کد خبر : 16669
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 بهمن 1397 - 23:43

با بیماری های زمستانی آشنا شوید

با بیماری های زمستانی آشنا شوید

برخی از عارضه‌ها و بیماری‌ها در فصل‌های مختلف شیوع پیدا می‌کنند، به طور مثال مردم فصل زمستان را با بیماری‌هایی نظیر سرما خوردگی و آنفلوآنزا می‌شناسند. اما برخی بیماری های زمستانی هستند که کمتر شناخته شده‌اند و ما قصد داریم در این نوشتار به بررسی آنها بپردازیم. دکتر مریم محلوجی‌راد، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی

برخی از عارضه‌ها و بیماری‌ها در فصل‌های مختلف شیوع پیدا می‌کنند، به طور مثال مردم فصل زمستان را با بیماری‌هایی نظیر سرما خوردگی و آنفلوآنزا می‌شناسند. اما برخی بیماری های زمستانی هستند که کمتر شناخته شده‌اند و ما قصد داریم در این نوشتار به بررسی آنها بپردازیم. بیماری های زمستانی

دکتر مریم محلوجی‌راد، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو بیماری ویروسی شایع فصل زمستان هستند می‌گوید: این بیماری‌ها باعث بروز اختلال در دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی می‌شود، اما بیماری ویروسی سرماخوردگی شایع‌تر از آنفلوآنزا است.

این دو بیماری دارای علائم یکسانی هستند برای همین تشخیص آن از یکدیگر برای افراد معمولی قابل درک نیست به همین دلیل افراد باید به محض مشاهده علائم اولیه به پزشک عمومی برای معاینه مراجعه کنند.

محلوجی درباره تفاوت این دو بیماری می‌گوید: علائم سرماخوردگی به مدت یک هفته ادامه دارد و فرد بدون مصرف دارو به صورت خودبهخودی بهبود می‌یابد و شدت علائم بیماری از قبیل تب، آبریزیش بینی، عطسه و … در این بیماری بسیار خفیف است اما در بیماری ویروسی آنفلوآنزا علائم با شدت بالایی بروز می‌یابد و فرد دچار دردهای عضلانی شدید، تب بالا، اختلال در دستگاه تنفسی و … می‌شود و فرد حتما باید تحت نظر پزشک داروهای مورد نیاز را دریافت کند.

بیماری های زمستانی

:

خشکی پوست

با وجود اینکه بسیاری از افراد سرماخوردگی و آنفلوآنزا را جزو بیماری‌های شایع نیمه دوم سال می‌دانند اما باید گفت زمستان با خود بیماری‌های دیگر مانند خشکی پوست را نیز به همراه دارد. کاهش دما و وزش باد در فصول سرد سال موجب خشکی و آسیب رسیدن به پوست می‌شود به گونه‌ای که پوست افراد متورم، پوسته پوسته، خشک و فرد به شدت احساس ناراحتی می‌کند به همین دلیل همواره پزشکان به استفاده از کرم‌های مرطوب کننده توصیه می‌کنند.

READ
پیشگیری از زرد شدن دندانها

دکتر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفت‌و‌گو با آنا با بیان اینکه به افراد توصیه می‌شود در فصول سرد سال از کرم‌های مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده کنند،تاکید می‌کند که علاوه بر این افراد می‌توانند با مصرف میوه و سبزیجات آب مورد نیاز بدن را تامین کنند.

مخملک

مخملک از بیماری های زمستانی و یک بیماری عفونی و مسری است که در دوره کودکی (بین ۲ تا ۸ سالگی) و در فصول سرما بیشتر دیده می‌شود، اما کم‌تر کسی با این بیماری و شیوع آن در زمستان آگاه است. این بیماری موجب بروز تب، قرمز شدن پوست، قرمزشدن زبان و انتشار آن به سایر نقاط بدن مانند گردن، قفسه سینه، پشت و … می‌شود و در نهایت پس از ۱۰ الی ۱۴ روز علائم بیماری بهبود می‌یابد.

دکتر نصرت الله عشقیار، متخصص آسیب‌های دهان، فک و صورت در گفت‌و‌گو با آنا درباره علائم دهانی این بیماری هشدار می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: این بیماری موجب قرمزی حلق و ناحیه دهان و ایجاد یک لایه زرد در دهان می‌شود.

علائم مخملک ممکن است روی زبان نیز دیده شود بدین گونه که با سرخ شدن زبان و بروز دانه‌های ریز سفید روی آن زبان همانند یک توت دیده می‌شود.

عشقیار می‌افزاید: والدین باید سریع کودک را به پزشک ارجاع دهند تا با آنتی بیوتیک درمانی بیماری بهبود یابد.

بیماری های زمستانی

بیماری قلبی

شاید هیچ کس جز بیماران قلبی و عروقی به این مطلب واقف نباشند که سرما موجب افزایش ضربان قلب و بروز سکته قلبی می‌شود اما مقالات بسیاری در این خصوص منتشر شده که نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی در فصل زمستان تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. متخصصان قلب و عروق بر این باور هستند که افراد به خصوص کسانی که زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را دارند باید علاوه بر مراقبت ار بیماری‌های قلبی از ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز پیشگییر کنند زیرا این ویروس‌ها می‌تواند قلب را نیز درگیر کند.

READ
ترفندهای آرایشی خاص/آرایش وزیبایی

دکتر بابک حیدری اقدم، فلوشیپ فوق تخصصی آرتروپلاستی می‌گوید: سرما موجب افزایش اسپاسم یا گرفتگی عضله قلب و افزایش جریان خون می‌شود که این عوامل موجب افزایش احتمال ابتلا به نارسایی قلبی و سکته می‌شود.

نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و افرادی که زمینه ابتلا به این بیماری‌ها را دارند نباید زمانی‌که هوا به شدت سرد می‌شود ورزش و در معابر شهر تردد غیر ضروری داشته باشند.

اقدم در ادامه با بیان اینکه آنفلوآنزا و سرماخوردگی از دیگر فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی در فصل سرد است، می‌افزاید: ویروس‌های این بیماری می‌تواند وارد قلب و آن را درگیر کند. اما از طرفی برخی ویروس‌ها در این فصل می‌تواند قلب را درگیر و باعث التهاب عضله قلب و التهاب پرده دور قلب شود.

سینوزیت

از بارز‌ترین ویژگی‌های فصل زمستان کاهش دما است که این امر موجب می‌شود افراد خود را گرم نگه‌دارند و در محیط‌های بسته بمانند که این امر و از طرف دیگر استفاده از بخاری‌ها موجب کاهش رطوبت بدن و خشک شدن مخاطات می‌شود که تمام این مسائل موجب بروز بیماری های زمستانی مختلف می‌شود.

ضمن اینکه ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز زمینه ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند سینوزیت را فراهم می‌کند.

دکتر بابک ساعدی، متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه سینوزیت در فصل سرما از شیوع بالایی برخوردار است می‌گوید: سینوزیت به دو دسته حاد و مزمن تقسیم بندی می‌شود. نوع حاد این بیماری به دنبال عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا رخ می‌دهد در واقع می‌توان گفت اگر بیماری فردی بیش از ۱۰ روز به طول انجامید باید به سینوزیت شک کرد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

READ
طرز تهیه شور ماهی پلو/آشپزی

وی می‌افزاید: افرادی که به نوع مزمن این بیماری مبتلا هستند در تمام طول سال از علائم بیماری رنج می‌برند اما باید به خاطر داشته باشند سرما و قرار گرفتن در معرض آن علائم این بیماری تشدید و منجر به عود آن می‌شود.

اوریون

کودکان وقتی در یک محیط بسته مانند مهد کودک، مدرسه و … کنار هم قرار می‌گیرند احتمال بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی و ویروسی در آنها تشدید می‌شود که در فصل سرما این مساله از شدت بیشتری برخوردار می‌شود. اوریون نیز یکی از بیماری‌های ویروسی است که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند. این بیماری غدد بزاقی فرد را درگیر کرده و علائم اولیه آن مانند سرماخوردگی خفیف از جمله تب، سردرد، بی قراری، بی اشتهایی، ورم بناگوش و لوزه ها و گوش درد است.

هرچند وجه مشترک همه این بیماری‌ها سرمای فصل است اما نمی‌توان زمستان را به دلیل شیوع این بیماری‌ها دوست نداشت زیرا در این فصل میوه‌هایی مانند نارنگی، پرتغال، لیمو شیرین، شلغم و … به وفور دیده می‌شود که تمام این میوه‌ها دارای مقدار زیادی کلسیم است و مصرف آن می‌تواند علاوه بر پیشگیری از تمام این بیماری اثرات درمانی نیز داشته باشد،در واقع زمستان علاوه بر بیماری درمان‌های آن را نیز همراه خود می‌آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *