توصیه های سلامت در فصل پاییز

مجموعه: سلامت تعداد بازدید: 76

فصل پاییز اسب یال طلای خود را زین کرده است و در راه است. دیگر زمانی باقی نمانده است تا مهمانمان شود. پاییز همیشه خاطره انگیز است, اما در کنار آن بیماری هایی نیز به دنبال خواهد داشت. مقاله ی زیر به شما کمک می کند تاهر چه بیشتر و با سلامتی و تندرستی کامل از این فصل زیبا لذت ببرید.

“توصیه های سلامتی برای فصل پاییز”

۱) از سرمای شدید خصوصاً صبح ها و گرمای شدید وسط روز پرهیز کنید:

 پوشاندن سر هنگام خوابیدن خصوصاً از بچه ها و خصوصاً در کسانی که بیشتر در معرض سرماخوردگی و سینوزیت هستند.

 پوشاندن پهلوها در کودکان و خصوصاً کودکانی که شب ادراری دارند توصیه میشود.

۲) از خوردن آب سرد بپرهیزید:

– قرار گرفتن در هوای گرم وسط روز باعث تشنگی می گردد بهتر است از مصرف آب سرد پرهیز شود و در صورت ضرورت از آب کمی خنک مخلوط با سکنجبین استفاده شود.

۳) از مصرف مواد غذایی سرد مثل بستنی خودداری کنید..

۴) غذاهای مرطوب در این فصل توصیه می شود.

– به عنوان مثال آب هویج نوشیدنی مناسبی در این فصل خصوصاً در سرماخوردگی هاست.

۵) زیاده روی در مصرف میوه ها در فصل پاییز خصوصاً برای کسانی که دچار تب های مکرر می گردند ممنوع است.

– از میوه های مفید این فصل سیب، به, و انار شیرین را میتوان نام برد.

 بهترین ساعت خوردن میوه در پاییز عصرها می باشد.

۶) استحمام در این فصل باید با آب ولرم صورت پذیرد آب خیلی سرد، خیلی گرم و داغ برای استحمام در این فصل مناسب نیست.

۷) تجویز داروهای مسهل در این فصل باید با دقت و احتیاط صورت پذیرد زیرا عدم تخلیه کافی آنها باعث ایجاد ورم در اندام های داخلی یا بروز بیماریهای بثوری خواهد گردید.

۸) غذاهای امروزی نظیر انواع غذاهای دارای پنیر (فست فود و تنقلات) در این فصل خصوصاً در کودکان توصیه نمی شود:

 انواع سس های صنعتی به دلیل دارای بودن مواد محرک باعث هیجان اخلاط میگردند و ممنوع است.

 مصرف شوری و ترشی در این فصل باید محدود گردد.

۹) تجویز غذاهای مرطب و ملین نظیر آش و سوپ دارای جو، آلو بخارا، کدو و هویج در این فصل بسیار مفید است.

۱۰) روغن مالی سر و گردن، پهلوها، روی مثانه، رحم، ستون فقرات، پیشانی و زیر گلو در این فصل توصیه می شود.

– روغن های گرم نظیر کنجد و سیاه دانه ( خصوصاً در سینوزیت) بسیار مفید است.

۱۱) استفاده از بخور مرطوب و استفاده از جوشانده های آنها نظیر پونه، تخم گشنیز و آویشن توصیه میشود. (خصوصاً در فصل پاییز کم باران، استفاده از این بخورها به رطوبت بخشی بیشتر هوای اطاق کمک میکند.)

۱۲) در فصل پاییز از خوابیدن در مکان های سرد اجتناب کنید.

 حتی الامکان در هنگام خواب شب سر را بپوشانید و پس از صرف شام مدتی ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید سپس بخوابید.

– پنجره های خانه را در جهتی که بادشمال می وزد باز نگذارند ولی از ورود باد مغرب و مشرق به خانه جلوگیری نکنید.

۱۳)از شیرینی ها و حلواهای طبیعی که از مغز پسته و بادام با شکر ترتیب داده اند استفاده کنند.

۱۴)بوییدن گل مریم و نرگس و شب بو در این فصل مفید است.

۱۵)استفاده از بخورهای معطر مثل سوزاندن عود و کندر مفید است.

۱۶)باید افراد در این فصل از غم و غصه دوری کنند و از انجام فعالیت هایی که افسردگی را سبب می شوند دوری نمایند.

۱۷)در روزهای پاییزی ورزش های سبک انجام دهید.

۱۸)افراد میانسال و پیر به علت مزاج سنی شان ممکن است در این فصل چندان وضعیت خوبی نداشته باشند بنابراین باید حرارت و رطوبت بیشتری را دریافت کنند.

۱۹) استفاده از زنجبیل، دارچین در غذا و استفاده از روغن های گرم مثل بابونه قبل از استحمام بسیار مفید است.

۲۰)در این فصل یک روز در میان دوش آب ولرم بگیرید.

برگرفته از توصیه های آقای دکتر فرتوک زاده

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “توصیه های سلامت در فصل پاییز”



کد امنیتی را وارد نمایید *

قالب تفریحی