کد خبر : 17993
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 18:38

سندروم پاهای بی قرار در بارداری

سندروم پاهای بی قرار در بارداری

سندروم پای بی قرار نوعی اختلال خواب است که احساس ناخوشایندی را در اندام‌ها و به‌ویژه در پاها ایجاد می‌کند. این حالت به‌ ویژه در هنگام خوابیدن بروز می‌کند و موجب بی خوابی می‌شود.

سندروم پاهای بی قرار در بارداری

سندروم پاهای بی قرار در بارداری؛ دلایل بروز و روش های درمان RLS در دوران حاملگی سندروم پای بی قرار نوعی اختلال خواب است که احساس ناخوشایندی را در اندام‌ها و به‌ویژه در پاها ایجاد می‌کند. این حالت به‌ ویژه در هنگام خوابیدن بروز می‌کند و موجب بی خوابی می‌شود. در این مقاله شما را علل ایجاد این سندرم و روش های درمان آن آشنا خواهیم کرد

تقریبا یک سوم از خانوم های باردار دچار شرایطی به نام سندروم پاهای بی قرار می شوند(RLS). افرادی که دچار این سندروم می شوند آن را با علائمی مانند “خارش”، “کشیدگی”، “سوزش وحشت ناک” توصیف می کنند که در هنگام تکان دادن پاهای شان فشار زیادی به آن ها می آورد. وقتی که پاهای خود را تکان می دهند اغلب این حس کاهش می یابد، اما دوباره این احساس در آن ها به وجود می آید.

دلایل بروز سندروم پاهای بی قرار در بارداری

دانشمندان هنوز به طور دقیق دلایل بروز این احساس را در پاها در هنگام شب نمی دانند. اما برخی معتقدند ممکن است این مشکل ناشی از عدم توازن ماده شیمیایی به نام دوپامین در مغز باشد. دوپامین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی به حفظ حرکات روان و درست ماهیچه ها کمک می کند. RLS در بارداری ممکن است به دلیل کمبود اسید فولیک یا آهن ایجاد شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شاید افزایش سطوح هورمون استروژن در زمان بارداری منجر به بروز RLS می شود. تلاش برای آرام کردن پاهای بی قرار تان در تمام طول شب می تواند باعث شود در طول روز خواب آلود و کج خلق باشید. همچنین ابتلا به سندروم پاهای بی قرار احتمال این که زایمان طولانی تری داشته باشید یا به مراقبت های  ویژه نیاز پیدا کنید را افزایش می دهد.

دلایل بروز سندروم پاهای بی قرار در بارداری

درمان سندروم پاهای بی قرار (RLS) در زمان بارداری

سندروم پای بی قرار در بارداری؛ دلایل و روشهای درمان RLS در حاملگی

READ
این گیاه را در دوران بارداری استفاده نکنید/سلامت

اگر علائم تان به حدی جدی است که در خواب شبانه تان اخلال ایجاد می کند احتمالا باید برای درمان RLS به پزشک مراجعه کنید. این مشکل در زمان بارداری می تواند چالش برانگیز باشد. تاثیر بیش تر داروهایی که به طور معمول برای درمان سندروم پاهای بی قرار مصرف می شوند مانند رکوئیپ(روپیرنینول) و میراپکس(پرامی پکسول)، بروی زنان باردار بررسی نشده است. بنابراین داده های کافی برای تعیین همه خطرات احتمالی برای جنین در حال رشد وجود ندارد. قبل از مصرف هر گونه دارو برای سندروم پاهای بی قرار، پزشک تان باید میزان آهن را در بدن شما بررسی کند. اگر میزان آهن پایین باشد، می توانید مکمل آهن مصرف کنید. در بسیاری از موارد اگر میزان منبع آهن در بدن پایین باشد مصرف مکمل ها برای درمان RLS کافی خواهند بود. اگر علائم RLS بعد از تشخیص و درمان فقر آهن هنوز رفع نشده باشد برخی از پزشکان داروی اپیونید (تسکین دهنده هایی که حاوی مواد مخدر هستند) را تجویز می کنند. به دلیل خطرات علائم ترک اعتیاد در نوزادان، داروهای اپیونید برای مدت کوتاهی تجویز می شوند. همچنین، FDA دستگاهی برای درمان RLS را تایید کرده است که پد لرزشی (Relaxis) نام دارد که موقع خواب آن را زیر پاها قرار می دهند. این دستگاه فقط با تجویز پزشک قابل تهیه است.

 علائم سندروم پاهای بی قرار

تغییرات شیوه زندگی

اگر علائم RLS در شما خیلی جدی نیست سعی کنید چند تغییر ساده در روال زندگی خود ایجاد کنید. این تغییرات نه تنها علائم سندروم پاهای بی قرار را کاهش می دهد، بلکه به طور کلی برای بارداری شما نیز مفید است، به طور کلی:

  • از مصرف قهوه، نوشابه و هر نوع نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.
  • هر روز ورزش کنید.
  • روال خواب منظمی داشته باشید.
  • اگر می توانید هر روز راس ساعت مشخصی به رخت خواب بروید و از خواب بیدار شوید.
  • قبل از به خوابیدن به حمام آب گرم رفته یا با خواندن یک کتاب خوب آرام شوید.
  • از پدهای گرمایشی استفاده کنید

سندروم پاهای بی قرار معمولا بعد از زایمان رفع می شود

هر زمان که به خاطر RLS از خواب بیدار شدید، این نکات را امتحان کنید تا احساس خستگی از بین برود و بتوانید دوباره بخوابید:

  • پاهای تان را ماساژ بدهید
  • کمپرس سرد یا گرم را روی ماهیچه های پاهای تان بگذارید
  • بلند شوید و راه بروید یا پاهای تان را بکشید

سندروم پاهای بی قرار معمولا بعد از زایمان رفع می شود. در بسیاری از موارد چند روز بعد از به دنیا آمدن کودک این مشکل رفع خواهد شد. این خبر خوبی است چون به زودی مادران جدید موضاعات زیادی برای توجه در نیمه های شب خواهند داشت.

منبع:سلام دنيا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *