کد خبر : 14094
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 29 مرداد 1394 - 16:07

این خوراکی ها محافظ دندانها در برابر خراب شدن هستند

این خوراکی ها محافظ دندانها در برابر خراب شدن هستند

این خوراکی ها محافظ دندانها در برابر خراب شدن هستند   مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم با دور کردن قندها و ذرات غذایی که همراه باکتری ها باعث ایجاد پلاک های دندانی می شوند، به سالم نگهداشتن دندان ها کمک می کنند. پلاک دندانی اسیدی تولید می کند که به مینای

این خوراکی ها محافظ دندانها در برابر خراب شدن هستند

 

این خوراکی ها محافظ دندانها در برابر خراب شدن هستند

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم با دور کردن قندها و ذرات غذایی که همراه باکتری ها باعث ایجاد پلاک های دندانی می شوند، به سالم نگهداشتن دندان ها کمک می کنند. پلاک دندانی اسیدی تولید می کند که به مینای دندان آسیب می رساند و باعث ایجاد پوسیدگی دندان می شود و زمینه را برای بیماری پریودنتال یا لثه آماده می کند.

اکنون مجموعه فزاینده ای از پژوهش ها نشان می دهد که غذاهای معینی نیز ممکن است برای دندان ها خوب باشند. همانطور که غذاهای به اصطلاح “کارکردی” (مانند غذاهای غنی شده با یک ماده مغذی) می توانند برای سلامت قلب مفید باشند، غذاهایی هم هستند که سلامت دهان و دندان را بهبود می بخشند.

چای: ترکیباتی به نام پلی فنول ها که در چای های سیاه و سبز یافت می شوند، رشد باکتری های ایجادکننده پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کند می کنند. پژوهشگران در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو دریافتند افرادی که دهان شان برای یک دقیقه ۱۰ بار در روز با محلول چای سیاه شستشو می دهند، نسبت به افرادی که دهان شان را با آب می شویند کمتر دچار پلاک های دندانی می شوند. علاوه بر این اندازه و ضخامت پلاک های شان هم کاهش می یابد.

به گفته پژوهشگران چای توانایی برخی از باکتری ها برای تجمع یافتن در کنار باکتری های دیگر را مختل می کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۰ که در نشریه پژوهش دندانی منتشر شد نشان داد که چای سیاه با بوی بدن دهان مقابله می کند. به گفته این پژوهشگران پلی فنول ها ژن هایی در باکتری ها را که تولید مواد بودار در دهان را کنترل می کنند، مهار می کند.

پنیر: پژوهش منتشر شده در نشریه دندانپزشکی عمومی دراوائل امسال نشان داد که نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله ای که پنیر چدار می خورند، نسبت به نوجوانانی که ماست بدون قند یا یک لیوان شیر می خوردند میزان اسید کمتری در دهان شان داشتند. به گفته کارشناسان پنیر ممکن است اسید تولید شده بوسیله پلاک را خنثی کند. از طرف دیگر جویدن باعث افزایش تولید بزاق می شود که مانند یک رودخانه برخی از باکتری ها را در دهان می شوید.

کشمش: کشمش با وجود شیرینی طبیعی اش فاقد سوکروز یا قندی است که در شکر معمولی وجود دارد. قند معمولی باعث چسبیدن باکتری به سطح دندان می شود و امکان تشکیل پلاک را به آن می دهد. کشمش همچنین منبعی از فیتوکمیکال ها (مواد شیمیایی گیاهی) است که ممکن است باکتری های پلاک ها که باعث پوسیدگی دندان می شوند، را نابود کنند. برخی از ترکیبات موجود در کشمش همچنین بر رشد باکتری های مربوط به بیماری لثه اثر می گذارد.

غذاهای کرانچی یا ترد: خوردن مواد غذایی مانند هویج، سیب و خیار به جویدن حسابی نیاز دارد. اما این جویدن و خرد کردن بیهوده نیست. جویدن پلاک دندانی را متلاشی می کند و به صورت یک مکانیسم پاک کننده عمل می کند. بنابراین باکتری ها به جای آنکه در دهان شما باقی بمانند و در آن جایگزین شوند، از دهان زدوده می شوند.

غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی: غذاهای غنی از کلسیم مانند پنیر، بادام و سبزیجات برگ دار و غذاهای غنی از فسفر مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی می توانند مینای دندان را مستحکم و سالم نگهدارند. غذاها و نوشابه های اسیدی ممکن است باعث ایجاد خوردگی های کوچک مینای دندان شوند. کلسیم و فسفر به رسوب مجدد مواد معدنی در این خوردگی ها و ترمیم آنها کمک می کنند.

آدامس بدون قند: پس از غذا خوردن یک آدامس بدون قند بجوید. جویدن آدامس باعث تحریک ترشح بزاق می شود، و برخی از باکتری ها را می زداید. بدون قند بودن آدامس هم مهم است، باکتری ها برای تولید پلاک به سوکروز یا قند معمولی نیاز دارند.

شیر: یک بررسی منتشر شده در نشریه انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان داد که نوشیدن یک لیوان شیر پس از خوردن آب نبات های شیرین میزان اسید در دهان را بیش از نوشیدن آب یا آب سیب کاهش می دهد. به گفته پژوهشگران شیر برخی از اسیدهای تولید شده در پلاک باکتریایی را خنثی می کند. اما اضافه کردن شیر به غلات آماده ممکن است همین سودمندی را نداشته باشد. شیر در این صورت حالتی شربت مانند و شیرین پیدا می کند که برای دندان خوب نیست.

نوشیدن یک لیوان شیر پس از خورن یک دسر شیرین مانند یک کیک شکلاتی نیز ممکن است به محافظت دندان کمک کند. اگر شیر در دسترس تان نیست، خوردن مقدار پنیر پس از دسر شیرین هم مفید است.

قره قاط: قره قاط مانند چای حاوی پلی فنول هاست که ممکن است مانع از چسبیدن پلاک به دندان شوند، و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهند. البته برخی از فرآورده های آماده قره قاط حاوی قند افزوده شده هم هستند که ممکن است منافع بالقوه آنها برای دندان را کاهش دهند.

READ
دلیل و درمان دندان دردی که شبها به سراغمان می آید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *