زمستان در راه است. شاید بهتر است بگویم زمستان تقریباً از راه رسیده است و این بدین معناست که فصل سرماخوردگی و آنفولانزا در چند قدمی ماست. اگر شما هم مثل بنده دوست ندارید بیمار شوید و از آبریزش بینی و مسائلی از این دست رنج ببرید بهتر است پنج نکته‌ای را که در این مقاله برای پرهیز از بیماری در فصل سرما بیان شده است را کاملاً جدی بگیرید و به کار ببندید.

۱-ماست یونانی

خوردن ماست چندان هم روش مرسومی برای پرهیز از بیماری در جهان نیست اما جواب می‌دهد. بر اساس مطالعات تغذیه‌ای انجام شده، مصرف ماست یونانی می‌تواند خطر ابتلا به ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا را به میزان ۲۷% کاهش دهد. از طرفی انواع خاصی از پروبیوتیک موجود در محصولات لبنی نیز می‌تواند در سالم نگه داشتن شما نقش بسزایی ایفا کند. هدف شما باید مصرف یک وعده ماست یونانی در روز باشد.

۲-از مشروبات الکلی دوری کنید

مصرف مشروبات الکلی نه تنها در دین و جامعه‌ی ما پذیرفته نیست بلکه می‌تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی و بیمار شدن شما را افزایش دهد. نوشیدن کم یا زیاد هم فرقی نمی‌کند، در هر دو حالت مصرف مشروبات الکلی برای سلامت شما مضر است. محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست نشان دادند که نوشیدن بیش از پنج نوشیدنی در دو ساعت در واقع می‌تواند سیلی از سایتوکاین راه بی اندازد. سایتوکاین ها مولکول‌های نسبتاً سبک، پروتئین‌های شناخته شده فعال دارویی هستند که بوسیله سلول به منظور ترمیم خود سلول و سلول‌های مجاور ایجاد می‌شود. این پروتئین‌ها می‌توانند سبب ایجاد علائم شبه آنفولانزا از قبیل تب و درد شوند. پس بهتر است مشروبات الکلی را کنار بگذارید.

۳-زنجبیل

به گفته محققان در تایوان، خوردن زنجبیل تازه می‌تواند به کاهش شانس ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند برونشیولیت (برونشیولیت به التهاب نایژک‌ها که کوچک‌ترین معابر تنفسی در ریه‌ها هستند، گفته می‌شود.) و حتی پنومونی (سینه پهلو، پنومونی به انگلیسی: ( Pneumonia) یا ذات‌الریه وضعیت التهابی ریه است که عمدتاً کیسه‌های میکروسکوپی هوا موسوم به آلوئول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.) کمک کند. آفرین به زنجبیل، البته زنجبیل تازه. استفاده از زنجبیل در پخت و پز علاوه بر اینکه می‌تواند عطر و طعم غذا را بهبود دهد قادر است سد دفاعی محکمی در برابر بیماری‌های مختلف ایجاد کند.

۴-سفید کردن (با اسید و …)

این روش پخت و پز قطعاً در مبارزه با آنفولانزا بسیار کارآمد و مفید است. در واقع بسیاری از ویروس‌ها ممکن است در نهایت بر روی محصولات تازه بنشینند و خوردن این سبزیجات در واقع می‌تواند شما را بیمار کند. نگران نباشید، سفید کردن این مشکل را حل می‌کند. تنها باید سبزیجات تازه خود را به مدت دو دقیقه در آب جوش بی اندازید و سپس برای جلوگیری از روند پخت و پز آن‌ها را درون یک حمام یخ بگذارید. این کار موجب از بین رفتن همه باکتری‌های روی سطح می‌شود و سبزیجاتی عاری از بیماری و باکتری را در اختیار شما می‌گذارد.

READ
گرمای هوا خطر بروز بیماری كليه را افزایش می‌دهد

۵-آدامس

حقیقتاً که روشی جالب و مناسب است – بله آدامس، درست متوجه شدید. در واقع مصرف آدامس موجب کاهش شانس ابتلا به بیماری در این فصل سرما می‌شود. شاید از خود بپرسید چطوری؟ محققان دریافته‌اند که شیرین کننده‌ی معروفی به نام زایلیتول که تنها در برخی از مارک‌های خاص آدامس یافت می‌شود، در واقع می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به استرپتوکوک کمک کند. مورد ذکر شده تنها مزیت این ماده نیست، بلکه این شیرین کننده قادر است خطر ابتلا به عفونت‌های سینوسی و گوش را نیز کاهش می‌دهد.

منبع “برای فردا