کد خبر : 12591
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1393 - 10:17

آشنایی با رژیم گیاهخواری

آشنایی با رژیم گیاهخواری

گياه خواری عملا به حذف گوشت یا برخی محصولات با منشا گوشت ( بسته به درجه گیاه خوار بودن ) از رژیم غذایی اطلاق می شود.انواع متقاوتی از رژیم گياه خواری وجود دارد که هر یک منافع و مشکلات مربوط به خود را دارند.   اولین نوع از سه روش عمده که رایج ترین آنهاست

گياه خواری عملا به حذف گوشت یا برخی محصولات با منشا گوشت ( بسته به درجه گیاه خوار بودن ) از رژیم غذایی اطلاق می شود.انواع متقاوتی از رژیم گياه خواری وجود دارد که هر یک منافع و مشکلات مربوط به خود را دارند.

 

http://www.dietiran.com/files/vegetables.jpg

اولین نوع از سه روش عمده که رایج ترین آنهاست روش ovo-lacto می باشد . این گیاه خواران هیچ گونه گوشت ( گوشت قرمز ، ماکیان ، غذاهای دریایی ) نمی خورند اما تخم مرغ و محصولات لبنی را مصرف می کنند. گروه دوم به lacto معروفند این گياه خواران گوشت و تخم مرغ نمی خورند اما محصولات لبنی را در برنامه غذایی خود دارند. آخرین گروه با سخت ترین رژیم غذایی گروه vegan هستند گروه وگان گوشت ، تخم مرغ ، لبنیات و محصولات جانبی حیوانی و حتی عسل هم مصرف نمی کنند. علاوه بر اینها گروهی هستند که ترجیح می دهند گوشت قرمز نخورند اما از ماکیان و غذاهای دریایی استفاده کنند از این جمله گروهی بنام نیمه گياه خوارانsemi-vegetarian هستند که محصولات لبنی ، تخم مرغ ، مرغ ، ماهی مصرف می کنند اما گوشت دیگری مصرف نمی کنند. گروه دیگری هم بنام پسکو pesco-vegetarian هستند که از فراورده های لبنی و تخم مرغ و ماهی تغذیه می کنند اما از انواع دیگر گوشت پرهیز می کنند. برخی گیاه خواران رژیم میوه خواری دارند fruitarians که در واقع نوعی رژیم وگان است که مصرف غذاهای پخته به حداقل می رسد و بیشتر از میوه های خام ، خیار و گوجه و دانه ها استفاده می شود این گروه تنها آن دسته از خوراکی های گیاهی را انتخاب می کنند که چیدن آنها  منجر به مرگ گیاه نشود و در نهایت  جوانه خواران sproutarians  که از جوانه ها ، دانه ها و برنج تغذیه می کنند.

خوردن غذاهای گیاهی و کم چرب و پرهیز از مصرف چربی ها بویژه انواع اشباع شده که به مقدار زیاد در غذاهای حیوانی یافت می شوند ، سالهاست توسط متخصصین بهداشت و سلامتی به افراد توصیه می شود اما از طرفی هم مصرف هر دو نوع گروه غذایی اعم از گیاهی و حیوانی البته در مقادیر متفاوت فوائد خاص خود را دارند و توصیه می شوند.

READ
پیاز ناراحتی روحی‌تان را برطرف می‌کند

رژیم گیاه خواری برای کودکان و نوجوانان به دلیل این که در حال رشد هستند و به تمام گروه های غذایی نیاز دارند  و توصیه نمی شود.

شایان ذکر است که رژیم پرفیبر و کم چربی که معادل استفاده از میوه ها وسبزی ها می باشد برای بزرگسالان بویژه سالمندان بدلیل اثرات مفیدی که بر سلامتی آنها دارد توصیه می شود ولی باید بدانیم که هر چه یک رژیم غذایی محدودتر شود یک سری از مواد مغذی نیز حذف می شوند یا به مقدار کمتری به بدن می رسند.

افرادی که رژیم گیاه خواری را انتخاب می کنند باید توجه داشته باشند که بهتر است زیر نظر یک متخصص تغذیه باشند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز آنها تامین شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *