کد خبر : 456
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 تیر 1392 - 6:57

راهکارهای ایجاد آرامش در خانواده

راهکارهای ایجاد آرامش در خانواده

 در خانواده ای که به دلیل کشمکش پدر و مادر که به هیچ وجه قابل رفع نباشد فرزندان شاهد دعوا و کشمکش های شبانه روزی والدین باشند و این رفتارهای پرخاشگری بین فرزندان با هم بوجود آمده باشد چه می توان کرد ؟ خیلی از زنان و شوهرانی که زناشویی موفقی دارند و برای روابط

 در خانواده ای که به دلیل کشمکش پدر و مادر که به هیچ وجه قابل رفع نباشد فرزندان شاهد دعوا و کشمکش های شبانه روزی والدین باشند و این رفتارهای پرخاشگری بین فرزندان با هم بوجود آمده باشد چه می توان کرد ؟

خیلی از زنان و شوهرانی که زناشویی موفقی دارند و برای روابط خود ارزش و احترام قائلند معتقدند که دعوا و ستیزه و کشمکش هیچگاه موجب بهتر شدن زندگی نمی شود بلکه باعث از هم پاشیدگی و تیرگی روابط تمام اعضای خانواده میشود و همچنین سبب ناراحتی اعصاب – بالا رفتن فشار خون – سوء هاضمه و مهمتر از همه از بین رفتن عشق و محبت در زندگی خواهد شد.

از نظر روانی بعد از هر دعوا و ستیزه نوعی احساس ضعف و ناتوانی در طرفین به وجود می آ ید که تا مدتی مانع از انجام کارهای روز مره می گردد و جلوی اتخاذ تصمیم های درست و بجا را می گیرد و به روابط ضربه بزرگی وارد می آورد. موجب سردردهای شدید، بی خوابی و در بسیاری از اوقات یک نوع نگرانی و اضطراب طولانی می شود البته که ضررهای مادی هم که در نتیجه دعواهای خانوادگی ایجاد می شود بر ما پوشیده نیست .

آیا با این وجود هم می خواهید بگویید کشمکش و دعوا بین پدرو مادر شما قابل رفع نیست . البته که راهی وجود دارد فقط کافی است یکی از طرفین عاقلتر از دیگری باشد و با رعایت نکات می توان جلوی این ستیزه جوییها را گرفته و آرامش را به محیط خانه باز گرداند البته در این میان فرزندان نیز می توانند نقش موثری داشته باشند .

1-کافی است هر کدام از طرفین دعوا و کشمکش یک لحظه خودش را به جای دیگری بگذارد و سعی کند تا جایی که می تواند مشکلات و استرسهایی که دارد وهمچنین احساسات فعلی اش را درک کند.

2- باورهای غیر واقع بینانه را در محیط خانواده تغییر دهید : اینکه مدام بگویید دیگران ما را نمی فهمند یا نیازهایشان زمین تا آسمان فرق می کند و … این گونه باورها ممکن است با قیافه ای حق به جانب که به ذهن شما وارد شده است ( کار نداریم که کی و از کجا به ذهن شما وارد شده اند ) ولی حاصلش این است . اگر این فکرهای سمی را تغییر ندهید می تواند هر کسی را دیوانه کند پس ذهنیت خویش را باید تغییر دهید چون رفتار هر کسی قابل تغییر است .

3- اگر چه  پدر و مادر با هم اختلافاتی دارند و با هم مشاجره می کنند ولی این را باید باور کرد که قلبا به هم علاقه مند هستند و از این علاقه می توان برای فیصله دادن به کشمکش استفاده کرد.

4- فرزندان می بایست در محیطی آرام احساسات خویش را به صراحت برای والدین باز گو کنند باید به این خانواده کمک کرد که از کلی گویی در مورد همدیگر پرهیز کنند و یک یا چند رفتار را به کل شخصیت معرف قرار ندهند.

5-  به اعضای خانواده باید این را آموزش داد که موقع گفتگو یا بحث و جدل فقط شنونده خوبی باشند .

6- تحقیقات روانشناسی ثابت کرده است که ویژگیهای شخصیتی افراد قابل تغییر است و شما می توانید اگر خواستید آنها را تغییر دهید جالب اینکه این تغییر بیشتر در دوران بزرگسالی صورت می گیرد تا دوران کودکی.

7- این فرزندان می توانند با درس و عبرت گرفتن از والدین نسبت به ساختن شخصیت خویش اقدام نمایند پس شرایط نیست که سرنوشت انسانها را می سازد بلکه تصمیمات آنهاست که آینده آنان راتعیین می کند مسلما اگر رفتار والدین برای فرزندان ناخوشایند باشد از آن پرهیز کرده و سعی خواهند کرد در حلول زندگی خویش آن گونه رفتارها و گفتارها را تکرار نکنند و اگر برایشان خوشایند باشد از آن الگو برداری خواهند کرد و این بستگی به بلوغ فکری فرزندان به زندگی دارد .

8- یقین بدانید که این فرزندان هر لحظه که با راهنمایی و ایجاد انگیزه تصمیم بر ساختن شخصیتی کاملا متفاوت از والدین بگیرند و در این راه تلاش کنند حتما به نتیجه ای مثبت خواهند رسید .

 

 

 

 

 

 


برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *