کد خبر : 17823
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 - 18:56

آموزش دوخت چادر قجري

آموزش دوخت چادر قجري

چادر کمری یا همان قجری، مانند پیراهن از سر پوشیده می‌شود. از پشت یکسره است ولی از جلو دو تکه به نظر می‌رسد.

آموزش دوخت چادر قجری

آموزش دوخت چادر قجری

آموزش دوخت چادر قجري
آموزش دوخت چادر قجري

چادر کمری یا همان قجری، مانند پیراهن از سر پوشیده می‌شود. از پشت یکسره است ولی از جلو دو تکه به نظر می‌رسد. قسمت پایین دامنی است که تا زمین می‌رسد و با کمربندی از پشت گره می‌خورد به همین خاطر از سنگینی چادر گرفته می‌شود. قسمت بالایی که دسته‌های چادر است با کش روی سر ثابت شده و بلندی آن تا زانو است. اگر شخص رو بگیرد، دو تکه بودن آن مشخص نمی‌شود. در مدلی از آن، قسمت بالا مثل یک مقنعه آستین‌دار است. مقدار پارچه این چادر به اندازه چادر ساده است.

مقدار پارچه لازم چادر کمری:

4.5 متر پارچه با عرض 10/1 یا 20/1 .

اول 2 متر از پارچه رو برای پایین چادر جدا می‌کنیم . این تکه رو یک درز از وسط می گیریم که به عنوان دامن چادر استفاده می شه و شما باید قد اونو با قد دامنتون اندازه کنین.

حالا می ریم سراغ 2.5 باقی مونده که میخوایم برای بالای چادر استفاده کنیم . این مستطیل رو از هر دو طرف 3 تا پیلی 5 سانتی میدیم که البته مقدار پیلی هارو میتونین بسته به دور کمرتون اضافه یا کم کنین.
حالا پایین و بالای چادر رو درست مثل اینکه بالاتنه و دامن رو بهم وصل میکنین ، بهم متصل کنین . به این صورت که درز دامن جلوی چادر میافته و پیلی های قسمت بالا ، دو طرف درز .
رو از این ناحیه بهم وصل کنیم. قسمت “د-ر” روی سر میافته و یک لایه اون هم که به قسمت زیر دامن میافته .

READ
آموزش ونحوه دوخت چادر کمری (قاجاری)/خیاطی

حالا به اندازه 3 برابر دور کمرتون یک کمری با عرض 6 تا 8 سانت آماده کنین و حدود 50 سانت از اونو از وسط به جلوی دامنتون بدوزین . بقیه رو آزاد بزارین چون باید از پشت گره بخوره .
تکه بالا رو همونطور که روی تکه پایین قرار گرفته از وسط “نقطه م ” 20 سانت پایین بیاین و از سمت راست و چپ نقطه “م” 60 سانت علامت میزاریم . از نقطه “ب-ت ”
30 سانت از دو طرف به چپ و راست برین و به صورت هلال به شکل “س-م-ش” برسین. این منحنی رو باید دوخت بگیریم و دو تکه رو بهم متصل کنین.

قسمت “د-ر” روی سر میافته.

 

منبع: هنري رقيه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *