کد خبر : 12980
تاریخ انتشار : شنبه 9 اسفند 1393 - 9:31

موارد مهم در مورد ماهی سفره هفت سین

موارد مهم در مورد ماهی سفره هفت سین

در این مطلب نکات بهداشتی و مهم در مورد ماهیان قرمز زینتی سفره هفت سین را ذکر کرده ایم امیدواریم خانواده ها این نکات را به یاد داشته باشند تا لطمه ای به سلامتشان وارد نشود! با فرارسیدن عید نوروز و احترام به آداب و سنن باستانی ایرانیان، علاقمندی مردم برای خرید آبزیان زینتی بویژه

Common_goldfish

در این مطلب نکات بهداشتی و مهم در مورد ماهیان قرمز زینتی سفره هفت سین را ذکر کرده ایم امیدواریم خانواده ها این نکات را به یاد داشته باشند تا لطمه ای به سلامتشان وارد نشود!

با فرارسیدن عید نوروز و احترام به آداب و سنن باستانی ایرانیان، علاقمندی مردم برای خرید آبزیان زینتی بویژه ماهی قرمز افزایش می یابد که در این ارتباط رعایت اصول ساده بهداشتی می تواند نقش مهمی در پیشگیری ازبروز بیماریهای مشترک بین انسان و ماهی و سلامت خانواده داشته باشد هرچند تا کنون در کشورگزارش مستندی از بروز بیماریهای خطرناک منتقل شده از ماهیان زینتی منتشر نشده است .

ماهی قرمز یکی از اولین ماهیان آکورایمی می باشد که توسط بشر نگهداری شده و خاستگاه اولیه این ماهی کشور چین می باشد و باگذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شده است .
وی افزود به هموطنان گرامی توصیه می شود :
1-ماهي قرمز را از مراكز معتبرو تحت نظارت و كنترل دامپزشكي تهيه نمائید.
2- از خريد ماهي از فروشندگاني كه آن ها را به صورت متراكم و درشرايط نامناسب بهداشتي و زيستي نگهداري مي‌كنند خودداري گردد.
3- ازخريد ماهياني كه داراي علايمي مانند :باله‌هاي تاخورده و جمع شده هستند، دراطراف دهان يا سطح بدن لكه هاي پنبه مانند دارند، روي سطح بدن آن‌هازخم يا لكه‌هاي سفيد متمايل به خاكستري يا قرمزمشاهده مي‌شود ، بدن رنگ پريده و لكه لكه شده دارند، لبه باله‌ها خورده و ساييده شده ، ماهي حالت بي‌قراري دارد و بدون آن‌كه دريك جا قرارگيرد پيوسته بدن خود را به اطراف مي‌مالد، چشم‌ها به صورت يكطرفه و يا دوطرفه بيرون زده‌اند و پولك‌هاي ماهي ريخته است، خودداري كنيد.
آب :
آبی که برای زندگی ماهیان انتخاب می کنیم باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها ،آب را به مدت یک شبانه روز در ظرف دهان گشاد نگهداري و سپس مورد استفاده قرارداد.هرگز نباید اجازه داد که ظرف ماهی ها کثیف شود این کار می تواند باعث بیماری ، کوتاهی عمر ودرنهایت مرگ آنها شود.برای تعویض آب نباید آن را یکدفعه عوض کرد . باآرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم کم آب برداشته شده را با آبی که از روز قبل نگه داشته ایم جایگزین می کنیم. در طول هفته باید 1 یا 2 بار آب ظرف ماهی ها را به این صورت تعویض نمود. درنگهداري طولاني مدت ماهيان قرمز مقدار آب مورد نياز هرقطعه ماهي انگشت قد، حداقل يك ليترمنظور شود، و از شن و ماسه‌هاي رنگي و تيزبراي تزئين آكواريوم و تنگ‌هاي ماهي استفاده نكنيد.

دمای محیط:

READ
آموزش چیدمان وسایل سفره عقد با مروارید سفید/وسایل مورد نیاز عروس

1-بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی ها بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید یکباره تغییر کند.

2-نبایدبیش از یک جفت ماهی در یک ظرف نگهداری نمود و باید از ریختن نمک یا انداختن حبه ی قند در آب خوداری نمود.

3- ماهي قرمزبايد با غذاهاي كم پروتئين و سرشارازكربوهيدرات تغذيه شوند و بهتراست كه غذادرسطح آب شناور بماند، استفاده ازغذاهاي آماده بهتراست و غذادهي بايد 1 يا 2بار درروز و به اندازه اي باشد كه درمدت 1تا 2 دقيقه مصرف شود. غذادهی بیش از حد باعث انباشته شدن مواد آلی و دفعی و در نتیجه مسموم شدن ماهی خواهد شد.

نکات ایمنی:

1-افراد حساس ودارای سوابق آلرژی به هنگام تماس با ماهی از دستکش استفاده کنند.

2- همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلا فاصله دست های خود را با آب و صابون به دقت بشویند.

3-از دست زدن کودکان به ماهیان جلو گیری نموده و آموزش بهداشت فردی به آنها در خصوص عدم دستمالی چشم ، صورت و دهان بعد از کار با آکواریم ارائه شود. درصورت بروز هرنوع علائم و ناراحتی های پوستی به پزشک مراجعه شود.

4- از رها کردن ماهیان زینتی خود در رودخانه ها ، تالاب ها و آب های آزاد جدا خودداری کنید.

READ
عکس/ برهنگی فرهنگی در اسکار

5- در صورت بروز هر گونه علايم بيماري يا ناراحتي در ماهي‌ها، ماهي بيمار بلافاصله براي جلوگيري از سرايت بيماري جدا از ساير ماهي‌ها نگهداري شود. نگه داشتن ماهي بيمار به مدت بيست دقيقه در يك ليتر آب كه يك قاشق نمك هم به آن اضافه شده است، براي برخي از بيماري‌ها مي تواند مفيد واقع شود.

6- به جاي نگهداري ماهي در تنگ‌هاي كوچك و نامناسب لازم است ماهي در ظروف شيشه‌اي بزرگ مثل آكواريوم يا تنگ‌هاي شيشه‌اي مناسبِ بزرگ نگهداري شود تا علاوه بر احساس آزادي و راحتي، از اكسيژن بيشتري در آب برخوردار باشد و شرايط مناسب براي زندگي ماهي‌ها فراهم شود .

7 – از قراردادن آكواريوم‌ها و تنگ‌هاي ماهي درجلوي نورمستقيم آفتاب، كنار شومينه‌ها و يا داخل آشپزخانه خودداري كنيد

برای حمل و نقل ماهیان زینتی در بسته بندی های کوچک ( کیسه های پلاستیکی بدین منظور مناسبند) باید دو برابر میزان آب ، فضای خالی از هوا وجو دداشته باشد. ماهی نباید بیشتر از 2 ساعت در این شرایط بماند

منبع :دکتر سلام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *