کد خبر : 13150
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اسفند 1393 - 15:59

راهنمای بهره کشی از دندان ها

راهنمای بهره کشی از دندان ها

عید نوروز، از همان شبی که سال تحویل می شود تا روز آخر تعطیلات که سیزده به در باشد، موسم خوردن و نوشیدن و انباشتن است. سیستم گوارش بسیاری از ما سخت ترین دوران کاری خود را پشت سر می گذارند. دندان ها نیز به عنوان حلقه ای از این زنجیر، بار مهم و سرنوشت

عید نوروز، از همان شبی که سال تحویل می شود تا روز آخر تعطیلات که سیزده به در باشد، موسم خوردن و نوشیدن و انباشتن است. سیستم گوارش بسیاری از ما سخت ترین دوران کاری خود را پشت سر می گذارند. دندان ها نیز به عنوان حلقه ای از این زنجیر، بار مهم و سرنوشت سازی را بر عهده دارند؛ چه اینکه بروز مشکل در هر یک از دندان ها، نه تنها می تواند شما را از خوردن (و جویدن) باز دارد، که قابلیت آن را نیز دارد که تمام ایام نوروز را بر شما حرام کند.
نکات زیر توصیه هایی است که شما باید در رابطه با بهداشت دهان و دندان، در ایام نوروز رعایت کنید:

قبل از تعطیلات سلامت دندان ها را ارزیابی کنید
همچنان که پیش از رفتن به سفر، اتومبیل خود را برای معاینه فنی به تعمیرگاه می برید، پیش از آغاز تعطیلات به نزد دندان پزشک خود بروید و سلامت
دندان هایتان را بررسی کنید. این توصیه را مخصوصا افرادی که دارای بهداشت دهان ضعیف و دندان های خراب هستند باید جدی بگیرند. دندان هایی که پوسیدگی آنها به عصب رسیده است (نیاز به درمان ریشه دارند) ممکن است در تعطیلات نوروز شما را غافلگیر کنند تا مجبور شوید برای ساکت کردن درد دندان، در به در، در پی یافتن دندان پزشک شوید.

از جویدن حجم های سخت پرهیز کنید
شکستن پسته و فندق به طمع خوردن مغز آن، فعل رایجی است که بسیاری افراد حین خوردن آجیل عید، انجام می دهند. این اتفاق ممکن است در بسیاری از موارد به لذت جویدن مغز یک پسته سر بسته یا فندق منجر شود، اما فراموش نکید که ممکن است صدای شکستنی که حین فشردن پسته در میان
دندان ها به گوش می رسد، از دندان خود شما باشد! این احتمال وقتی تقویت می شود که دندان شما دارای پوسیدگی یا یک پر کردگی وسیع باشد یا در گذشته درمان ریشه (عصب کشی) شده باشد.
مسواک را فراموش نکنید
تنبلی و فراموشکاری جزء لاینفک تعطیلات است. حتی خود دندان پزشکان نیز ممکن است مسواک زدن در ایام عید را در میان خستگی دید و بازدیدها و سفر فراموش کنند و خوابیدن روی کاناپه را به از جا برخاستن و مسواک زدن ترجیح دهند! اینگونه غفلت ها، مخصوصا اگر به دفعات تکرار شوند، ریسک پوسیدگی دندان های شما را افزایش می دهند و سلامت آنها را به خطر می اندازند.
افراد سالخورده ای که از دندان مصنوعی (دست دندان) استفاده می کنند، باید شستشوی دهان و دست دندان خود را پس از خوردن غذا و خارج کردن و در آب گذاشتن دست دندان در هنگام خواب را از یاد نبرند.

ترش و شیرین نخورید
باقی ماندن مواد قندی در میان دندان ها، به باکتری هایی که به طور طبیعی در دهان شما می زیند، این فرصت را می دهد تا آنها را به قصد کسب انرژی تخمیر کنند. حاصل این عملیات تولید اسید و کاهش PH دهان است که می تواند منجر به زدوده شدن مواد معدنی دندان ها شود. این رویداد مقدمه تخریب و پوسیدگی دندان هاست.
به ازای هر بار خوردن مواد قندی، تا نیم ساعت محیط دهان اسیدی خواهد بود. توصیه نخ نمای دندان پزشکان برای شستن دندان ها بعد از خوردن
مواد غذایی، مخصوصا شیرینی جات، نیز به دلیل حفظ دندان ها از تخریب با اسید است.
خوردن غذاها و مواد ترش، از مرکبات گرفته تا نوشابه (الکلی و غیر الکلی) نیز اثرات  مشابه و حتی شدیدتری روی دندان ها می گذارند؛ چراکه PH این مواد بالفطره اسیدی است.
اما نکته اساسی لزوم کاهش حجم این مواد نیست؛ بلکه کاستن از تعداد دفعات خوردن این مواد و شستشوی بلافاصله دهان با آب است. (چراکه به ازای هر بار خوردن مواد ترش و شیرین محیط دهان تا نیم ساعت اسیدی خواهد بود)

اگر دچار دندان درد شدید…
در نهایت «فرشته دندان درد» روزی به سراغ شما نیز خواهد آمد و شما را مشمول تجربه درد جانکاه دندان خواهد کرد. بعید نیست شما از جمله طعمه های این فرشته در ایام نوروز باشید. در این صورت باید به دنبال چاره ای برای فرو نشاندن درد باشید.
خوردن مسکن اولین راهکاری است که به ذهن هر شما خواهد رسید؛ مخصوصا اگر شدت درد چندان جدی نباشد. اما در صورتی که درد شما با این کار ساکت نشد، چاره ای ندارید جر اینکه شال و کلاه کنید و در عین تعطیلی به دنبال درمانگاه یا مطبی باشید که دندان پزشک در آن حضور دارد. در این حالت فراموش نکنید که کشیدن دندان تنها راه رهایی از این درد نیست و بهتر است به دنبال درمان های جایگزین، نظیر درمان ريشه (عصب کشی) دندان باشید؛ اگرچه هزینه این دو نوع درمان بسیار با هم متفاوت است.

READ
اموزش یقه شل جدا/خیاطی

منبع :ایردن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *