کد خبر : 17263
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 - 10:59

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

از این رو بهترین کار جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی می باشد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا این راهکارها را فرا بگیرید.

برخی افراد برای درمان حالت تهوع از داروی ضد تهوع بهره می گیرند در حالی که این داروها ممکن است با عوارض جانبی از جمله سرگیجه همراه باشند. از این رو بهترین کار جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی می باشد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا این راهکارها را فرا بگیرید.

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

همه افراد در طول زندگی دست کم یکبار حالت تهوع را تجربه کرده اند. این حس ناخوشایند در اثر عواملی از جمله بارداری، استرس، سفر، و … روی می دهد. معمولا برای درمان حالت تهوع داروی ضد تهوع مورد استفاده قرار می گیرد. اما این داروها ممکن است برخی عوارض جانبی مانند احساس گیجی را به همراه داشته باشند.

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

به این ترتیب بهترین کار استفاده از روش های خانگی برای جلوگیری و رفع حالت تهوع می باشد. در ادامه با ۱۱ راهکار خانگی در جهت جلوگیری و رفع تهوع ناشی از بارداری، استرس، شیمی درمانی و … ارائه می شود.

انواع مشکلات سلامتی که حالت تهوع را به همراه دارند.

از جمله مشکلات سلامتی که می توانند سبب بروز حالت تهوع شوند عبارت است از :

  • عفونت دستگاه گوارش که از مسمومیت غذایی یا ویروس ایجاد می شود.
  • عفونت ویروسی مثل آنفولانزا یا کووید ۱۹
  • مشکلات سلامت روان مانند استرس و اضطراب
  • اختلال گوارشی مانند گاستریت معده، فلج معده، رفلاکس معده، سنگ کیسه صفرا، پانکراتیت
  • سندرم روده تحریک پذیر، سلیاک.
  • تغییرات هورمونی در اثر بارداری یا اختلال عملکرد غده تیروئید

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

  • مشکلات مربوط به گوش داخلی مانند بیماری حرکت، بیماری منیر، التهاب عصب گوش داخلی، عفونت گوش داخلی
  • بیماری های نورولوژیک مانند میگرن
  • مکمل آهن، مخدرها و داروهای شیمی درمانی
  • داروهای آنتی بیوتیک، ضد افسردگی، ضد درد بدون نسخه (ایبوپروفن)

راهکارهای خانگی پیشگیری و درمان حالت تهوع

راهکارهای زیادی وجود دارند که می توان از آن ها در جهت جلوگیری و درمان حالت تهوع در خانه بهره برد. این روش ها کمک می کند بدون استفاده از دارو، حالتان بهتر شود.

READ
چگونه تمرکز حواس داشته باشیم... روانشناسی

۱. خم نشوید.

هنگامی که حالت تهوع و استفراغ ایجاد شد، هرگز خم نشوید زیرا این کار وضعیت را بدتر می کند. برای کاهش تهوع بهتر است صاف نشسته و وضعیت بدن طوری باشد که به معده فشار وارد نشود. همچنین بعد از غذا خوردن دراز نکشیده تا از رفلاکس معده جلوگیری و غذا به سمت دهان برنگردد.

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

۲. تهویه مناسب محیط

وقتی دچار حالت تهوع می شوید پاشیدن آب خنک به صورت و باز کردن پنجره ها برای تهویه هوا تهوع را کاهش می دهد. اگر در ماشین حالت تهوع ایجاد شد با باز کردن پنجره و استشمام هوای تازه این حالت بهبود پیدا می کند. همچنین اگر تهوع ناشی از استشمام بوی برخی مواد شیمیایی در فضا باشد برای کاهش تهوع باید تهویه هوا صورت گیرد.

۳. آب بنوشید.

برخی مواقع افراد به علت کم آبی بدن به تهوع دچار می شوند. بهتر است در این مواقع کمی آب نوشیده تا اگر به علت کم آبی یا افزایش غلظت اسید معده تهوع ایجاد شده، این حالت رفع شود. حتما آب را جرعه جرعه و به میزان کم نوشیده زیرا ممکن است پر کردن ناگهانی شکم باعث حالت تهوع مجدد شود.

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

۴. چای بابونه درست کنید.

چای بابونه می تواند با تهوع ناشی از استرس و اضطراب را کاهش دهد. از این رو یک راهکار خانگی خوب برای جلوگیری از حالت تهوع شناخته می شود. با این وجود ممکن است افراد در طولانی مدت به بوی بابونه حساس شوند از این رو می توانند از دمنوش زنجبیل یا نعناع بهره بگیرند.

READ
آموزش مکرومه بافی گام به گام برگ و دیوار کوب +تصویر

۵. دمنوش یا شربت زنجبیل درست کنید.

زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی سریع حالت تهوع به شمار می رود. می توانید تکه های زنجبیل خشک یا شکری مورد استفاده قرار داده همچنین دمنوش یا شربت زنجبیل تهیه و بنوشید. در ضمن اگر به مصرف چای علاقه مند هستید یک تکه زنجبیل درون چای انداخته تا هم خوش طعم تر شود و هم تهوع را برطرف کند.

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

به طور کلی زنجبیل ادویه ای شناخته شده برای جلوگیری از حالت تهوع می باشد. ترکیبات موجود در این ادویه مانند داروی ضد تهوع عمل می کند.  استفاده از زنجبیل برای اکثر افراد بی خطر بوده با این حال اگر فردی مستعد فشار خون بالا یا قند خون پایین است یا داروی رقیق کننده خون مصرف می کند، بهتر است مصرف زنجبیل را محدود نماید.

۶. از طب سوزنی و طب فشاری کمک بگیرید.

به طور سنتی در چین؛ طب سوزنی و طب فشاری یا فشار درمانی برای تسکین سریع حالت تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می گیرد. در طب سوزنی، سوزن های باریکی وارد نواحی مشخصی از بدن شده ولی در طب فشاری از فشار به جای سوزن برای تحریک قسمت های بدن استفاده می کنند.

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

هر دو روش فیبرهای عصبی را که انتقال سیگنال از مغز به نخاع شوکی را بر عهده دارد، تحریک می کنند. عقیده بر این است این سیگنال ها می توانند تهوع را کاهش دهند.

۷. از یک تکه لیمو ترش کمک بگیرید.

گزارش شده که یک تکه لیمو ترش تازه می تواند حالت تهوع ناشی از بارداری را کاهش دهد. خانم های باردار می توانند حتی  روغن لیمو ترش را استنشاق کرده و تهوع خود را کاهش دهند.

READ
مدل مانتوهای زیبا عید93/مدل لباس

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

۸. استنشاق بوی نعناع

رایحه درمانی با نعناع یک روش عالی برای جلوگیری و درمان سریع حالت تهوع گزارش شده است. نتایج مطالعه ای نشان داد استنشاق بوی روغن نعناع هنگام آغاز حالت تهوع حدود ۴۴ درصد طی دو دقیقه به کاهش علائم تهوع کمک کرد. برخی شواهد حاکی از آن است نوشیدن یک لیوان چای نعناع ممکن است تاثیر ضد تهوعی مشابهی داشته باشد.

۹. ادویه درمانی

زنجبیل تنها ادویه برای رفع حالت تهوع نیست. استفاده از ادویه  های دیگر نیز برای تسکین این عارضه توصیه شده است. از جمله رازیانه (کاهش تهوع ناشی از قاعدگی)، دارچین( کاستن حالت تهوع دوران قاعدگی)، عصاره زیره (کاهش علائمی مانند درد شکمی، یبوست، حالت تهوع و اسهال ناشی از سندرم روده تحریک پذیر).

۱۰. مصرف مکمل ویتامین ب ۶

توصیه شده خانم های باردار که داروی ضد تهوع مصرف می کنند، مکمل ویتامین ب ۶ دریافت نمایند. مصرف ۲۰۰ میلی گرم از این ویتامین در طی دوره بارداری معمولا بی خطر تلقی شده و عارضه جانبی به همراه ندارد.

جلوگیری از حالت تهوع با راهکارهای خانگی

۱۱. اجتناب از مصرف غذای تند.

مصرف غذاهایی که ادویه تند ندارند می تواند به کاهش حالت تهوع کمک نماید. غذای پر ادویه و تند معده را تحریک می کند. توصیه شده در صورت بروز حالت تهوع یا مسمومیت غذایی موز، برنج و نان تست استفاده شود.

منبع :آرگا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *