کد خبر : 2903
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آذر 1392 - 19:50

آموزش بافت شال سه گوش با استفاده از موتیف های شش گوش/قلاب بافی

آموزش  بافت شال سه گوش با استفاده از موتیف های شش گوش/قلاب بافی

کلا شال‌های سه گوش یا یک سره بافته میشن و یا بوسیله بافت موتیف‌های مختلف (مربع، دایره، مثلث، ۵ یا ۶ گوش و…) و اتصال اونها بهم. در این مدل ما از موتیف‌های شش گوش استفاده کردیم که الگوی بافتش برای راهنمایی بیشتر، نحوه بافت یکی از موتیف‌ها رو در ادامه توضیح میدم. اگر خوب

ch27a-300x239

کلا شال‌های سه گوش یا یک سره بافته میشن و یا بوسیله بافت موتیف‌های مختلف (مربع، دایره، مثلث، ۵ یا ۶ گوش و…) و اتصال اونها بهم.

در این مدل ما از موتیف‌های شش گوش استفاده کردیم که الگوی بافتش2273-234x300

برای راهنمایی بیشتر، نحوه بافت یکی از موتیف‌ها رو در ادامه توضیح میدم.

اگر خوب دقت کنیم مشاهده می‌کنیم که برای نمایش الگوی بافت، هم شکل کلی بافت که از ۳۳ موتیف تشکیل شده (و شما می‌تونید به دلخواه کمتر یا بیشترش کنید) هم نحوه بافت ۶ عدد از موتیف‌ها به تصویر کشیده شده و موتیف‌ها هم به ترتیب الویت بافتشون شماره بندی شدن

بنابراین ما از موتیف شماره ۱ شروع می‌کنیم:

۱)  ابتدا حلقه جادویی ایجاد کرده بر روی اون ۳ زنجیره زده و ۱۱ پایه بلند می‌بافیم و در نهایت با بافت نامرئی به ابتدای کار وصل می‌کنیم. نخ حلقه رو می‌کشیم تا بافت کاملا جمع شده منفذ وسط بسته بشه

۲)  یک زنجیره زده در همین ابتدا یک پایه کوتاه می‌بافیم و بعد تا انتهای ردیف به این صورت عمل می‌کنیم: ۳ زنجیره ، پایه کوتاه در گره بعدی، پایه کوتاه در  گره بعدی، ۳ زنجیره، پایه کوتاه در گره بعدی، پایه کوتاه در گره بعدی….تا اینکه در نهایت با بافت نامرئی به ابتدای ردیف متصل شده ۶ حلقه ۳ زنجیره‌ای روی کار ایجاد بشه

READ
طرز تهیه بارک شکلات سفید/شیرینی

۳)  برای ردیف بعد قلاب رو از داخل اولین حلقه ۳ زنجیره‌ای رد کرده یک بافت نامرئی می‌بافیم، سپس ۶ زنجیره می‌‍زنیم (۵ زنجیره معادل یک پایه سوبل +۱ زنجیره فاصله)، و بعد ۳ پایه سوبل (به مبحث مربوطه مراجعه کنید) در همین حلقه می‌بافیم و بین هر دو پایه سوبل یک زنجیره می‌زنیم، سپس ۳ زنجیره زده در حلقه ۳ زنجیره ای بعد ۴ پایه سوبل ( با یک زنجیره فاصله بین پایه‌ها) بافته مجددا ۳ زنجیره زده به حلقه بعدی رفته و بافت را تا آخر ردیف ادامه می‌دهیم و در آخر با بافت نامرئی به ابتدا متصل می‌کنیم.

۴)  ۱ زنجیره زده در اولین فاصله(مابین ۵ زنجیره و پایه سوبل بعدی) یک پایه کوتاه می بافیم،‌۳ زنجیره زده در فاصله بعدی پایه کوتاه بعدی را می‌بافیم و مجددا ۳ زنجیره زده در فاصله بعدی پایه کوتاهی می‌بافیم و ۳ زنجیره می‌زنیم، در فاصله ۳ زنجیره‌ای مابین ۴ پایه سوبل اولیه و ۴ پایه سوبل بعدی ۳ پایه بلند می‌بافیم، ۳ زنجیره می‌زنیم و مجددا در فاصله یک زنجیره‌ای بعدی پایه کوتاهی می‌بافیم و….. این روند را تا آخر ردیف ادامه می‌دهیم و با بافت نامرئی به ابتدا متصل می‌کنیم.

۵)  ۱ زنجیره زده بر روی اولین حلقه ۳ زنجیره‌ای یک پایه کوتاه می‌بافیم، ۳ زنجیره زده، بر روی حلقه ۳ زنجیره‌ای بعدی پایه کوتاه دیگری می‌بافیم، ۵ زنجیره زده بر روی پایه بلند اول ۲ پایه بلند به صورت نیمه کاره و بر روی پایه بلند دوم یک پایه بلند نیمه کاره می بافیم (حالت کم کردن گره، به صورتی که در نهایت بر روی قلاب ۴ حلقه باقی بماند نخ را گرفته از هر ۴ حلقه رد کنیم)، ۷ زنجیره زده ۱ پایه بلند نیمه کاره در پایه بلند دوم و ۲ پایه بلند نیمه کاره در پایه بلند سوم می‌بافیم، نخ را گرفته از هر ۴ حلقه باقی مانده بر روی قلاب رد می‌کنیم، ۵ زنجیره زده بر روی حلقه ۳ زنجیره‌ای بعدی پایه کوتاهی می بافیم و….. به همین صورت تا انتهای ردیف ادامه می‌دهیم و با بافت نامرئی به ابتدا متصل می‌کنیم.

READ
: آموزش بافت پاپوش میس پیگی /قلاب بافی

۶)  در نهایت یک زنجیره زده نخ را حدود ۱۰ سانت بعد از بافت قطع می‌کنیم و با سوزن از لابلای بافت با ظرافت رد می‌کنیم تا محکم بشه و بافت را خاتمه میدیم.

*  برای بافت موتیف‌های شماره ۲ به بعد، طبق نقشه، ضمن بافت، محل اتصال موتیف به موتیف قبلی رو در نظر گرفته و محل‌هایی که با بیضی کوچک سیاه رنگ مشخص شدن بافت نامرئی می‌زنیم یعنی دو موتیف رو در اون محل با بافت نامرئی بهم متصل کرده بافت رو طبق نقشه ادامه میدیم و به این طریق موتیف‌ها کم کم بهم متصل شده شال کامل میشه.

*  می‌تونید از مروارید و ریشه برای تزئین شال استفاده کنید.

*  برای اتصال ریشه باید نخ رو دو برابر اندازه مورد نظر ببرید اون رو از وسط دولا کرده حلقه کنید، نخ رو پشت کار قرار داده حلقه رو از داخل موتیف رد کرده روی کار بیارید، بعد دو سر آزاد نخ رو از پشت از داخل حلقه رد کرده رو بیارید و بکشید.

*  برای اینکه شالتون کمی خودش رو ول کنه و خوش فرم تر باشه می‌تونید کمی اون رو بخار بدید.

منبع: زنگ قلاب بافی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *