کد خبر : 3993
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 17 دی 1392 - 20:09

رژیم را رها کنید/سلامت

رژیم را رها کنید/سلامت

گل بانو:مدل ها مشکلات تغذیه ای می آورند تحقیقات جدید توسط دانشگاه کمبریج نیز نشان می دهد که تقریبا نیمی از کودکان ۶ ساله در انگلستان دوست دارند لاغرتر باشند و اکثر کودکان ۱۲ ساله فکر می کنند بیش از اندازه چاق هستند. زمانی که در مورد شکل ظاهری ایده آل این کودکان از آنها

rezhim-laghary

گل بانو:مدل ها مشکلات تغذیه ای می آورند

تحقیقات جدید توسط دانشگاه کمبریج نیز نشان می دهد که تقریبا نیمی از کودکان ۶ ساله در انگلستان دوست دارند لاغرتر باشند و اکثر کودکان ۱۲ ساله فکر می کنند بیش از اندازه چاق هستند. زمانی که در مورد شکل ظاهری ایده آل این کودکان از آنها سوال پرسیده می شود اغلب خودشان را با تصاویر ویرایش شده دیجیتالی مقایسه می کنند و می خواهند شکل بدن و صورتی مشابه با آنها داشته باشند.
شاید آغاز این ماجرا یک رژیم غذایی ساده برای کم کردن چند کیلویی از وزنتان باشد، اما بی اشتهایی، عدم تمایل به خوردن غذا، وسواسی که مدام به شما گوشزد می کند هنوز اضافه وزن دارید و لاغری روز افزون می تواند مقدمه ای برای ابتلا به بیماری ای به نام بی اشتهایی عصبی باشد. فردی که به بی اشتهایی عصبی مبتلا می شود، حتی پس از کاهش وزن از خوردن خودداری می کند و با وجود لاغری روز افزون هنوز توهم چاقی دارد و از وزن و ظاهر خود ابراز نارضایتی می کند.
به گفته محققان فرد مبتلا به بیماری بی اشتهایی عصبی حداقل ۱۵ درصد وزن خود را بدون وجود بیماری بارز جسمی کم می کند و این امر انرژی او را تحلیل برده و احساس مداوم ضعف وضعیت جسمی و روانی او را دچار مشکل می کند. این افراد روزانه کمتر از ۶۰۰ کالری دریافت می کنند و ترس زیادی از چاقی دارند. دچار افسردگی، بی اشتهایی، یبوست، توقف قاعدگی، عدم تحمل سرما، خودداری از حفظ حداقل استاندارد وزن بر حسب سن و قد و اشکال در برداشت ذهنی از شکل بدن خود می شوند.
اجتناب از خوردن غذا، ترس زیاد از چاقی، علاقه شدید به کاهش وزن و رژیم گرفتن، تصور بد شکل بودن اندام، استفاده نادرست از داروهای مدر، ملین، و قرص های لاغری، استفراغ عمدی، استحمام بیش از حد، ورزش شدید، توقف قاعدگی در زنان و عدم تحمل سرما از نشانه هایی است که خبر از ابتلای افراد به بی اشتهایی عصبی می دهد.
به گفته متخصصان، هنوز علل بروز این اختلال ناشناخته هستند. محققان احتمال می دهند که برخی از این عوامل شامل تعارضات خانوادگی و تعارضات جنسی، ترس بیمار گونه از اضافه وزن، اپیدمی لاغری به عنوان مد روز و مظهر زیبایی و یا به عنوان یکی از علایم افسردگی یا اختلال شخصیت هستند.
عواملی که خطر ابتلای به این اختلال روانی را افزایش می دهند، عبارت از فشار دوستان و همسالان یا فشار اجتماعی برای لاغر بودن، سابقه اضافه وزن مختصر، شخصیت تکامل طلب، وسواسی یا پیروزی خواه، استرس روانی و یا مشاغل خاص.
تحقیقات نشان داده کودکان با دیدن تصاویر مدل های لاغر روی مجلات، تصویر مخربی از خود در ذهنشان شکل می گیرد که منجر به بروز ناهنجاری های خوراکی و مشکلات تغذیه ای می شود. بخش مشکلات تغذیه ای کالج رویال هشدار داده است که باید انتشار تصاویر مدل های لاغر اندام و آرایش کرده به طور کامل ممنوع شود تا با این بحران روحی در میان جوانان مبارزه کرد. به جای آن بهتر است تبلیغ کنندگان و ناشران تصاویری از مردمی با شکل های متنوع تر نمایش دهند تا به این ترتیب عموم مردم احساس بهتری نسبت به شکل بدن خود داشته باشند. آمارها نشان می دهد؛ بیمارانی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند، زیاد دست به خودکشی می زنند؛ زیرا عزت نفس آنها پایین است. درمان این بیماران ممکن است، چندین سال ادامه یابد والبته احتمال عود کردن بیماری نیز به خصوص زمانی که فرد تحت استرس قرار بگیرد شایع است.درمان این بیماری ممکن است مدت ها به طول بینجامد و هدف از درمان، این است که بیمار مجددا الگوی مناسب غذا خوردن را از سر بگیرد تا وزن وی به حالت طبیعی باز گردد. بیمار می تواند با تمرینات مخصوص برای تغییر رفتار زیر نظر متخصص به این نتیجه مهم دست پیدا کند. انواع داروهای مورد استفاده در روانپزشکی نیز برای این بیماران موثر هستند، اما هیچ داروی مشخصی وجود ندارد که تاثیر آن بر این بیماری قطعی باشد.
منبع:پرشین ایر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *