کد خبر : 17334
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 10:53

اختلال دیسلکسیا و شناخت آن

اختلال دیسلکسیا و شناخت آن

اختلال دیسلکسیا یا نارسا‌خوانی یک مشکل یادگیری است که در درجه اول بر مهارت‌های خواندن و نوشتن تأثیر می‌گذارد. با این حال، این تنها بر این مهارت‌ها تاثیر نمی‌گذارد. نارساخوانی در واقع مربوط به پردازش اطلاعات است. افراد نارساخوان ممکن است در پردازش و به خاطر سپردن اطلاعاتی که می‌بینند و می‌شنوند مشکل داشته باشند

اختلال دیسلکسیا و شناخت آن

اختلال دیسلکسیا یا نارسا‌خوانی یک مشکل یادگیری است که در درجه اول بر مهارت‌های خواندن و نوشتن تأثیر می‌گذارد. با این حال، این تنها بر این مهارت‌ها تاثیر نمی‌گذارد. نارساخوانی در واقع مربوط به پردازش اطلاعات است. افراد نارساخوان ممکن است در پردازش و به خاطر سپردن اطلاعاتی که می‌بینند و می‌شنوند مشکل داشته باشند که می‌تواند بر یادگیری و کسب مهارت‌های سواد تأثیر بگذارد. نارساخوانی هم‌چنین می‌تواند بر سایر زمینه‌ها مانند مهارت‌های سازمانی تاثیر بگذارد.

مهم است که به یاد داشته باشید که متفاوت اندیشیدن نکات مثبتی دارد. بسیاری از افراد نارساخوان در زمینه‌هایی مانند استدلال و در زمینه‌های بصری و خلاق نقاط قوت خود را نشان می‌دهند.

دیسلکسیا چیست؟

اختلال دیسلکسیا یا دیسلسکی یک مشکل یادگیری است که در درجه اول بر مهارت‌های مربوط به خواندن و املای دقیق و روان کلمات تاثیر می‌گذارد. ویژگی‌های بارز نارساخوانی مشکلات در آگاهی واج شناختی، حافظه کلامی و سرعت پردازش کلامی است. نارساخوانی در طیف وسیعی از توانایی‌های فکری رخ می‌دهد. مشکلات هم‌زمان ممکن است در جنبه‌های زبان، هماهنگی حرکتی، محاسبه ذهنی، تمرکز و سازماندهی شخصی دیده شوند، اما اینها به خودی خود نشانگر نارساخوانی نیستند. نشانه خوبی از شدت و تداوم مشکلات نارساخوانی را می‌توان با بررسی این‌که چگونه فرد به مداخله مستدل پاسخ می‌دهد یا پاسخ داده است به دست آورد.

 

صفحه ایی پر از علامت سوال
تصویری از پر از علامت سوال طوری که فرد نارساخوان با متون مواجهه می شود.

نقاط قوت نارساخوانی یا دیسلکسیا

با توجه به تحقیقات انجام شده، انجمن ADA از نظریه تفاوت پشتیبانی می‌کند، به این معنا که ما باید مراقب باشیم با فرض این‌که چالش‌های زبان و سواد برابر با چالش‌های ذاتی در حوزه های دیگر است. بدین ترتیب افراد مبتلا به نارساخوانی می‌توانند و توانایی‌های قابل توجهی در زمینه‌های دیگر داشته باشند.

اغلب افراد مبتلا به نارساخوانی بسیار توانا هستند، بنابراین در حالی که چالش‌ها باید مورد توجه قرار گیرند، نیاز بسیار زیادی برای شناسایی و پرورش نقاط قوت آن‌ها وجود دارد و در عین حال نقاط ضعف آن‌ها را به حداقل می‌رساند مطالعات نشان داده است که ما باید به طور خودکار در مورد این فرض که مشکلات پردازش زبان / تفاوت‌ها یا مشکلات شناختی / تفاوت‌های مرتبط با نارساخوانی نقص هستند، محتاط باشیم. برخی از تفاوت‌های شناختی که افراد نارساخوان نشان می‌دهند ممکن است در واقع برای برخی از انواع تفکر مزایایی ایجاد کند یا آن‌ها را تشویق کند که مسیرهای متفاوتی برای یادگیری پیدا کنند.

موارد زیر برخی از نقاط قوتی است که افراد مبتلا به دیسلکسیا یا نارساخوانی ممکن است نشان دهند:

  • ذهن پرسش‌گر
  • حل مسئله
  • درک ایده‌های جدید
  • تولید ایده تفکر تحلیلی
  • تفکر خلاقانه
  • ساخت سه بعدی
  • یافتن استراتژی های مختلف
  • دیدن تصویر بزرگ
  • تفکر بصیرتی
READ
تست تعیین آمادگی و هدف برای تشکیل زندگی مشترک /روانشناسی

 

اینفوگرافیکی از نقاط قوت کودکان مبتلا به اختلال دیسلکسی
اینفوگرافیکی از نقاط قوت کودکان مبتلا به اختلال دیسلکسی است که ابعاد مختلف دارد، تفکرات بصری، سه بعدی سازی و … از جمله این موارد است.

علائم دیسلکسی

شاخص‌های اولیه نارساخوانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکلات در یادگیری صداهای حروف برای خواندن (رمزگشایی) و املا (رمزگذاری)
  • مشکل در خواندن تک کلمات، مانند فلش کارت و لیست (رمزگشایی)
  • عدم دقت و تسلط در هنگام تلاش برای خواندن و رمزگشایی
  • آهسته خواندن با اشتباهات زیاد
  • املای ضعیف
  • کدگذاری تصویری ضعیف (کدگذاری املایی)

توجه به توانمندسازی، هوش هیجانی و عزت نفس در مورد نارساخوانی و چالش‌های مرتبط با خواندن بسیار مهم است.

 

تصویری از پسربچه ایی که کلافه از نارساخوانی به نظر می رسد.
تصویری از پسر بچه ایی که از مطالعه و نارسا خوانی کلافه شده است.

علل دیسلکسیا

علت ابتلا به اختلال دیسلکسیا عبارت‌انداز:

  • ژنتیک و وراثت (نقش بسیار تعیین کننده ایی در شکل گیری چنین اختلالی دارد)
  • تفاوت در نحوه عملکرد مغز
  • مشکلات در توسعه آگاهی واج شناختی

 

درمان اختلال نارساخوانی

راهکارهای درمانی متعددی وجود دارد که در درمان دیسلکسیا یا نارساخوانی مفید گزارش شده است، در ادامه به برخی از موثرترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

درمان پزشکی

اولین و تنها درمان پزشکی برای نارساخوانی ناشی از کشف دکتر لوینسون بود که این اختلال منشا گوش داخلی یا CVS دارد. از آن‌جایی که داروهای ضد حرکت و داروهای مربوط به آن باعث بهبود تعادل/هماهنگی/ریتمیک و علائم سرگیجه و بیماری حرکت مرتبط با اختلال عملکرد گوش داخلی می‌شوند، منطقی به نظر می‌رسید که محققین پیش‌بینی کند که همین داروها ممکن است برای درمان مفید باشند. هم‌چنین بهبود بسیاری از علائم مشابه و مرتبط که مشخصه سندرم نارساخوانی است. خوشبختانه برای میلیون‌ها نفر، این فرض معتبر ثابت شد!

برای درمان این بیماری بهتر است ابتدا به دکتر مغز و اعصاب مراجعه شود و در صورت لزوم باید به دکتر روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

READ
10فرمان مردانه برای آرام کردن تندخوترین زنان دنیا(خانم ها نخوانند)/روانشناسی

 

 

درمان‌های غیر پزشکی اختلال دیسلکسیا

تغذیه / درمان آلرژیک

با توجه به این واقعیت که سال‌ها پیش گزارش شده بود که نیاسین، ویتامین‌ها و مواد معدنی B مرتبط، گاهی اوقات علائم سرگیجه و تعادل مربوط به گوش داخلی را بهبود می‌بخشد، یافته‌های مطلوب قبلاً ذکر شده توسط متخصصان تغذیه در اختلال دیسلکسیا به آسانی قابل درک شد، به خصوص اگر احتمال آن‌ها را در نظر بگیریم. نقش جبرانی در افزایش انتقال و پردازش سیگنال طبیعی و غیرطبیعی دارند، به عنوان مثال، نشان داده شد که ریشه زنجبیل یک ماده بسیار موثر ضد حرکت یا تقویت‌کننده گوش داخلی است، علاوه بر این، مواد مغذی مانند لسیتین و جینکو نشان داده شده است که حافظه را تقویت می‌کنند در حالی که اسیدهای چرب و امگا ۳ گاهی اوقات می‌توانند تمرکز را بهبود بخشند.

هم‌چنین اسیدهای آمینه مانند DL فنیل آلانین ممکن است سطح بیش فعالی را کاهش داده است. این مواد مغذی هم‌چنین ممکن است پزشکان را قادر به کاهش دوز محرک‌های مورد نیاز و سایر داروها کنند و در نتیجه خطر عوارض جانبی بالقوه را کاهش دهند.

تصویری از رژیم غذایی مناسب
دختر بچه ایی که از رژیم غذایی مناسب و سبزیجات (کلم بروکلی و گوجه فرنگی ) استفاده می کند .

 

درمان یکپارچه سازی شغلی/حسی، رفلکس و بینایی سنجی

درمانگران یکپارچگی شغلی/حسی، دهلیزی و چشمی بهبودهای تحصیلی و هماهنگی را در زمانی که نارساخوانان تمرینات مختلف مربوط به حرکت و یا تمرین چشم و پردازش حسی را انجام می‌دهند گزارش کرده‌اند. از آن‌جایی که گوش داخلی یا CVS تمام حرکات بدن و چشم و تمام فعالیت‌های حسی و حرکتی را نیز کنترل می‌کند. بنابراین، تکرار اغلب منجر به بهبود تکلیف حسی-حرکتی خاص می‌شود که تکرار می‌شود.

 

انتقال عملکرد: بهبود خاص در مقابل بهبود تعمیم یافته

فعالیت‌های مکرر حرکتی و بازدارندگی/افزایش رفلکس انتخابی برای بهبود مکانیسم‌های مرتبط با گوش داخلی و حتی بالاتر مغز شناخته شده‌اند. اگر فرض کنیم که این پیشرفت‌های خاص گسترش یافته یا به مدارها یا کانال‌های مرتبط با گوش داخلی منتقل می‌شوند، آنگاه می‌توانیم به آسانی پیشرفت‌های کلی را توضیح دهیم که اغلب زمانی اتفاق می‌افتند که کانال‌ها یا مدارهای «شبیه تلویزیونی» حسی-حرکتی خاص با تکرار تقویت می‌شوند.

READ
رژیم را رها کنید/سلامت

دو و میدانی تمرکز و شناخت را بهبود می‌بخشد

خوشبختانه، انتقال پیشرفت‌های عملکردی، حداقل در زمینه‌های خاص اتفاق می‌افتد. تحقیقات بالینی محققان نشان داده است که ورزشکاران نارساخوان اغلب در هنگام تمرین بهترین عملکرد را از نظر تحصیلی دارند، علی‌رغم زمان محدودی که برای مطالعه دارند. تعداد قابل توجهی از ورزشکاران پس از پایان فعالیت‌های ورزشی خود، به دلیل تغییر فصل یا آسیب‌دیدگی، یا حتی تنبیه برای افت تحصیلی قبلی، کاهش مربوطه را در تمرکز، حافظه و عملکرد کلی تحصیلی خود گزارش می‌دهند.

 

یوگا و ارتباط گوش داخلی

محبوبیت فزاینده تمرین و نتایج درمانی سودمند یوگا تا کنون با یک توضیح عصبی فیزیولوژیکی مناسب مخالفت کرده است. پس از مطالعات فراوان مشخص شد که حرکت/زمان/تمرکز/افزایش ارائه شده توسط یوگا نیز تعدیل شده است، مفهومی که مستلزم مطالعه بیشتر است. آیا جای تعجب است که میلیون‌ها نفر از افرادی که یوگا تمرین می‌کنند، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در تعادل/هماهنگی/ریتم، تمرکز، شناخت، کاهش اضطراب و استرس و هم‌چنین احساس خوب بودن و رضایت را گزارش می‌دهند؟ حتی داشتن ارتباط بیشتر یا هماهنگی بیشتر با بدن، ذهن و محیط اطراف، یک جزء حیاتی CVS دارد!

تصویری از کودکی در حال یوگا جهت درمان اختلال نارساخوانی
سه پسر بچه ایی در حال انجام تمرینات مختلف ورزش یوگا جهت افزایش تمرکز و بهبود وضعیت خلقی

خلاصه

مجموعه‌ای از درمان‌های متنوع پزشکی و غیر پزشکی اختلال دیسلکسیا ارائه و مورد بحث قرار گرفته است. هنگامی که این درمان‌ها و سایر درمان‌های بازبینی نشده به درستی درک شده و از طریق یک رویکرد جامع مورد استفاده قرار گیرند، می‌توان به همه نارساخوانان کمک کرد و تمام پاسخ‌های مطلوب ممکن را به حداکثر رساند.

منبع :درمانکده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *