کد خبر : 13535
تاریخ انتشار : شنبه 5 اردیبهشت 1394 - 20:02

چشمانتان به شما چه مي گويند؟

چشمانتان به شما چه مي گويند؟

  چشمانتان به شما چه مي گويند؟ پرسش 1: پزشکان با معاينه ي چشمتان مي فهمند که آيا کلسترول بالا داريد يا نه. پاسخ: درست توضيحات: چشم ها فقط پنجره هايي به روح شما نيستند؛ آنها پنجره هايي به سلامت شما هم محسوب مي شودند. علاوه بر تشخيص بيماري هاي چشم، پزشکان مي توانند نشانه

safapatogh.ir/

 

چشمانتان به شما چه مي گويند؟
پرسش 1: پزشکان با معاينه ي چشمتان مي فهمند که آيا کلسترول بالا داريد يا نه.
پاسخ: درست
توضيحات: چشم ها فقط پنجره هايي به روح شما نيستند؛ آنها پنجره هايي به سلامت شما هم محسوب مي شودند. علاوه بر تشخيص بيماري هاي چشم، پزشکان مي توانند نشانه هايي از کلسترول بالا، فشار خون بالا، ديابت و برخي ديگر بيماري هاي خاص را در چشمان شما ببينند.

صدمه ديدن رگ هاي خوني پشت چشم ها از اولين نشانه ها است. در پايان آزمايشتان نيز پزشک مي تواند تصميم بگيرد که آيا آزمايشات و ديگر اقدام ها براي حفظ چشم ها و سلامت شما لازم است يا نه.

 

پرسش 2: اگر چشمانتان سوزناک است و تار مي بينيد ممکن است …… داشته باشيد.
پاسخ: سندروم ديد کامپيوتري
توضيحات: چشمان خسته، قرمز، تاري ديد و سوزناکي آن همگي نشانه هاي سندرم ديد کامپيوتري اند که اين بدان معني است که چشمتان در حال واکنش به ديدن طولاني مدت صفحه نمايش است. به صورت منظم به چشمانتان استراحت بدهيد، از فيلتر هاي ضد تشعشع استفاده کنيد، مکان و وضعيت نمايشگر خود را تغيير دهيد و مطمئن شويد نور به اندازه کافي موجود است. برخي قطره هاي چشم و يا عينک هاي مخصوص نيز مي توانند مفيد باشند.

 

پرسش 3: اگر والدينتان از عينک استفاده کنند، شما هم عينکي خواهيد شد.
پاسخ: درست
توضيحات: اگر يک يا هر دو والدين نزديک بين و يا دور بين باشند، احتمال ابتلا براي شما نيز بالاتر مي رود. معمول ترين مشکلات چشمي، که همان نزديک بيني(ميوپيا) و دوربيني(هايپروپيا)، معمولا ارثي هستند. نزديک بينان، اشياي دور را به سختي و تار مي بينند ، اما شيئ نزديک را به راحتي مي بينند. دور بينان نيز دور را به خوبي مي بينند ولي نزديک را به سختي مي توانند پردازش کنند.
پرسش 4: در چه سني، خواندن يک تکه کاغذ برايتان سخت مي شود؟
پاسخ: 40 سالگي به بالا
توضيحات: بيشتر مردم در اوايل چهل سالگي شروع به تجربه ي مشکلاتي در خواندن منو ها و يا روزنامه ها مي کنند. همانطور که چشم مسن تر مي شود کار تغيير شکل عدسي چشم به منظور تمرکز بيشتر بر چيز هاي نزديک سخت تر مي شود.

READ
خواص اسفرزه برای گلو درد

به اين مشکل پرسبيوپيا مي گويند. پرسبيوپيا يک ايراد انکساري است؛ همراه با ميوپيا، هايپروپيا و آستيگمات(شرايطي که در آن چشم بيمار، نور را به صورت متعادل به شبکيه تمرکز نمي دهد.)
پرسش 5: ديد دوگانه به صورت ناگهاني نشانه ….. است.
پاسخ: سکته
توضيحات: ديد دوگانه هم مي تواند به دليل آب مرواريد و مشکلات چشمي باشد و هم مي تواند نتيجه اشکالات مغزي، نظير سکته مغزي باشد. در اين شرايط پزشکان از بيمار مي خواهند که يک چشم خود را ببندد.

 

اگر بيماري با بستن يک چشم باز هم ديد دوگانه داشته باشد، مي توان نتيجه گرفت که مشکل از چشمان اوست. ولي اگر با بستن يک چشم اين مشکل بر طرف شود، مشخص مي شود که مشکلي در جايگيري دو چشم در سر است که مي تواند به دليل ايجاد مشکل در اعصاب و عضلات حرکت دهنده چشم باشد.
پرسش 6: کساني که کور رنگي دارند، ……. را نمي توانند ببينند.
پاسخ: رنگ هاي قرمز و سبز
توضيحات: کور رنگي بدان معني نيست که شما دنيا را در لايه هايي از خاکستري مي بينيد! اين اتفاق در کور رنگي هاي خيلي شديد ونادر اتفاق مي افتد. بيشتر افراد کور رنگ در تشخيص رنگ هاي قرمز از سبز مشکل دارند.

READ
علت گاز گرفتن زبان چیست

 

دليل اين بيماري مشکلي است که براي سلول هاي چشمي بر روي شبکيه که مخصوص تشخيص رنگند، ايجاد مي شود. چشم ها سلول هايي به اسم کن ها دارند که وظيفه تشخيص رنگ هاي سبز، قرمز و آبي را دارند.
پرسش 7: چه عواملي ريسک ابتلا به آب مرواريد را بالا مي برند؟
پاسخ: سن و استفاده نکردن از عينک
توضيحات: اگر چيز ها را تار و تاريک و ابري مي بينيد و اشيا به روشني قبل نيستند، شما آب مرواريد داريد. اين بيماري باعث مي شود عدسي چشمتان ابري مانند و تار شود. بعضي مي گويند مانند ديدن از درون يک شيشه ي کثيف است.

در ايالات متحده بيشتر افراد 60 سال به بالا نشانه هايي از آب مرواريد دارند. ازعوامل افزايش ريسک ابتلا به آب مرواريد مي توان به بالا رفتن سن، فشار خون بالا، ديابت و تماس بيش از حد با نور خورشيد، اشاره کرد.
پرسش 8: چه چيز باعث چشم هاي زرد مي شود.
پاسخ:يرقان
توضيحات: يرقان يا همان زردي، زرد شدن پوست و سفيدي چشم ها است و مي تواند نشانه مشکلاتي در کبد، پانکراس و يا کيسه صفرا باشد. عفونت ها، سرطان و مشکلات خوني مي توانند زردي را ايجاد کنند.

اگر فقط پوستتان زرد يا نارنجي است ولي سفيدي چشم ها مشکلي ندارد اين بدان معني است که شما مواد غذايي سرشار از بتا کروتين مانند هويج را زياد مصرف مي کنيد.
پرسش 9: چرا افراد ديابتي ريسک ابتلا به بيماري هاي چشمي بالا تري دارند؟
پاسخ: فشار و قند بالاي خون
توضيحات: فشار خون بالا و قند بالاي خون مي تواند به شبکيه، عدسي و اعصاب باصره صدمه وارد کند. افراد ديابتي راحت تر به آب مرواريد، آب سياه و رتينوپاتي ديابتي (صدماتي که در ديابت طولاني مدت به شبکيه وارد مي شود) مبتلا مي شوند.

READ
سالاد یك پیش غذا برای تمام فصول/سلامت

 

رتينوپاتي ديابتي باعث تورم و نشتي رگ هاي شبکيه مي شود و مايعاتي را به چشم ترشح مي کند، همچنين مي تواند باعث ايجاد نافرم رگ هاي جديد شود.
پرسش 10: آمبلوپيا چيست؟
پاسخ: تنبلي چشم
توضيحات: افراد مبتلا به آمبلوپيا يا همان تنبلي چشم معمولا ديد بدتري در يک چشم دارند به خاطر اينکه آن چشم در کودکي به خوبي رشد نکرده است. در کودکان مي توان تنبلي چشم را با بستن چشم بندي به چشم قوي تر و اجبار چشم ضعيف به کار بيشتر، درمان کرد.

 

در طول زمان چشم ضعيف قوي تر مي شود و نهايتا به صورت طبيعي در مي آيد. کودکاني که همراه با تنبلي چشم، چپي چشم نيز دارند بايد قبل از عمل جراحي، تنبلي چشم را برطرف کنند. اين گروه ممکن است به عينک هاي مخصوص نيز احتياج پيدا کنند.
پرسش 11: نقطه کور موقت مي تواند نشانه ….. باشد.
پاسخ: ميگرن چشمي
توضيحات: ميگرن چشمي يا ميگرن شبکيه نوعي از سردرد هاي ميگرني است که باعث کوري موقت و ايجاد نقاط کور (معمولا در يک چشم) مي شود. اين مشکلات در ديد مربوط به سردرد بوده و بيش از يک ساعت دوام نمي آورند.

منبع:صفا پاتوق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *