین آوردن

سر به علامت تأیید پائین آوردن ، روش قدرتمند دیگری برای نشان دادن گوش کردن است ؛ که گیرایی شما را به دیگران انتقال می دهد . بعضی ها عادت دارند  که وقتی گوش می دهند ، سرشان را به علامت تأیید فرود آورند ، اما جمع دیگری اصولا سر تکان نمی دهند . وقتی به واکنش دیگران به هنگام گوش دادن توجه کنید ، متوجه می شوید که سر به علامت تأیید پایین آوردن تا چه اندازه مهم است . وقتی این علامت وجود نداشته باشد ، گیرایی شنونده و انرژی او به میزان زیاد کاهش می یابد .

سه راه برای “سر به علامت تأیید پایین آوردن” : سر تکان دادن ، نشانه ی آن است که به چه خوبی گوش می دهید ، چه فکری در سر دارید ، و چه احساسی می کنید. در واقع ، با سه نوع سر تکان دادن مواجه هستیم : سر تکان دادن آرام ، سر تکان دادن کمی سریع تر و سر تکان دادن بسیار سریع .

هر یک از اینها فایده و اثر خودشان را دارند ، و اغلب مردم متوجه آن می شوند .

سر تکان دادن آرام در واقع این پیام را مخابره می کند :« دارم درباره اش فکر می کنم . » این سر تکان دادن لزوما به این معنی نیست که شما موافق صحبت هستید .

بعد به سر تکان دادن کمی سریع تر می رسیم ، که در واقع می گوید : « حق با شماست ، حرف شما را قبول دارم . »

و سرانجام به سر تکان دادن بسیار سریع می رسیم ، که می گوید : « حرفت را قبول دارم و از آنچه می گویی ، به هیجان آمده ام .»

شما هم این را روی دوستانتان آزمایش کنید و نتیجه اش را ببینید .

برای اینکه بفهمید چه فاصله ای از طرف مقابل مناسب است ، به واکنشهای خود وقتی اشخاص بیش از اندازه به شما نزدیک یا از شما دور می شوند ،  توجه کنید . بعد آنچه را که درباره ی طرز حالت بدن با دیگران آموخته اید ، مورد استفاده قرار بدهید

علامت پنجم : زبان تن

وقتی نشسته اید ، حالت بدن شما در برابر کسی که حرف می زند تا حدود زیاد موضع و علاقه ی شما به صحبت او را نشان می دهد . وقتی به سمت کسی متمایل می شوید ، انگار با حالت بدنی خود به او می گویید : «به نظرم می رسد که حرفهای جالبی می زنید . شما با نیرویی جادویی مرا به سمت خود می کشید . » اما اگر در جهت خلاف کسی که حرف می زند متمایل شوید ، انگار می گویید :« از حرفهایت خسته شدم . دهها کار جالب دارم بکنم که از گوش دادن به حرفهایت بهتر است . »

همه چیز مهم است

به عنوان یک قانون سر انگشتی ، سعی کنید وقتی کسی با شما حرف می زند ، بدنتان را به سمت او متمایل کنید . اگر پاهایتان را روی هم انداخته اید ، کاری کنید زانو و ساق پایی که در رو قرار گرفته به سمت کسی که حرف می زند نشانه رود . مراقب باشید که دستهایتان روی هم نباشند . به هنگام صحبت کردن ، دستهایتان را تکان بدهید . این گونه ، گشادگی و پذیرا بودن را به نمایش می گذارید .

وقتی ایستاده اید . به فاصله خود با شخص طرف مقابل توجه کنید . نه فاصله ی خیلی دور مناسب است ، نه فاصله ی خیلی نزدیک . برای اینکه بفهمید چه فاصله ای از طرف مقابل مناسب است ، به واکنشهای خود وقتی اشخاص بیش از اندازه به شما نزدیک یا از شما دور می شوند ،  توجه کنید . بعد آنچه را که درباره ی طرز حالت بدن با دیگران آموخته اید ، مورد استفاده قرار بدهید.

ارتباط اجتماعی

دوایر ارتباط

سه دایره ی هم مرکز را در نظر بگیرید . تصور کنید که شما در مرکز دوایر قرار گرفته اید .

اولین دایره ، در فاصله دو پایی شما از طرف مقابل قرار دارد . این یک فضای شخصی و صمیمانه است . اعضای خانواده معمولا در این فاصله از یکدیگر قرار می گیرند . اگر با همتایان تجاری و یا آشنایان خود این حد فاصل را رعایت کنید ، به طور مشخص آنها را ناراحت می کنید . واکنش شما احتمالا به گونه ای است که انگار آن شخص می خواهد با چنگ زدن به صورت شما ، شما را مرعوب خود سازد .

دایره دوم ، حدود شش پا از شما فاصله دارد . این فاصله ی مناسبی است که باید با همتایان تجاری و یا آشنایان خود رعایت کنید . وقتی می خواهید موثر باشید ، در این حد فاصله از طرف مقابل قرار بگیرید ، نه نزدیک تر و نه دورتر .

دایره سوم ، هشت تا ده پا از شما فاصله دارد . این دایره حفظ ایمنی و حمایت از خود است که آن را با غریبه ها لحاظ می کنید . هر حرکت ناگهانی از سوی کسی که او را نمی شناسید ، می تواند شما را ناخودآگاه هوشیار و گوش به زنگ کند.

 

ابزار شما برای تأثیر گذاری بر دیگران

این بار که با کسی حرف می زنید ، همه ی بدنتان را به سمت او بچرخانید و به او توجه کامل کنید . اگر به حالت نشسته هستید ، به سمت او متمایل و خم شوید ،انگار می خواهید به تک تک کلمات او چنگ بیندازید . به دهان و چشمان او نگاه کنید ، سمت نگاهتان را روی چشمان او عوض کنید .

وقتی ایستاده اید ، مراقب منطقه ی امن و راحت طرف مقابل باشید . مستقیما روبه روی او قرار بگیرید، از او دو تا چهار پا فاصله بگیرید و وزن خود را کمی به سمت جلو متمایل کنید . اگر حرف جالبی می زنند ، به حالت راحت بنشینید و بدنتان را کمی به عقب متمایل نمایید . این گونه ، به طرف مقابل می گویید که دارید به حرفهایش گوش  می دهید و به شنیدن علاقه مند هستید .

همه ی این علائم نشان می دهند که شما مایل به حرف زدن با  دیگران هستید . این روشها و رعایت این فنون ، به دیگران احساس خوشایندی می دهد .

علامت ششم : زبان تنی که باید از آن اجتناب کنید

درست همان طور که زبان تن مثبت به جاذبه ی شما می افزاید . بعضی از حالات تن به شکل منفی ، روی دیگران تأثیر می گذارد . بسیاری از شنوندگان ناشی از این حالات منفی برخوردارند .  ممکن است شما هم ناخواسته از این حالت ها استفاده کنید.اگر این طور است ، سعی کنید در آینده از این موضع گیریهای تن اجتناب نمایید:

کسانی که از مهارتهای گوش دادن برخوردار نیستند ، به هنگام صحبت سرشان را به سمت کسی که حرف می زند نزدیک می کنند ، اما بدنشان را از او دور می سازند . معنای این طرز و حالت بدن ، این است که به صحبت های کسی که حرف می زند علاقه ندارند ، اما وانمود می کنند که این طور نیست .

پیام منفی دیگری که گیرایی شما را تخریب می کند این است که در صندلی خود فرو می روید ، انگار که می خواهید از کسی که حرف می زند فاصله بگیرید . یکی از بهترین راه های برخورد با این موقعیت این است که راست و قائم بنشینید و بگذارید که پشت شما پشتی صندلی را لمس کند .

اشخاص اغلب در حال گوش دادن به حرف دیگران ، دچار اشتباه می شوند که دستهایشان را روی سینه تا می کنند . ( یعنی همان  دست به سینه نشستن ) . کسی که صحبت می کند ، این رفتار را به حساب آن می گذارد که شنونده علاقه ای به حرفهای او ندارد . برای اجتناب از این موقعیت ، دستهایتان را از هم باز کنید و علاقه واقعی از خودتان نشان بدهید .

به رفتار دیگران نگاه کنید . وقتی یک یا چند علامت منفی را ملاحظه کردید ، شنونده در سطح ناهشیار به این نتیجه می رسد که شما یا علاقه ندارید ، و یا کاملامخالف این حرفها هستید . در روابط شخصی به خصوص در منزل ، این علامتها ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که طرف مقابل از چیزی ناراحت است و نمی تواند به شما توجه کند تا اینکه این موضوع به کلی از بین برود .

مطالعات انجام شده  درباره ارتباطات موثر   به این نتیجه رسیده اند که: ” در گفت و گوهای رودر رو ، زبان تن شما 55 درصد پیامتان را مخابره می کند . لحن صدا هم 38 درصد پیام را مخابره می کند ، و این در حالی است که کلمات تنها 7 درصد پیام را مخابره می کنند . به واقع ، حیرت انگیز است که دیگران چگونه به سرعت زبان تن شما را می خوانند و درباره تان نتیجه گیری می نمایند . به همین دلیل است که همیشه باید نسبت به آنچه می گویید ، آگاه باشید .”

به نظر می رسد که زنان در مقایسه با مردان نسبت به زبان تن حساس ترند . گفته می شود زنان می توانند 10 دقیقه در یک جمع حضور داشته باشند و بعد از آن درباره ی همه آنها نظر بدهند . اما ممکن است مردها ساعتهای متمادی در مجلسی باشند و نتوانند درباره روابط میان حاضران اظهار نظر کنند .

وقتی آمادگی آن را دارید که خودتان را متعهد نشان دهید و یا می خواهید با حرفی که می زنند موافقت کنید ، از عبارت « بله ، صد در صد » یا « من موافقم » یا « دقیقا زدی به خال » استفاده می نمایید . در این زمان ، تبدیل به یکی از متعهدین در گفت و گو می شوید

READ
احساس زنان درمورد مردان کچل چیست/روانشناسی

ابزار شما برای تأثیر گذاری بر دیگران : مراقب زبان تن خود در خانه و محیط کار باشید . سعی کنید پیام مثبتی از صحبت ، حرارت و توجه ، با توجه به نقشی که نشسته یا ایستاده اید ، مخابره کنید . متوجه زبان تن دیگران باشید و بدانید که چه پیامی مخابره می کنند . صدای تلویزیون خود را کم کنید و تشخیص بدهید که بازیگران در واقع چه می گویند و چه منظوری دارند.

 

علامت هفتم : اطمینان خاطر دادن صوتی

حتما متوجه شده اید که مستمعین فعال و پویا ، همیشه از خود صداهایی مانند « آها » ، «اوه » « اوم » و یا صداهای دیگر ساطع می کنند . اینها را ” اطمینان خاطر ” یا ” قوت قلب دادن های صوتی ” می گویند . این اصوات نشانه ی آنند که شما به خوبی  توجه می کنید .

این اشخاص به راحتی شناسایی می شوند و کسانی که صحبت می کنند ، قدر آنها را به خوبی می دانند . آنها بهره گیرایی شما را افزایش می دهند .

ابزار شما برای تأثیر گذاری بر دیگران: از خود صداهای قوت قلب دهنده و اطمینان بخش به هنگامی که به صحبت دیگران گوش می دهید ، ایجاد کنید . از غریزه خود استفاده کنید و ببینید در چه مواقعی ایجاد این اصوات ضرورت دارند .

قوت قلب دادن صوتی را با تماسهای چشمی و سر تکان دادن تکمیل کنید . اینها به کسی که حرف می زند در واقع می گویند که به حرفهای او گوش می دهید . اگر کسی که صحبت می کند بیشتر به هیجان آمد ، صدای صوتی خود را بلند تر کنید تا شدت علاقه خود را بیشتر نشان دهید .

 

علامت هشتم :  اطمینان خاطر دادن کلامی

قوت قلب و اطمینان خاطر دادن صوتی برای گیرایی و نفوذ بر اشخاص ضرورت دارد . اما اگر آنها را با اطمینان خاطر دادن کلامی ترکیب کنید ، اثر بخشی آنها را دو برابر می کنید . تماس چشمی ، سوسو زدن ، متمایل کردن بدن و سر به علامت تأیید پایین آوردن ، تأثیر قابل ملاحظه ای بر اشخاص بر جای می گذارد . اما وقتی اطمینان خاطر دادن صوتی و کلامی را با هم ترکیب می کنید، تبدیل به یک گفت و گو کننده پر جذبه و گیرا می شوید.

ارتباط با دیگران

اولین نوع اطمینان خاطر دادن کلامی در برگیرنده ی کلمات و عبارات غیر متعهدانه است . از آن جهت متعهدانه نیست زیرا این لزوما بدین معنا نیست که با حرفی که زده می شود موافق هستید . کلمات یا عباراتی از قبیل «که این طور ! » « راستی ؟ » ، « پس این طور !» به دیگران اطمینان خاطر می دهد که شما به حرفهای آنها گوش می دهید ، اما بی طرف هستید . کلمات یا عبارات غیر متعهدانه ، اطمینان خاطر دهنده های مودبانه هستند و فضای صحبت را به هنگام صحبتهای خودمانی پر می کنند. وقتی آمادگی آن را دارید که خودتان را متعهد نشان دهید و یا می خواهید با حرفی که می زنند موافقت کنید ، از عبارت « بله ، صد در صد » یا « من موافقم » یا « دقیقا زدی به خال » استفاده می نمایید . در این زمان ، تبدیل به یکی از متعهدین در گفت و گو می شوید.

 

ابزار شما برای تأثیر گذاری بر دیگران : از تأیید و تصدیق های صوتی و کلامی در مکالمات روزانه ی خود استفاده کنید . به خصوص وقتی تلفنی حرف می زنید ، این قاعده را رعایت نمایید . وقتی می خواهید جانب بی طرفی را رعایت نمائید ، از تأیید های صوتی استفاده کنید . اما وقتی می خواهید موافقت خود را با موضوعی نشان دهید ، بیشتر تأیید های کلامی استفاده نمایید.

 

 

READ
این عید همسفر ویروس ها نشویم!

 

منبع:تبیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *