کد خبر : 18216
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 16:33

طرز تهیه شامی نخودچی ویژه ماه مبارک رمضان

طرز تهیه شامی نخودچی ویژه ماه مبارک رمضان

شامی نخودچی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که در دسته بندی غذاهای نونی قرار می گیرد،

طرز تهیه شامی نخودچی طرز تهیه شامی با آرد نخودچی و هویج

شامی نخودچی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که در دسته بندی غذاهای نونی قرار می گیرد،

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
آرد نخودچی ۱ لیوان
پیاز ۱ عدد بزرگ
شوید خشک ۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۳ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
مواد لازم برای ۴سس
شوید خشک ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ۳ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
نمک و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه شامی نخودچی

مرحله اول

برای تهیه شامی نخودچی خوشمزه ابتدای کار گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس تکه های گوشت را درون چرخ گوشت می ریزیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم.

مرحله دوم

حالا پیاز را می شوییم، سپس با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم و از صافی رد می کنیم تا آب اضافی پیاز گرفته شود. در ادامه پیاز را به همراه تخم مرغ، شوید خشک، آرد نخودچی، نمک و فلفل سیاه به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله گوشت چرخ کرده را با دست خوب ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه روی ظرف حاوی مایه شامی را با سلفون می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت درون یخچال بماند تا مزه ها به خورد هم بروند.

مرحله چهارم

حالا پس از گذشت این زمان یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه مقداری از مایه شامی بر می داریم، سپس در دست فرم می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله وسط شامی را حفره ایجاد می کنیم و درون تابه قرار می دهیم، سپس هر دو سمت شان را سرخ می کنیم. پس از اینکه شامی ها به طور کامل سرخ شدند، آنها را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

READ
طرزتهیه کوکوی رشته ختایی/غذای مخصوص ماه رمضان

مرحله ششم

حالا سس شامی را آماده می کنیم، برای این منظور ابتدا پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه درون همان تابه که شامی ها را سرخ کردیم، مجددا روغن می ریزیم و پیاز را اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله پیاز را تفت می دهیم تا کاملا سرخ و طلایی شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به همراه شوید خشک، نمک و زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و رنگ باز کند.

مرحله هشتم

حالا ۱ لیوان آب به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سس جوش بیاید. در ادامه زمانی که سس جوش آمد، شامی ها را درون سس می ریزیم و بلافاصله حرارت را کم می کنیم. در ادامه پوست سیر را جدا می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله سیر را درون تابه حاوی شامی اضافه می کنیم، سپس درب آن را می بندیم و اجازه می دهیم شامی ها به مدت ۴۰ دقیقه درون سس جوش بزنند تا مغز پخت شوند و سس به غلظت مطلوب برسد.

مرحله دهم

در نهایت پس از گذشت این زمان حرارت را خاموش می کنیم، سپس شامی ها را به همراه سس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در آخر شامی نخودچی را به همراه پلو زعفرانی و ترشی سرو می کنیم. نوش جان.

READ
طرز تهیه دسر عربی /دسرمخصوص ماه رمضان

منبع :نکته چی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *