کد خبر : 361
تاریخ انتشار : شنبه 15 تیر 1392 - 0:29

زن کارآفرین ( فرحناز مظفری

زن کارآفرین ( فرحناز مظفری

فرحناز مظفری کارآفرین برگزیده سال 85 استان گلستان شغل: فرهنگی، میزان تحصیلات: لیسانس جامعه شناسی شروع فعالیت کارآفرینی در تیرماه 1377 در ناحیه صنعتی بنادر شهرستان بندر ترکمن در زمینی به وسعت 2100 مترمربع بعد که با تاسیس سالنی به مساحت 600 مترمربع و در ادامه با افزایش سالن دیگری به مساحت 200 مترمربع بوده

فرحناز مظفری کارآفرین برگزیده سال 85 استان گلستان
شغل: فرهنگی،
میزان تحصیلات: لیسانس جامعه شناسی

شروع فعالیت کارآفرینی در تیرماه 1377 در ناحیه صنعتی بنادر شهرستان بندر ترکمن در زمینی به وسعت 2100 مترمربع بعد که با تاسیس سالنی به مساحت 600 مترمربع و در ادامه با افزایش سالن دیگری به مساحت 200 مترمربع بوده و ابتدای راه‌اندازی خط تولید دارای ماشین‌الات به شرح زیر بود یک خط تولید انواع نخ شامل نخ‌های کادویی، سرکیسه‌دوزی، کاهبندی و نخ‌های طناب و سه ماشین نخ‌تاب بیلر، که در اردیبهشت سال 1387 تولید آزمایشی را شروع کردیم و توانستیم با همان تولیدات آزمایشی با دادن ضمانت یا گارانتی مصرف و همراه با خدمات پس از فروش وارد بازار شدیم و خوشبختانه با استقبال مصرف‌کنندگان روبه‌رو شدیم و در همان سال با ارایه طرح تکمیلی به سازمان صنایع روستایی میزان تولید را گسترش دادیم به این ترتیب که خط تولید و همچنین ماشین‌آلات تابنده نخ را دوبرابر کردیم و سپس طرح توسعه طناب را پیاده کردیم و قسمت پایانی طرح تولیدی یعنی طناب را عملی ساختیم…

منابع مالی ما 90% را تسهیلات بانکی تشکیل می‌داد که 70% این تسهیلات از محل تبصره‌ی 3 با سود 17% بود و 20% آن از سلف صنعتی تامین شده بود که مدت بازپرداخت سلف‌ها 7 ماهه و تبصره3، 6 سال بود. مواد اولیه مورد نیاز خط تولید پلی‌اتیلن سبک 0035، پلی‌پروپیلن، مواد مستریج، مواد UV می‌باشد.
که این مواد با ترکیبات در مقیاس‌های مختلف نخ‌های مختلفی را بدست می‌آید.
بازار مصرف ابتدا در استان گلستان سپس به استان‌های همجوار همچون سمنان، مازندران، گیلان، قزوین، خراسان شمالی، خراسان رضوی می‌باشد.
صادرات کالا نداریم ولی فروش خارجی داشتیم و البته رایزنی‌های با کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس شده، کارخانه در سه شیفت فعالیت دارد در هرشیفت 5 کارگر و5 نفر کارمند اداری مشغول به کار هستند.
اگر انگیزه‌ی اصلی کارآفرینی خودم را مطرح کنم، ثروت‌آوری و تولید ثروت بوده است. چرا که بنده به جهت فرهنگی بودنم استقلال مالی شخصی داشتم و هدفی بالاتر از تامین شخصی بوده است. به نظر بنده تنها به دلیل عشق و علاقه به کارآفرینی و تولید و صنعت و یا مدیریت بدون ثروت‌آوری و تولید ثروت معنایی ندارد و عقل اقتصادی نیز نمی‌پذیرد و هر فعالیتی که توجیحی اقتصادی نداشته باشد نه فقط به خود فرد بلکه به جامعه ضرر خواهد رساند.
در خاتمه آرزوی موفقیت برای همه‌ی کارآفرینان محترم و نیز افرادی که ایده‌های کارآفرینی را در سر می‌پرورانند دارم و امیدوارم تا دست در دست هم دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد.

عناوین کسب‌شده تاکنون:. دریافت لوح تقدیر و تندیس و جایزه‌ی ویژه بعنوان زن نخبه در میان ده زن برگزیده‌ی کشور در اولین جشنواره‌ی زن و روستا (عذرا) شهریور 1380 تهران
2. دریافت لوح تقدیر به عنوان زن توانمند در سطح استان در سال 1381
3. دریافت لوح تقدیر به عنوان تولیدکننده‌ی نمونه در صنایع روستایی در سال 1382
4. دریافت لوح تقدیر بعنوان بانوی صنعتگر نمونه از طرف سازمان صنایع و معادن استان از سال 1384
5. دریافت لوح تقدیر بعنوان زن کارآفرین موفق از طرف استاندار گلستان تابستان 1385
6. دریافت لوح تقدیر بعنوان کارآفرین برتر استان از طرف سازمان کار و امور اجتماعی در سال 1385
7. دریافت لوح تقدیر بعنوان نخبه اقتصادی شهر در سال 1386 از طرف شهرداری شهر گمیشان
8. دریافت لوح تقدیر بعنوان بانوی خیر از طرف چندین سازمان استان
9. دریافت لوح تقدیر بعنوان کارآفرین موفق از طرف کارگروه اشتغال شهرستان ترکن در سال 1386
10.  دریافت لوح تقدیر بعنوان کارآفرین برتر کشور از طرف وزارت صنایع و معادن در سال 1386
11. معرفی بعنوان اولین زن صنعتگر کشور از طرف شبکه پیام‌نما کشور
12. ساخت 4 فیلم بلند از روند فعالیت‌هی کارآفرینی بنده توسط صدا و سیمای سراسری و استانی
عضویت در NGO
1. عضو انجمن زنان توانمند استان گلستان
2. عضو انجمن زنان کارآفرین کشور
3. عضو انجمن خیرین مدرسه‌ساز
شغل
1. دبیر دبیرستان‌های گمیشان
2. مشاور امور بانوان اداره‌ی آموزش و پرورش گمیشان
3. معلم راهنمای امور شاهد و ایثارگران

پیام‌نما
او به عنوان اولین تولیدکننده و صنعتگر بندر ترکمن در آن سال‌ها از تسهیلات بانکی استفاده کرد و به قول خودش توانست سنگین‌ترین وام منطقه را با مبلغ 44 میلیون تومان از بانک دریافت کند.
مساله‌ یا مشکل اصلی او باورهای فرهنگی و  باورهایی که حضور زنانن را در عرصه اجتماع نمی‌پذیرفت. باورهایی که به عقیده او در نهایت حس خطرپذیری اقتصادی زنان را تضعیف می‌کند و به آنان می‌قبولاند که در عرصه اقتصادی نمی‌توانند مدیران موفقی باشند، او این باور را در منطقه‌اش تغییر داد و به عنوان اولین زن صنعت‌گر و کارآفرین امکان استان و با وجود مشکلات میدان را خالی نکرد و اقتدار مهمترین راه اثبات زنان در فعالیت‌های اقتصادی است.
او زمانی را به یاد می‌آورد که برای اولین بار در شهر گمیشان رانندگی کرد و بعد با لبخندی بر لب می‌گوید: باورکنید بلوایی به راه افتاد. من مجبور بودم هر روز برای رفتن به کارخانه 25 کیلومتر را بپیمایم و این امر بدون خودرو غیرممکن بود. دوستان و نزدیکانم بارها به من گفتند که این کار را نکن و از خیر رانندگی و کارخانه‌داری بگذر؛ اما من بی‌توجه به همه این حرف‌ها، هر روز برای رفتن به کارخانه با ماشین خودم راهی می‌شدم. حالا نصف زنان شهر گواهی‌نامه گرفته‌اند و براحتی با ماشین در شهر رفت و آمد می‌کنند. اقتدار سبب می‌شود تا زنان ترس و دلهره را فراموش کنند. وی معتقد است که هر حرکتی حتی لحن سخن گفتن، در مدیریت تاثیرگذار است. گاهی با کسانی که تلفنی صحبت می‌کردم و مرا نمی‌شناختند نمی‌توانستند باور کنند من زنی جوانم و جدیتم مرا به زنان مسن شبیه می‌کرد.
او مهم‌ترین مشکل زنان شهر گمیشان و بندر ترکمن را حضور کمرنگشان در اجتماع می‌داند، همیشه در شهرم به زنانی که بخواهند در اجتماع حضور یابند و همپایه مردان فعالیت اجتماعی- اقتصادی داشته باشند با دیده تحقیر می‌نگرند و جامعه حضور آن‌ها را بسختی می‌پذیرد.
کارخانه او 20 کارگر دارد و سالانه حدود 1200 تُن نخ کادویی و شیشه‌دوزی و …. تولید می‌کند. وی می‌گوید که، با توجه به نیازهای منطقه و شرایط اقلیمی استان گلستان- بویژه مجاورت آن با دریا، دریافتم که تولید نخ و طناب در شهرم توجیه اقتصادی دارد، به ویژه این‌که در استان با کمبود این کالا روبرو بودیم و واردات این کالا از دیگر استان‌ها نیز نیازهای استان را تامین نمی‌کرد.
این بانو صنعتگر نمونه سال 1384 نیز برگزیده شده است. وی برای احداث کارخانه و گرفتن مجوز همان سختی‌ها و مشکلاتی را که برای مردان وجود دارد پشت‌سر گذاشته است، اما مشکل اصلی او این دوندگی‌ها و کارهای اجرایی نبود، چون همه آن‌ها با تلاش و به عنوان‌ زن کارآفرین برتر استان انتخاب شده است، وی بر این باور است که زنان باید بدانند فعالیت اقتصادی اصلا ترسناک نیست و اگر مدیرهای خوبی باشند، بر همه مشکلات فائق می‌آیند، هرچند مشکلات هم در این راه کم نیست

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *