کد خبر : 13405
تاریخ انتشار : شنبه 29 فروردین 1394 - 13:42

آموزش تصویری کویل

آموزش تصویری کویل

  در جلسه پیشین، توضیحی مختصر در رابطه با هنر کویل ارائه کردیم. آنچه این جلسه مد نظر ماست، آموزش قدم به قدم ساخت یک طرح زیبا از مبنت کاغذی یا همان کویل، است. گرچه در جنبه ی تخصصی، کویل نیز ابزار خاص کاری خودش را دارد، اما علاقه مندان به این هنر، با به

 

در جلسه پیشین، توضیحی مختصر در رابطه با هنر کویل ارائه کردیم. آنچه این جلسه مد نظر ماست، آموزش قدم به قدم ساخت یک طرح زیبا از مبنت کاغذی یا همان کویل، است.

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی

گرچه در جنبه ی تخصصی، کویل نیز ابزار خاص کاری خودش را دارد، اما علاقه مندان به این هنر، با به خرج دادن خلاقیت از انواع و اقسام ابزار ساده ی پیرامونشان نیز برای ساخت طرح های گوناگونی با کویل، استفاده کرده و میکنند.

علاوه بر ابزار پایه که در جلسه قبل نیز به آنها اشاره شد، ابزار مورد نیاز خاص برای ساخت این طرح در این جلسه آموزشی نیز، یک وسیله ی ساده است. ما از تعدادی میخ جهت شکل دادن به کویل ها استفاده میکنیم. اما اگر حتی میخ هم در دسترستان نبود از خلال دندان نیز می توانید استفاده کنید. یا حتی از سوزن های لحاف دوزی…

برای پایه ی کار نیز اگر یک تکه اسفنج داشته باشید که میخ ها را داخلش فرو کنید، دیگر همه چیز تکمیل خواهد بود.

در ابتدا رنگ مورد نظرتان برای این گل را انتخاب کنید و با استفاده از کاتر و خط کش فلزی ، مقوای فابریانو را با دقت تمام بطور یکسان به عرض نیم سانت برش بزنید.

الگوی این جلسه را در زیر مشاهده میکنید:

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی (۱)

این طرح را روی یک تکه کاغذ پیاده کنید.

توضیحی درباره ی الگو:

اگر بخواهیم بیشتر در مورد الگوی بالا برایتان توضیح بدهیم، باید گفت که اگر به طرح اصلی گل و الگو نگاه کنید، خواهید دید که فاصله ی بین اعداد در الگو همان فاصله ی بین گلبرگ های تا خورده در گل است. پس با توجه به سایز مورد علاقه تان برای فاصله ی گلبرگ ها ، الگو را رسم کنید. یعنی اینکه میخواهید فاصله گلبرگ ها و طول بزرگی گل یک گل برگ چه اندازه باشد، الگو را همان اندازه در نظر بگیرید.

READ
آموزش لباس بال فرشته یک لباس مجلسی بسیار زیبا و جذاب/خیاطی

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی

مثلا اگر میخواهید طول گلبرگ شما ( که این گل ۶ گل برگ بزرگ دارد ) ده سانتی متر باشد، روی الگو فاصله ی عدد ۱ تا ۵ را ده سانتی متر در نظر بگیرید. که باید به چهار قسمت تقسیم شود. سپس فاصله ی ده سانتی متر را به چهار قسمت تقسیم کنید.

البته شما مختارید گل را کوچکتر یا بزرگ تر به دلخواه خودتان اندازه بزنید.

شروع کار:

برای شروع کار نکته ی مهمی که باید بگویم اینست که اصلا اواسط کار از چسب استفاده نکنید. در هر مدل که کار میکنیم، اگر لازم شد در ابتدای پیچیدن کویل (کویل همان نوار های باریک مقوایی است ) از چسب استفاده کنید. و یک بار هم فقط در انتهای کار و محکم نمودن انتهای کار از چسب استفاده میکنیم. و وسط کار اصلا از چسب استفاده نشه.

نکته ی بعدی اینه که موقع پیچیدن و تا زدن و تمام مراحل وسط کار باید مقوا محکم و اصطلاحا کیپ و سفت پیچیده شود. البته منظور فشار آوردن بیش از اندازه نیست. منظور ما اینست که کار شل و وارفته نشود.

در ابتدا یک سانت از مقوا را دور میخ مثل تصویر زیر بپیچید، با چسب بچسبانید:

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی (۳)

سپس میخ را از لای مقوا بیرون اورده و مقوا را مثل تصویر زیر کمی لول کنید و از روی میخ عبور دهید تا میخ بین مقوای لول شده قرار بگیرد:

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی (۲)

سپس الگوی رسم شده را روی اسفنج یا هر سطح دیگری که بتوانید میخ ها را روی آن فرو کنید، قرار داده. اول روی مستطیل بزرگ گلبرگ میسازیم. حالا میخی را که کویل به دور آن پیچیده شده است را در نقطه ی ۱ قرار دهید:

READ
آموزش بافت شورت دکمه دار بچه گانه/قلاب بافی

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی (۴)

حالا در نقطه ی دو نیز میخ قرار داده  کویل را به دور میخ دوم بپیچید . دقت کنید کار محکم پیچیده شود و وارفته و شل نباشد.

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی (۵)

حالا سپس میخ سوم را نیز قرار داده، کویل را به دور آن بپیچید. بعد میخ چهارم را قرار داده و کویل یک دور پیچیده شود و در انتها میخ پنج را بگذارید و کویل را یک دور نیز دور میخ پنجم بپیچید و بعد کویل را در انتهای کار با چسب محکم کنید.

نکته:

دلیل اینکه بعد از هر بار پیچیدن بطور کامل، میخ بعدی را قرار میدهیم اینست که اگر در همان ابتدای کار تمام میخ ها را گذاشته باشیم روی نقاط و بعد بخواهیم کویل را دونه دونه دور مخ اولی ، بعد دومی و بعد سومی و الی آخر بپیچیم، کار مشکل میشود و کویل در حال پیچیدن دور میخ فعلی به مخ بالایی برخورد میکند و کار برایتان سخت میشود. پس مراحل را طبق آموزش انجام دهید.

بعد از اینکه چسب کاملا محکم و خشک شد، میخ ها را که از سطح اسفنجی بیرون بیاورید طرح بخشی از گلبرگ که در تصویر بالا (تصویر بالا- وسطی) دیده میشود مشخص میشود. نگران نباشید اصلا این حالت گرفتن گلبرگ ها از بین نمیره. حالا وقتشه همین کار رو روی دو مستطیل بعدی  نیز انجام دهید.

قسمت هایی که باید برای تکمیل یک گلبرگ بسازید:

طبق این روش باید یک عدد دور مستطیل بزرگ برای وسط کار بسازید

دو تا روی مستطیل متوسط برای اطراف آن

و دو تا هم روی مستطیل کوچک برای کناره های گلبرگ.

بعد آنها را مثل تصویر بالا کنار هم قرار دهید تا طرح کلی گلبرگ مشخص شود.

حالا برای آنکه تکه های گلبرگ به هم متصل شوند مثل تصویر زیر عمل کنید: یعنی گلبرگ ها را مثل تصویر بالا روی اسفنج قرار دهید، داخل ابتدا و انتهای گلبرگ ها میخ داخل اسفنج کنید، سپس یک نوار کویل بردارید و دور تمام آنها بپیچید و انتهای آن را پایین گلبرگ با چسب محکم کنید.

READ
آموزش بافت گل با قلاب /قلاب بافی

بعد از محکم شدن چسب، میخ ها را بردارید.

گلبرگ اصلی شما آماده شد.

طبق روشی که انجام شد ۶ گلبرگ بسازید تا گل را تکمیل کنیم.

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی (۶)

سپس گلبرگ ها را روی هم قرار دهید تا شکل گل مشخص شود.

برای پرچم گل نیز به کویل زرد  رنگ احتیاج دارید و یک گیره ی پهن کاغذ:

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی (۷)

جهت مشاهده تمامی تصاویر در سایز اصلی و کیفیت بهتر، روی آنها کلیک کنید یا آنها را ذخیره نمایید.

برای برگ ساده نیز میتوانید از مستطیل بزرگ و کویل سبز رنگ و همان روش پیچیدن استفاده کنیدو در آموزش های بعدی، نحوه و آموزش مدل های برگ دیگری را نیز برایتان آموزش خواهیم داد.

آموزش مرحله به مرحله  تصویری ساخت گل هنر کویل منبت کاغذی     امیدواریم از این اموزش لذت برده باشید.

جا داره بگم که میتونید با رنگ بندی مناسب و زیبا چند عدد از این گل ها را روی یک تابلو با انواع رنگبندی پس زمینه، یا استفاده از پارچه هایی هم چون مخمل مشکلی در پس زمینه تابلود و قراردادن گل های قرمز ، زرد ، فیروزه ای و… در سطح تابلو، کارتان را تبدیل به یک اثر زببا کنید.

با کمی ذوق و خلاقیت میتوانید یک تابلوی زیبا برای منزل یا برای هدیه به دوستان بسازید و یا حتی راهی برای کسب در آمد برای خودتان درست کنید.

فقط کافیست به رنگبندی و تمیزی کار دقت کنید. تا اثر چشم گیری را بوجود بیاورید.

منبع :قمر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *