کد خبر : 14403
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آذر 1394 - 17:37

خوشبختی چه رنگیه؟

خوشبختی چه رنگیه؟

در دنیای اطراف ما رنگ ها موج می زنند، اما ما به میزان تاثیر آنها بر روحیه و همینطور تصمیم هایمان چندان آگاه نیستیم. توجه بیشتر به رنگ ها و آگاه شدن از تاثیرشان می تواند در ما احساس خوشبختی ایجاد کند. کدام رنگ ها به ما حس خوبی می دهند؟ در برخی مواقع پاسخ

خوشبختی چه رنگیه؟

در دنیای اطراف ما رنگ ها موج می زنند، اما ما به میزان تاثیر آنها بر روحیه و همینطور تصمیم هایمان چندان آگاه نیستیم. توجه بیشتر به رنگ ها و آگاه شدن از تاثیرشان می تواند در ما احساس خوشبختی ایجاد کند.

کدام رنگ ها به ما حس خوبی می دهند؟ در برخی مواقع پاسخ این پرسش کاملا مشخص است. به طور مثال هنگام ملاقات با مرد یا زن مورد علاقه خود توصیه می شود که رنگ قرمز بپوشید. کسی که رنگ قرمز بر تن دارد معمولا به نظر جذاب و خواستنی می آید.

این نظر داوطلبان تستی است که بایستی بر اساس یک عکس تصمیم می گرفتند که آیا می خواهند آن مرد را ملاقات کنند یا نه. مردی در عکس پیراهن قرمز بر تن داشت در بین داوطلبان زن دو برابر زمانی که پیراهن آبی بر تن داشت، طرفدار پیدا کرده بود.

آبی کم رنگ؛ مناسب برای پاکت غذاهای رژیمی

هر کدام از رنگ ها در ذهن انسان با تصاویر و برداشت های مختلفی مرتبط هستند و به همین دلیل تا به حال تلاش های زیادی برای رسیدن به اهداف مختلف با بکار بردن رنگ های مناسب صورت گرفته است. به طور مثال، هنگام خرید در فروشگاه ها با کمی دقت مشاهده خواهیم کرد که بسته بندی مواد غذائی رژیمی معمولا آبی کم رنگ و گاهی طوسی است. دانیلا اشپت، کارشناس رنگ از سوئیس می گوید: «زیرا آبی کم رنگ معمولا با حس سبکی و شفافیت مرتبط است.» چه کسی حاضر است پنیری رژیمی بخرد که در پاکتی به رنگ قرمز تند بسته بندی شده باشد؟

READ
وقتی که خواستگارتان از شما خیلی بزرگتر است/روانشناسی

شرکت بیمه سوئیسی به نام Axa Winterthur از تاثیر رنگ ها بر روحیه سود جسته و برای کارمندان خود این امکان را فراهم کرده است که بتوانند اتاقی را با رنگی متناسب با وضع روحی خود در لحظه انتخاب کنند. به طور مثال، هنگامی که می خواهند تمرکز کنند، اتاقی به رنگ آبی در اختیارشان قرار داده می شود و هنگامی که احتیاج به تقویت قوه خلاقیت خود دارند، می توانند به اتاقی زرد رنگ بروند.

صورتی بیکر میلر

فشرده ترین تدابیر رنگ درمانی در حال حاضر برای خلافکاران حرفه ای اجرا می شود. در بسیاری از زندان های آلمان سلول هایی وجود دارند به رنگی معروف به «صورتی بیکر میلر» که برای زندانیان خطرناک در نظر گرفته شده اند. گویا این رنگ ملیح که فرد را به بیشتر به یاد آدامس و آب نبات می اندازد، تاثیری آرامش بخش دارد.

در تست های مختلف مشاهده شده است که حتی نگاه کردن به این رنگ تنها به مدت دو دقیقه، فشار خون را کاهش می دهد. «صورتی بیکر میلر» به نام دو مدیر زندان در آمریکا ثبت شده که برای اولین بار این رنگ را بکار برده اند.

نارنجی؛ رنگ خوشبختی

محققان در زمینه تاثیر رنگ ها بر انسان، برای هر حالت روحی رنگی متناسب با آن را سراغ دارند. آنها سایه های مختلف رنگ قرمزرا «هیجان زا» معرفی می کنند و نارنجی متمایل به قرمز و زرد متمابل به سبز را «لذت بخش» می دانند. اما ظاهرا سیاه متمایل به قهوه ای «افسرده کننده» است.

READ
مشکلات و مسائل ناشی از طلاق برای کودکان/روانشناسی

دانیلا اشپت کارشناس در زمینه روان شناسی رنگ ها نارنجی پررنگ را رنگ خوشبختی می داند. او می گوید که نارنجی نماد لذت، آرامش و احساس خوشبختی در لحظه است.

طبقه بندی کردن رنگ ها و پیوند دادن آنها با احساساتی خاص، البته مرز و محدوده ای دارد. «هایکو هشت»، روانشناس دانشگاه ماینس می گوید: «به ندرت می توان ترکیبی از رنگ و احساس نسبت داده شده به آن را یافت که بر سر آن اتفاق نظر وجود داشته باشد.»

یکی از موارد نادر رنگ قرمز و آبی است. به طور کلی بر سر اینکه آبی رنگی سرد و قرمز گرم است، توافق وجود دارد و حتی می توان تاثیر این دو رنگ را اندازه گیری کرد. در یک اتاق آبی رنگ افراد در دمای پانزده درجه از سرما می لرزند و در اتاقی به رنگ قرمز حتی هنگامی که دما برابر با دمای یخچال است، افراد همچنان احساس سرما نمی کنند. شاید دلیلش این است که قرمز رنگ خون و آتش و آبی رنگ دریا است.

اما به غیر از این، به سختی می توان رنگی را به احساسی ویژه ارتباط داد که در تمام فرهنگ ها پذیرفته باشد. مثلا رنگ عزاداری در غرب سیاه است و در شرق دور سفید. طوسی در اروپا رنگ غم و در میان قبایل سرخپوستی رنگ خوشبختی است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *