کد خبر : 18761
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 فروردین 1402 - 9:47

صدور رای پرونده هواپیمای اوکراینی پس از سه سال

صدور رای پرونده هواپیمای اوکراینی پس از سه سال

به گزارش خبرگزاری میزان، رای پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی پس از حدود سه سال و برگزاری 20 جلسه دادگاه صادر شد.

صدور رای پرونده هواپیمای اوکراینی پس از سه سال در ایران

استانبول/ خبرگزاری آناتولی

به گزارش خبرگزاری میزان، رای پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی پس از حدود سه سال و برگزاری 20 جلسه دادگاه صادر شد.

بر این اساس، مجموع حکم حبس صادر شده در مورد متهم ردیف اول (فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک) 13 سال حبس تعزیری است که اشد مجازات (10 سال حبس) با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود.

در دادنامه صادر شده متهم ردیف اول به عنوان فرمانده سامانه ی دفاعی تور ام یک، به تصور اینکه ویژگی‌های هدف شبیه به موشک کروز بوده، برخلاف دستور پست فرماندهی و بدون اخذ مجوز و مغایر با دستورالعمل‌های مربوط اقدام به شلیک دو فروند موشک به سمت هواپیمای اوکراینی پرواز پی اس 572 کرده است.

در شرح اتهامات متهم ردیف اول آمده است: براساس دستور عملیاتی مربوطه، سامانه در حالت آتش‌محدود بوده و شلیک موشک بدون کسب اجازه از سوی پست فرماندهی، مجاز نبوده است و براساس اظهارات مسئول میز پست فرماندهی، طی پیام هشداری به تمام مواضع پدافندی اعلام شده بوده که هیچکس حق ندارد بدون هماهنگی فرماندهی اقدامی بکند.

همچنین وضعیت آماده‌باش ث 3 اعلام شده لزوما به معنی وضعیت قرمز در منطقه نبوده، تا آتش به اختیار بودن یا مجاز بودن شلیک در آن شرایط قابل پذیرش باشد.

بنا بر اعلام ستاد کل نیرو‌های مسلح، فرمانده سامانه درصورت قطع لحظه‌ای ارتباط نیز برابر دستورالعمل قطع ارتباط می‌بایستی در وضعیت انتظار و آتش قطع، قرار می‌گرفته است.

READ
اطلاعات تکمیلی انفجار در مرکزمهمات د راصفهان

جابجایی مداوم سامانه در طول شب، بدون انجام هماهنگی لازم با پست فرماندهی، عدم اشراف کافی به مفاد دستورالعمل‌های پدافندی مربوطه، عدم تنظیم ناوبری یا شمال‌یابی سامانه بعد از جابجایی و خاموشی سامانه، اعلام آمادگی عملیاتی سامانه بدون تامین لایه‌های ارتباطی پایدار، ضعف و عدم تلاش موثر برای برقراری ارتباط با پست فرماندهی به منظور شناسایی هدف کشف شده قبل از شلیک اول و دوم، توجیه ننمودن کارکنان عملیاتی سامانه به محیط پیرامونی و کریدور‌های هوایی، از دیگر اشتباهاتی است که در خصوص متهم ردیف اول این پرونده ذکر شده است.

دادگاه با توجه به اینکه رفتار متهم ناشی از «جهل به موضوع» و «تصور اشتباه» از هدف کشف شده بوده و با اعتقاد به «متخاصم و نزدیک‌شونده بودن هدف»، به سوی آن شلیک کرده و قصد سرنگونی هواپیمای مسافربری را نداشته، اتهامات انتسابی به متهم ردیف اول را وارد دانسته و بزهکاری وی را احراز کرده است.

براساس رای صادره از سوی دادگاه، متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل شبه عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی مستند به مواد قانونی به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم ردیف اول علاوه بر حبس به پرداخت دیه در حق اولیای دمی که مطالبه دیه داشته اند نیز محکوم و دادگاه برای این متهم مجازات تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

READ
راز و رمزهای مرغ بريان

متهم ردیف دوم و سوم (پرسنل سامانه دفاعی تور ام یک) به یکسال حبس و متهم ردیف چهارم (مسئول میز سامانه‌های دفاعی تور ام یک) و پنجم (مسئول پست فرماندهی سامانه دفاعی تور ام یک) نیز به سه سال حبس محکوم شدند.

در این پرونده که در مجموع 10 متهم داشت، دادگاه متهم ردیف ششم پرونده (فرمانده وقت پایگاه پنجم پدافند هوایی تهران) را به دو سال حبس، متهم ردیف هفتم پرونده (افسر شیفت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) را به دو سال حبس، متهم ردیف هشتم (فرمانده وقت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) را به تحمل یک سال و نیم حبس، متهم ردیف نهم (فرمانده وقت منطقه پدافند هوایی تهران) را به تحمل یک سال حبس و متهم ردیف دهم (فرمانده وقت پدافند هوایی نیروی هوا و فضای سپاه) را به تحمل یک سال حبس محکوم کرده است.

دادگاه در خصوص متهمان ردیف دوم الی دهم علاوه بر مجازات‌های تعیینی، مجازات تتمیمی و تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

قابل ذکر است با توجه به درخواست برخی از شاکیان از دادگاه، دادسرای نظامی مکلف شده است تا تحقیقات در مورد این پرونده را ادامه دهد و نسبت به تعقیب مقصر یا مقصرین احتمالی دیگر، اقدام قانونی را معمول نماید.

رای صادر شده در این پرونده بدوی است و طرفین می‌توانند به این رای اعتراض کنند و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ رای فرصت برای اعتراض به آن وجود دارد.

READ
بازیگر نقش رهبری در «معمای شاه» کیست؟

بر اساس این گزارش همچنین برای هر جانباخته این حادثه مبلغ 150 هزار دلار یا معادل یورویی آن نیز به عنوان «پرداخت‌های دل جویانه فارغ از رسیدگی‌های قضایی» در نظر گرفته شده است که به خانواده این افراد تعلق می‌گیرد.

هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمای اوکراین بامداد چهارشنبه 8 ژانویه 2020 پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین هدف سامانه دفاع هوایی سپاه پاسداران ایران قرار گرفت و ساقط شد. تمام 176 سرنشین این هواپیما در دم جان باختند. ستاد کل نیروهای مسلح ایران پس از سه روز، اعتراف کرد که این اتفاق ناشی از “خطای انسانی” بوده و هواپیمای اوکراینی هدف سامانه دفاع موشکی سپاه پاسداران قرار گرفته است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *