کد خبر : 14338
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 آذر 1394 - 13:27

نكات طلايي براي حفظ سلامت در زمستان

نكات طلايي براي حفظ سلامت در زمستان

بديهي است تمام اقداماتي كه براي سرما نخوردن در زمستان انجام مي‌دهيم نمي‌توانند سلامت و نلرزيدن از سرما را تضمين كنند اما پيشگيري هميشه بهتر است.لباس مناسب پوشيدن، غذاي مناسب خوردن و رعايت برخي كارها مي‌توانند از بيمار شدن و لرزيدن جلوگيري كنند. تغذيه زمستاني: معمولاً در زمستان به علت سرما و از دست دادن

بديهي است تمام اقداماتي كه براي سرما نخوردن در زمستان انجام مي‌دهيم نمي‌توانند سلامت و نلرزيدن از سرما را تضمين كنند اما پيشگيري هميشه بهتر است.لباس مناسب پوشيدن، غذاي مناسب خوردن و رعايت برخي كارها مي‌توانند از بيمار شدن و لرزيدن جلوگيري كنند.

تغذيه زمستاني:
معمولاً در زمستان به علت سرما و از دست دادن انرژي زياد، اشتهاي بيشتري براي غذا خوردن مخصوصاً غذاهاي گرم و پر كالري داريم اما بايد رژيم غذايي و تعادل در خوردن را حفظ كرد و از خوردن موادغذايي قندي و چرب خودداري كنيم؛ در فصل زمستان غذاهايي مانند سوپ و ميوه‌هاي زمستاني انرژي‌زا هستند مانند نارنگي، كيوي، گريپ فروت، موز، كشمش، آجيل، غلات سبوس‌دار، سبزيجات، سويا، قارچ، زنجبيل تازه، ماهي آزاد، ماهي تن و يا ماهي خال مخالي، تخم مرغ و شير را نيز نبايد فراموش كنيد.

مخلوط عسل و ليموترش يك داروي مفيد براي پيشگيري و درمان است. هيچكدام از اين موادغذايي ممنوعيتي ندارند و به غير از گرم كردن بدن شما، داراي ويتامين و انرژي‌زا هستند.

فعاليت بدني:
انسان مانند گياهان نبايد به خواب زمستاني برود و بي‌تحرك باشد بلكه برعكس بايد فعاليت خود را بيشتر كند و پياده روي روزانه را فراموش نكند؛ روزي نيم ساعت سريع راه رفتن بدن را گرم وتقويت مي‌كند، سيستم ايمني بدن را فعال مي‌كند و براي سلامت قلب و ذهن ما مفيد است.

هيچ چيز بدتر از ماندن در يك محيط بسته نيست، چه در خانه يا در محل كار، انسان نياز به هواي تميز و نفس كشيدن دارد تا از تجمع ميكروب در بدن جلوگيري شود و ريه‌ها بتوانند نفس بكشند. ماندن در خانه و نداشتن نور كافي موجب مشكلات روحي، رواني و افسردگي زمستاني (فصلي) در انسان مي‌شوند؛ بنابراين بيرون رفتن از خانه به منظور پياده روي، حركت و فعاليت و در معرض نور قرار گرفتن براي سلامت جسمي و روحي زمستاني بسيار مفيد است.

READ
این خوراکی های مهم را قبل از زایمان بخورید

قبل از شروع زمستان:
حتي قبل از رسيدن فصل زمستان براي كاهش ابتلا به سرماخوردگي ترجيحاً ميوه و سبزيجات حاوي ويتامين C فراموش نشود چون مكمل خوبي براي اين فصل سرد هستند؛ پروبيوتيك كه تقويت‌كننده فلور روده است را فراموش نكنيد؛ اكيناسه يا سرخارگل براي مقابله با سرماخوردگي و عفونت‌هاي تنفسي بسيار مفيد است چون زمان بيماري، شدت بيماري و علائم بيماري را كاهش مي‌دهد، پس سعي كنيد قبل از شروع فصل زمستان در خانه داشته باشيد؛ اسپيره كوهي، نعنا، عصاره آويشن و دارچين نيز براي پيشگيري و درمان بهترين گزينه‌ها هستند.

روغن‌ و اسانس‌هاي ضروري براي فصل زمستان:
بهتر است قبل از شروع فصل زمستان روغن‌هاي مورد نياز مانند اسانس اكاليپتوس يا برگ اكاليپتوس، اسانس آويشن را تهيه كنيد تا براي تميز كردن هواي داخل خانه استفاده كنيد؛ حتي ريختن چند قطره از اين اسانس‌ها در دستمال و استشمام آن نيز موثر است. در صورت سرماخوردگي مي‌توانيد چند قطره از آن را در ظرف آبي كه جوش آمده است بريزيد تا هوا را مرطوب و تميز كند؛ اين كار را 4 تا 5 بار در روز انجام دهيد.

بهداشت :
در فصل زمستان نيز بايد بهداشت را در مورد خود و اعضاء خانواده حفظ كرد؛ زيرا اين فصل ناقل بسياري از ميكروب‌ها بخصوص ويروس‌هاست كه باعث عفونت در بدن مي‌شود و از طريق سرفه و عطسه از فردي به فرد ديگر سريعاً منتقل مي‌شود؛ حتي با دست زدن به تلفن، كليد، دستگيره يا هر شي ديگر كه در منزل است ويروس منتقل مي‌شود.

READ
علایم سرطان تخمدان/سلامت

بهتر است دست‌هاي خود را به طور مرتب با آب و صابون بشوئيد؛ محلول ضدعفوني نيز مي‌تواند در حفظ بهداشت موثر باشد؛ معمولاٌ در زمستان اين عمل به خوبي انجام نمي‌شود، اما نبايد فراموش كرد فصل زمستان با خود ويروس و ميكروب‌هاي فراواني مي‌آورد.

منبع :فردا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *