کد خبر : 12819
تاریخ انتشار : جمعه 24 بهمن 1393 - 12:14

پاشنه پای ترک خورده,علل و درمان

پاشنه پای ترک خورده,علل و درمان

  «سال‌هاست کف پایم به‌خصوص در نواحی پاشنه دچار خشکی و ترك پوست است. مدام کف پایم را مرطوب کرده‌ام اما نتیجه نگرفته‌ام. ظاهر پوستم خیلی بدشکل و دلخراش است و تازگی‌ها بدتر هم شده و همیشه باید پاشنه پایم را پنهان کنم. بدتر اینکه اخیرا شکاف‌های عمیقی در پاشنه پاهایم ایجاد شده که گاهی

 

پاشنه پای ترک خورده,علل و درمان

«سال‌هاست کف پایم به‌خصوص در نواحی پاشنه دچار خشکی و ترك پوست است. مدام کف پایم را مرطوب کرده‌ام اما نتیجه نگرفته‌ام. ظاهر پوستم خیلی بدشکل و دلخراش است و تازگی‌ها بدتر هم شده و همیشه باید پاشنه پایم را پنهان کنم. بدتر اینکه اخیرا شکاف‌های عمیقی در پاشنه پاهایم ایجاد شده که گاهی خودبخود خون الود و دردناک می‌شود. لطفا مشکلم را با متخصصان پوست مطرح کنید تا راه چاره‌ای پیدا شود.»

بهترین زمان استفاده از مرطوب‌کننده
دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست، دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌ا…
ترک پاشنه پا بیشتر در خانم‌ها شایع است. به نظر می‎رسد عوامل هورمونی در آن نقش داشته باشد. ترک کف یا پاشنه پا در افراد چاق با وزن بالا نیز زیاد مشاهده می‌شود اما عوامل مهم دیگری مانند بیماری پسوریازیس، لیکن پلان، کراتودرمی و… نیز در بروز خشکی کف دست و پا نقش دارند. کف پا به دلیل تماس مداوم با زمین، ناحیه‌ای آلوده‌تر از نقاط دیگر پوست است. همچنین ممکن است ساعت‌ها در کفش که محیطی مرطوب است، بماند پس شرایط برای نفوذ میکروب‌ها داخل شکاف یا ترک ایجاد شده در پاشنه پا بسیار مناسب است و چون عروق و اعصاب پوستی محافظی ندارند، خیلی زود دچار خونریزی و عفونت و دردناک می‌شوند. در وهله اول اگر وجود بیماری پوستی مانند پسوریازیس یا… مسجل شود، باید درمان مناسبی انجام شود. مرحله بعدی، برگرداندن رطوبت پوست است. برای حفظ رطوبت باید از کرم‌های مرطوب‌کننده قوی استفاده کرد. شستشو باید به حداقل برسد. کرم‌های مرطوب‌کننده بهتر است وقتی استفاده شوند که پوست کمی مرطوب است (بلافاصله بعد ازشستشو با آب ولرم و صابون). این زمان استفاده خیلی مهم است. اگر پوست خشك شود، زدن مرطوب‌كننده اثر مناسبی ندارد. استفاده از کرم ‌مرطوب‌کننده شاید لازم باشد چند بار در روز تکرار شود. بعد از استفاده از کرم و جذب آن در پوست بیمار باید جوراب بپوشد. اگر به علت وجود شکاف‌های عمیق عفونتی ایجاد شده باشد، لازم است برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز شود.

نگاه متخصص پوست
دکتر فرهاد ملک‌زاد، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی

READ
راه های پیشگیری از دیابت

سنگ‌پا برای رفع خشکی پاشنه پا مفید است
درمان خشکی پاشنه پا بیشتر مراقبتی است و نباید به این اقدام‌ها به چشم درمان گذرا نگاه کرد. پوست آسیب‌دیده به مراقبت مداوم نیاز دارد و باید تا می‌توانیم با مراقبت از پوست سالم پاشنه پا و چرب كردن آن بلافاصله پس از استحمام، مانع خشكی و ترك شویم اما اگر این‌ کار را نكردیم و پوست آسیب‌‌دید، نباید دنبال درمان معجزه‌آسای یك‌شبه باشیم. روند ترمیم زمان‌بر است و حوصله می‌خواهد. همه گروه‌های سنی باید مراقبت از پوست پا را جدی بگیرند، به‌خصوص اگر حس می‌كنند دچار خشكی پوست شده‌اند. به این نکته‌ها نیز توجه کنند:

1) هر شب با آب ولرم و صابون پاها را بشویید، قبل از خواب، کف پا را با کرم مرطوب‌کننده قوی یا کمی وازلین آغشته کنید، جوراب نخی بپوشید و بخوابید.

2) استفاده از سنگ پا برای از بین بردن لایه‌های شاخی و ضخیم پوست پاشنه پا مفید است، به‌جز در مواقعی که خشکی پا به علت وجود بیماری پوستی باشد.

3) از پوشیدن کفش‌هایی که پشت باز هستند (بدون جوراب) خودداری کنید.

4) اگر خشکی پوست پاشنه بیش از حد است، استفاده از کرم مرطوب‌کننده را به چند بار در روز برسانید.

5) هنگام شستشو بهتر است از چکمه استفاده کنید تا پاها به مدت طولانی در آب نمانند. آب زیاد رطوبت پوست را کاهش می‌دهد.

READ
چند روش‌ خانگی برای مراقبت از مو در فصل تابستان

نگاه متخصص پوست
دکتر مجتبی امیری، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌ا…

روی فرش و موکت هم پابرهنه راه نروید
خارجی‌ترین لایه پوست اپیدرم است. این لایه شاخی و نسبتا خشک است چون شامل مجموعه‌ای از سلول‌های مرده می‌شود. کف دست و پا لایه شاخی نسبت به دیگر نواحی بدن ضخیم‌تر است و فقط 10 درصد آب دارد (خشکی نسبی پوست سد دفاعی محسوب می‌شود به شرطی كه زیادتر از حد نباشد). خشکی پوست ممکن است به دلیل وجود بیماری‌های پوستی هم باشد که با معاینه و آزمایش می‌توان بیماری را تشخیص داد.
با افزایش سن خونرسانی به انتهای اندام‌ها کاهش می‌یابد و فعالیت غدد عرق نیز کمتر می‌شود. غدد عرق کف دست و پای انسان مثل مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند. در افرادی که غدد عرقی فعالیت کمتری دارد، خشکی بیشتری در پوست مشهود است. از طرفی، اغلب خانم‌های خانه‌داری که مدام با آب و مواد شوینده سروکار دارند، دچار خشکی دست و پا می‌شوند چون آب و مواد شیمیایی باعث تبخیر رطوبت پوست می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از خشکی پوست اجتناب از شستشوی دائمی پاها و استفاده از پمادهای موضعی نرم‌کننده است. برای درمان خشکی پوست به مصرف داروی خاصی نیاز نیست اما اغلب افرادی كه می‌گویند مرطوب‌كننده می‌زنیم یا درست از آن استفاده نمی‌كنند یا در مصرف مداوم كوتاهی دارند. نكته مهم بعدی اینكه باید از راه رفتن بدون دمپایی و جوراب نخی روی سطوح خاکی و کثیف حتی روی فرش و موکت اجتناب کرد.

READ
آموزش درست کردن لازانیا با تخم مرغ/آشپزی

منبع :پرشین پرشیا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *