کد خبر : 16792
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 فروردین 1398 - 20:26

اما چه سنی برای بارداری خیلی دیر است

اما چه سنی برای بارداری خیلی دیر است

یکی از سوالات و نگرانی‌های اکثر خانم‌ها، در خصوص ارتباط سن و بارداری می‌باشد. گرچه مقالات و مطالعاتی به ضعیف شدن تخمدان‌ها پس از سی سالگی اشاره می‌کنند، اما دیده می‌شود زنانی که در ۵۰ سالگی زایمان سالم دارند. اما چه سنی برای بارداری خیلی دیر است؟ افت باروری: توانایی زنان برای باردار شدن کم کم از

یکی از سوالات و نگرانی‌های اکثر خانم‌ها، در خصوص ارتباط سن و بارداری می‌باشد. گرچه مقالات و مطالعاتی به ضعیف شدن تخمدان‌ها پس از سی سالگی اشاره می‌کنند، اما دیده می‌شود زنانی که در ۵۰ سالگی زایمان سالم دارند.

اما چه سنی برای بارداری خیلی دیر است؟

افت باروری:

توانایی زنان برای باردار شدن کم کم از ۲۷ سالگی کاهش پیدا می‌کند و از ۳۷ سالگی افت قابل توجهی می‌یابد. متوسط زوجین سالم زیر ۳۰ سال، ۹۵ درصد طی یک سال باردار می‌شوند. پس از ۳۰ سالگی، شانس بارداری شما به ازای هر سال ۳ درصد کاهش می‌یابد. پس از ۴۰ سالگی، این شانس ۵ تا ۱۰ درصد افت می‌کند و در ۴۵ سالگی، شانس بارداری کمتر از ۵ درصد می‌شود. مسلما اینها آمار کلی است و همیشه استثنا وجود دارد. مواردی وجود دارد مانند زن ۲۵ ساله‌ای که با ناباروری مواجه شده است و یا زن ۴۶ ساله‌ای که با وجود روش‌های جلوگیری از بارداری، بارداری غیرمنتظره داشته است.

ریسک‌ها:

با بالا رفتن سن، ریسک سقط جنین و مشکلات مربوط به بارداری بیشتر می‌شود. گرچه نرخ از دست دادن بارداری اول برای زنان زیر ۳۰ سال، ۱۵ تا ۲۰ درصد است، این میزان از ۳۵ سالگی شروع به افزایش می‌کند و در سن ۴۰ سالگی، نرخ سقط جنین ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد شد. خطر بارداری فرزند دارای سندرم دان و دیگر اختلالات کروموزومی نیز مستقیما با سطح بلوغ مادر ارتباط دارد. این ریسک با بالا رفتن سن تا ۳۵ سالگی بیشتر می‌شود و پس از آن این ریسک افزایش ناگهانی پیدا می‌کند. در سن ۳۵ سالگی، ریسک سندرم دان ۱/۳۵۰ است اما در ۴۵ سالگی، ۱/۳۵ می‌باشد. همچنین افزایش شدیدی در مشکلاتی چون پری‌کلامپسی، دیابت حاملگی، سزارین، تولد نوزاد مرده در زنان بالای ۴۰ سال مشاهده می‌شود، به همین خاطر سونوگرافی و آزمایشات بیشتری برای زنان سنین بالا توصیه می‌شود.

بارداری و دست نوزاد
چاقی، فشار خون بالا و دیابت می‌تواند مانعی برای توانایی بارداری شما شوند، خطر سقط جنین را بالا ببرند و در طول بارداری مشکلاتی ایجاد کنند.

سلامت بدن چقدر می‌تواند کمک‌کننده باشد؟

برخی گمان می‌کنند اگر سلامت فیزیکی داشته باشند، می‌توانند با عوارض بالا رفتن سن مقابله کنند. متاسفانه برای تخمدان‌ها فرقی نمی‌کند که شما رژیم گیاهخواری یا فاقد گلوتن را دنبال می‌کنید. هر زنی با میزان محدودی تخمک به دنیا می‌آید و با بالا رفتن سن، تعداد و کیفیت این تخمک‌ها کاهش می‌یابد. چاقی، فشار خون بالا و دیابت می‌تواند مانعی برای توانایی بارداری شما شوند، خطر سقط جنین را بالا ببرند و در طول بارداری مشکلاتی ایجاد کنند. حفظ سلامت بدن برای افزاش شانس بارداری اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا حاملگی سالمی داشته باشید، اما ورزش و رژیم غذایی به تنهایی نمی‌توانند تاثیرات پیری بر تخمدان را خنثی کنند.

شاید متعجب شوید که چرا با وجود این آمارها، تعداد زیادی مادرانی می‌بینید که در دهه چهارم زندگی خود هستند. گرچه ۱۰ درصد شانس بارداری به ازای هر سال به نظر اندک می‌رسد، اما زنان بسیاری در سنین ۴۰ سالگی وجود دارند که بارداری سالم و نرمالی را در این سنین تجربه می‌کنند. از سویی دیگر، اکثر زنان ۴۰ ساله که تحت درمان ناباروری هستند، از تخمک‌های تخمدان جوانتر از خود استفاده می‌کنند. تمام آمار ناباروری و باروری که پیشتر گفته شد، با سن تخمک‌ها مرتبط است، بنابراین اگر از تخمک‌های جوانتر استفاده شود، شانس بارداری به طور قابل توجهی بالاتر می‌رود. این توسط لقاح آزمایشگاهی (IVF) انجام می‌شود که می‌تواند فرآیندی خسته‌کننده و گران قیمت باشد.

بارداری و پای نوزاد
بهتر است زوجین پیش از آنکه زن به ۳۷ سالگی برسد، برای بچه‌دار شدن برنامه‌ریزی کنند.

از لحاظ پزشکی، بهترین زمان برای بچه‌دار شدن، سنین بین ۲۰ تا ۲۴ سال است. اما از لحاظ عاطفی، مالی و ارتباطی برای بسیاری از ما زمان مناسب اندکی دیرتر است. بهتر است زوجین پیش از آنکه زن به ۳۷ سالگی برسد، برای بچه‌دار شدن برنامه‌ریزی کنند. این کمک می‌کند که شانس آنها برای داشتن حداقل یک کودک سالم تا پیش از رسیدن به تغییرات و ریسک‌های باروری مرتبط با سن، بالا برود، اما گاهی نیز این اتفاق نمی‌افتد. اگر تا ۳۵ سالگی ازدواج نکرده یا اقدامی برای بچه‌دار شدن نکردید، پیشنهاد می‌شود تخمک‌های خود را فریز کنید تا شانس بارداری در آینده بالا برود. اگر بیش از ۳۵ سال دارید و در تلاش برای باردار شدن هستید، در صورتی که پس از ۶ ماه اقدام کردن بارداری صورت نگرفت، به پزشک مراجعه کنید.

READ
طرز تهیه دسر پان اسپانيا/دسر

گرچه بسیاری از زنان در اواخر سی سالگی و اوایل چهل سالگی بارداری سالم و نرمالی دارند، اما بسیاری دیگر نیز با مشکلات، از دست دادن و ناکامی‌هایی مواجه می‌شوند. بچه‌دار شدن در اواسط چهل سالگی امکان‌پذیر است، اما گاهی نیازمند درمان‌های گران قیمت باروری است و خالی از ریسک نیست. اگر برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنید، باید بدانید هیچ زمان دقیقی برای باردار شدن وجود ندارد، اما اگر بچه‌دار شدن برای شما مهم است، هرچه زودتر اقدام کنید، بهتر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *