کد خبر : 17975
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 16:22

علت و درمان بیماری کاوازاکی در کودکان

علت و درمان بیماری کاوازاکی در کودکان

بیماری کاوازاکی یک بیماری جدی است که ممکن است التهاب دیواره عروق کرونر قلب را در پی داشته باشد.با درمان به موقع میتوان از بروز آسیب دائمی در قلب کودک جلوگیری کرد.

علائم بیماری کاوازاکی چیست؛ علت و درمان بیماری کاوازاکی در کودکان علائم بیماری کاوازاکی در کودکان چیست ؛ علت، عوامل خطر، عوارض سندروم کاوازاکی، تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری کاوازاکی یا سندرم غدد لنفاوی پوستی مخاطی را  بخوانید.

بیماری کاوازاکی یک بیماری جدی است که ممکن است التهاب دیواره عروق کرونر قلب را در پی داشته باشد.با درمان به موقع میتوان از بروز آسیب دائمی در قلب کودک جلوگیری کرد. در این مطلب  به بررسی علائم بیماری کاوازاکی در کودکان، علت، تشخیص، درمان بیماری کاوازاکی (سندرم غدد لنفاوی پوستی مخاطی)، عوارض و راه پیشگیری از آن خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان با ما همراه باشید.

بیماری کاوازاکی چیست

بیماری کاوازاکی در کودکان باعث تورم (التهاب) در دیواره عروق خونی کوچک تا متوسط ​​می شود که خون را در سراسر بدن حمل می کنند. بیماری کاوازاکی معمولاً منجر به التهاب عروق کرونر می‌شود که خون غنی از اکسیژن را به قلب می‌رسانند. بیماری کاوازاکی قبلاً سندرم غدد لنفاوی پوستی مخاطی نامیده می شد؛ زیرا باعث تورم غدد (غدد لنفاوی) و غشاهای مخاطی داخل دهان، بینی، چشم ها و گلو نیز می شود. کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی ممکن است علائمی مانند تب بالا، دست‌ها و پاهای متورم همراه با پوسته پوسته شدن پوست و قرمزی چشم و زبان را داشته باشند. با این حال بیماری کاوازاکی معمولاً قابل درمان است و اکثر کودکان در صورت دریافت درمان در عرض 10 روز از شروع بیماری، بدون مشکل جدی بهبودی پیدا می کنند.

علائم بیماری کاوازاکی در کودکان

برای تشخیص بیماری کاوازاکی، کودک معمولاً باید به مدت پنج روز یا بیشتر تب بیش از 102.2 فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) و حداقل چهار مورد از علائم و نشانه های زیر را داشته باشد.

  • جوش قرمز در قسمت اصلی بدن یا در ناحیه تناسلی
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن
  • چشم های قرمز بدون ترشح غلیظ
  • لب های قرمز، خشک، ترک خورده و زبان بسیار قرمز و متورم
  • پوست متورم و قرمزی کف دست ها و کف پاها و پوسته شدن پوست انگشتان دست و پا
علائم بیماری کاوازاکی چیست | علت و درمان بیماری کاوازاکی در کودکان

علائم ممکن است به طور همزمان رخ ندهند، بنابراین باید به پزشک فرزندتان علامت یا علامتی که از بین رفته است را هم اطلاع دهید.علائم و نشانه های دیگری که ممکن است ایجاد شوند عبارتند از:

  • درد شکم
  • اسهال
  • تحریک پذیری
  • درد مفاصل
  • استفراغ

علائم بیماری کاوازاکی

کودکان مبتلا به تب بالا به مدت پنج روز یا بیشتر که کمتر از چهار مورد از علائم و نشانه های بالا را دارند ممکن است به بیماری ناقص کاوازاکی مبتلا شوند. کودکان مبتلا به بیماری ناقص کاوازاکی هنوز در معرض خطر آسیب عروق کرونر قرار دارند و بازهم در عرض 10 روز از شروع علائم نیاز به درمان دارند.بیماری کاوازاکی می تواند علائمی شبیه به سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان را بهمراه داشته باشد که در سراسر جهان در کودکان مبتلا به کووید-19 رخ داده است. کودکانی که این علائم را دارند احتمالاً درمورد کووید-19 نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

زمان مراجعه به پزشک

درصورتی که کودک شما به تبی مبتلا است که بیش از سه روز ادامه پیدا کرده است، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. درمان بیماری کاوازاکی در عرض 10 روز پس از شروع علائم ممکن است تا حد زیادی احتمال آسیب پایدار به عروق کرونری تامین کننده عضله قلب را کاهش دهد.

READ
مفیدترین شیوه های لاغری

علت بیماری کاوازاکی

علل بروز بیماری کاوازاکی هنوز مشخص نیست، اما دانشمندان معتقد نیستند که این بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. برخی فکر می کنند که بیماری کاوازاکی در نتیجه یک عفونت باکتریایی یا ویروسی رخ می دهد، یا اینکه با سایر عوامل محیطی مرتبط است. برخی از ژن ها ممکن است کودکان را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کاوازاکی قرار دهند.

عوامل خطر بیماری کاوازاکی

سه عامل برای افزایش خطر ابتلا به بیماری کاوازاکی در کودک شناخته شده است.

  • سن. کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کاوازاکی قرار دارند.
  • جنسیت. پسران کمی بیشتر از دختران به بیماری کاوازاکی مبتلا می شوند.
  • نژاد. کودکانی که نژاد آسیایی یا جزیره‌ای اقیانوس آرام دارند، مانند ژاپنی یا کره‌ای، میزان بالاتری از ابتلا به بیماری کاوازاکی را در اختیار دارند.

بیماری کاوازاکی معمولا به صورت فصلی بروز می کند. در آمریکای شمالی معمولا در زمستان و اوایل بهار رخ می دهد.

عوارض بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی یکی از علل اصلی بیماری اکتسابی قلب در کودکان در کشورهای توسعه یافته است. با این حال، با کمک درمان، تعداد کمی از کودکان آسیب پایدار خواهند داشت.

عوارض قلبی بیماری کاوازاکی عبارتند از:

  • التهاب رگ‌های خونی، معمولاً عروق کرونر، که خون را به قلب می‌رسانند
  • التهاب عضله قلب
  • مشکلات دریچه قلب

هر یک از این عوارض می تواند به قلب آسیب برساند. التهاب عروق کرونر می تواند منجر به ضعیف شدن و برآمدگی دیواره رگ ها (آنوریسم) شود. آنوریسم خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد که می تواند منجر به حمله قلبی یا خونریزی داخلی تهدید کننده حیات شود. برای درصد کمی از کودکانی که دچار مشکلات عروق کرونر می شوند، بیماری کاوازاکی می تواند منجر به مرگ شود.

تشخیص بیماری کاوازاکی

آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری کاوازاکی در دسترس نیست. تشخیص ان شامل رد کردن سایر بیماری‌هایی است که علائم و نشانه‌های مشابهی را ایجاد می‌کنند، از جمله:

  • مخملک که توسط باکتری های استرپتوکوک ایجاد می شود و منجر به تب، بثورات پوستی، لرز و گلودرد می شود.
  • آرتریت روماتوئید نوجوانان
  • سندرم استیون جانسون، اختلال در غشاهای مخاطی
  • سندرم شوک سمی
  • سرخک
  • برخی از بیماری های منتقله از کنه، مانند تب خالدار کوه راکی

پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و آزمایش خون و ادرار را برای کمک به تشخیص تجویز می کند. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایشات خون. آزمایش خون به رد سایر بیماری ها و بررسی تعداد سلول های خونی کمک می کند. بالا بودن تعداد گلبول های سفید و وجود کم خونی و التهاب از علائم بیماری کاوازاکی است.
  • الکتروکاردیوگرام. الکترودهایی برای اندازه گیری تکانه های الکتریکی ضربان قلب،به پوست متصل می شوند. بیماری کاوازاکی می تواند باعث مشکلات ریتم قلب شود.
  • اکوکاردیوگرافی. این آزمایش از تصاویر سونوگرافی برای نشان دادن میزان عملکرد قلب استفاده می کند و می تواند به شناسایی مشکلات عروق کرونر کمک کند.

 تشخیص بیماری کاوازاکی 

درمان بیماری کاوازاکی

برای کاهش خطر عوارض طولانی‌مدت،پزشک فرزند شما می خواهد درمان بیماری کاوازاکی را در اسرع وقت، ترجیحاً زمانی که کودک شما هنوز تب دارد، آغاز کند. اهداف درمان اولیه کاهش تب و التهاب و جلوگیری از آسیب قلبی است.

READ
چگونه باید انواع گلودرد را بشناسیم و درمان کنیم/سلامت

درمان بیماری کاوازاکی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گاماگلوبولین. تزریق یک پروتئین ایمنی (گاماگلوبولین) از طریق ورید (به صورت داخل وریدی) می تواند خطر مشکلات عروق کرونر را کاهش دهد. این به کاهش التهاب در عروق کمک می کند.
  • آسپرین. دوزهای بالای آسپرین ممکن است به درمان التهاب کمک کند. آسپرین همچنین می تواند درد، التهاب مفاصل و تب را کاهش دهد. دوز آسپرین احتمالاً پس از 48 ساعت از بین رفتن تب کاهش پیدا می کند.

درمان کاوازاکی یک استثنای نادر در مورد قاعده ای است که می گوید آسپرین نباید به کودکان داده شود. آسپرین با سندرم ری، یک بیماری نادر اما بالقوه تهدید کننده حیات، در کودکانی که از آبله مرغان یا آنفولانزا بهبود می یابند، مرتبط است. بنابراین به کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی فقط باید تحت نظارت پزشک آسپرین داده شود.به دلیل خطر عوارض جدی، درمان اولیه بیماری کاوازاکی معمولاً در بیمارستانی انجام می شود که پزشکان می توانند به نظارت بر کودک ادامه دهند.

بعد از درمان اولیه

هنگامی که تب کاهش می یابد، ممکن است کودک حداقل به مدت شش هفته نیاز به مصرف آسپرین با دوز پایین داشته باشد، درصورتی که کودک برای مدت طولانی تری دچار آنوریسم عروق کرونر شود، آسپرین به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. با این حال، کودکانی که در طول درمان به آنفولانزا یا آبله مرغان مبتلا می شوند، ممکن است نیاز به قطع مصرف آسپرین داشته باشند. مصرف آسپرین با سندرم ری مرتبط است، یک بیماری نادر اما بالقوه تهدید کننده حیات که می تواند بر خون، کبد و مغز کودکان و نوجوانان پس از عفونت ویروسی تأثیر بگذارد. با دریافت درمان، ممکن است کودک بلافاصله پس از اولین درمان با گاماگلوبولین شروع به بهبود کند. بدون درمان، بیماری کاوازاکی حدود 12 روز طول می کشد. با این حال، عوارض قلبی ممکن است بیشتر طول بکشد.

بررسی مشکلات قلبی

اگر کودک شما علائمی از مشکلات قلبی داشته باشد،پزشک ممکن است آزمایش های بعدی را برای بررسی سلامت قلب کودک شما در فواصل منظم، اغلب در 6 تا 8 هفته پس از شروع بیماری، و سپس دوباره پس از شش ماه توصیه کند.اگر مشکلات قلبی ادامه پیدا کند، ممکن است فرزند شما به یک دکتر متخصص در درمان بیماری قلبی در کودکان (متخصص قلب کودکان) ارجاع داده شود. درمان عوارض قلبی مربوط به بیماری کاوازاکی به نوع بیماری قلبی بستگی دارد.

دریافت واکسن

اگر به کودک گاماگلوبولین تزریق شده است، بهتر است حداقل 11 ماه منتظر بمانید تا واکسن زنده مانند واکسن آبله مرغان یا سرخک را دریافت کنید، زیرا گاماگلوبولین می تواند بر عملکرد این واکسیناسیون ها تأثیر بگذارد. به پزشک فرزندتان بگویید که فرزند شما به بیماری کاوازاکی مبتلا شده است.

دریافت واکسن

کنار آمدن و حمایت کردن

هرچه می توانید در مورد بیماری کاوازاکی اطلاعات بیشتری پیدا کنید تا بتوانید انتخاب های آگاهانه ای با تیم مراقبت های بهداشتی فرزندتان در مورد گزینه های درمانی داشته باشید.اکثر کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی به طور کامل بهبود می یابند. به طور کلی، کودکانی که تحت درمان کاوازاکی قرار گرفته اند، سریع خوب می شوند و به فعالیت های عادی باز می گردند. اگر قلب فرزندتان تحت تأثیر قرار گرفته است، با متخصص قلب کودکان در مورد محدودیت فعالیت او صحبت کنید.

READ
5 اصل برای پیشگیری از بارداری

آمادگی برای قرار ملاقات

احتمالاً در ابتدا به پزشک خانواده یا پزشک اطفال خود مراجعه خواهید کرد. گاهی ممکن است کودک به پزشک متخصص در درمان کودکان مبتلا به بیماری های قلبی (متخصص قلب کودکان)، پزشک متخصص در درمان کودکان مبتلا به اختلالات استخوانی و مفصلی (روماتولوژیست)، یا متخصص در درمان کودکان مبتلا به بیماری های عفونی ارجاع داده شود.در ادامه اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید.

کارهایی که باید انجام دهید

در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را همراه خود ببرید تا به شما کمک کند تا تمام اطلاعاتی که به شما داده شده را به خاطر بسپارید.لیستی از موارد زیر تهیه کنید:

  • علائم و نشانه های کودک شما، از جمله علائمی که به نظر نامرتبط به نظر می رسند، و زمانی که شروع شده اند. سعی کنید میزان تب فرزندتان و مدت زمان طولانی بودن آن را پیگیری کنید.
  • تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که کودک شما مصرف می کند، از جمله دوزهای مصرفی را یادداشت کنید.
  • سوالات خود را برای پرسیدن از پزشک بنویسید.

برخی از سوالاتی که باید از پزشک متخصص کودک خود درباره بیماری کاوازاکی، بپرسید شامل موارد زیر است:

  • اصلی ترین علت علائم و نشانه های کودک من چیست؟
  • آیا دلایل احتمالی دیگری برای علائم و نشانه های او وجود دارد؟
  • آیا فرزند من نیاز به آزمایش دارد؟
  • علائم و نشانه ها چقدر طول می کشد؟
  • چه درمان هایی در دسترس است و کدام را توصیه می کنید؟
  • برای راحتی فرزندم چه کارهایی می توانم انجام دهم؟
  • آیا می توانید بروشور یا سایر اطلاعات چاپی را به من بدهید؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟
  • از پرسیدن سوالات بیشتر خودداری نکنید.

آمادگی برای قرار ملاقات

از پزشک خود چه انتظاری داشته باشید

پزشک فرزند شما احتمالاً از شما سؤالاتی مانند موارد زیر را می پرسد:

  • شدت علائم و نشانه ها چقدر است؟ تب فرزند شما چقدر بالا رفته است؟ چقدر طول کشید؟
  • به نظر می رسد چه چیزی علائم را بهبود می بخشد؟
  • به نظر می رسد چه چیزی علائم را بدتر می کند؟
  • آیا فرزند شما در معرض بیماری های عفونی قرار گرفته است؟
  • آیا فرزند شما  دارویی مصرف کرده است؟
  • آیا کودک شما مبتلا به آلرژی است؟
سخن پایانی:

بیماری کاوازاکی یک بیماری خطرناک است که ممکن است باعث التهاب دیواره عروق کرونر قلب شود. با این حال درمان به موقع میتوان از بروز آسیب دائمی به قلب کودک جلوگیری کند. در این مطلب اطلاعاتی درباره علائم، روش تشخیص و درمان های موجود برای بیماری کاوازاکی ارائه کرده ایم.

منبع :سلام دنيا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *