کد خبر : 12581
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1393 - 9:53

تغذیه مناسب برای پیشگیری از سقط جنین

تغذیه مناسب برای پیشگیری از سقط جنین

سقط جنین: سقط، به دفع جنین از بدن مادر قبل از هفته بیستم بارداری یا دفع جنین با وزن زیر 500 گرم گفته می شود که این مساله می تواند. بیش از 80 درصد سقط ها قبل از هفته دوازدهم بارداری اتفاق می‌افتند. اگر مادر، جنین را بعد از 20 هفتگی از دست بدهد، به

سقط جنین:

سقط، به دفع جنین از بدن مادر قبل از هفته بیستم بارداری یا دفع جنین با وزن زیر 500 گرم گفته می شود که این مساله می تواند. بیش از 80 درصد سقط ها قبل از هفته دوازدهم بارداری اتفاق می‌افتند. اگر مادر، جنین را بعد از 20 هفتگی از دست بدهد، به آن مرده‌ زایی (stillbirth) می‌گویند.

علائم سقط جنین:

  • 1 ) لک دیدن یا خونریزی مهبلی
  • 2 ) درد شکمی که بعد از اولین خونریزی شروع می‌شود.خونریزی مهبلی یا درد در اوایل بارداری، ممکن است نشانه بارداری خارج از رحم باشد.

عوامل افزایش دهنده سقط جنین در مادر:

سن : در زنان 40 ساله دو برابر زنان 20 ساله احتمال سقط جنین وجود دارد.

سابقه‌ سقط جنین : زنانی که دو یا چند سقط جنین متوالی داشته اند.

زنان دچار کم کاری تیروئید، دیابت، سلیاک، لوپوس و اختلالات وراثتی در انعقاد خون و سندرم تخمدان پلی کسیتیک.

مصرف سیگار و الکل و مصرف بیش از چهار فنجان قهوه در روزاشعه ایکس که در رادیولوژی ها استفاده می شود.

سابقه داشتن نقص تولد یا مشکلات ژنتیکی. ابتلا به لیستری، گوشک، سرخجه، سرخک، سیتومگالو ویروس، پاروو ویروس، سوزاک، ایدز و عفونت های دیگر.

فیبروم ها

چسبندگی های داخل رحمی که اغلب به دنبال سقط های خشن و آلوده رخ می دهد.

مشکل نارسایی دهانه رحم که به دلیل دستکاری های رحم در حاملگی های قبلی است یا به صورت مادرزادی وجود دارد

READ
پفک نمکی خانگی

ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمک بارور

استفاده از برخی داروها مثل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) مثل: ایبوپروفن و آسپیرین

قرار گرفتن در معرض سموم محیطی از جمله: گازهای بیهوشی

خطر سقط با افزایش سن پدر، بالا می‌رود.

وقتی پدر در معرض جیوه، سرب، و مواد شیمیایی صنعتی و آفت کش ها قرار گرفته باشد، خطر سقط بیشتر می‌شود.

بعد از سقط جنین چه می شود؟

به مدت یک یا چند روز دردهای انقباضی خفیف شبیه قاعدگی دارید و 1 تا 2 هفته خونریزی خواهید داشت. برای تسکین درد از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. از شنا کردن، دوش گرفتن و استفاده از داروهای واژنی به مدت حداقل 1 تا 2 هفته پرهیز کنید تا زمانی که خونریزی شما بند بیاید. اگر به خونریزی شدید دچار شدید، یکی از نشانه های عفونت را داشتید یا احساس درد شدید داشتید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خونریزی شما شدید است و احساس ضعف، سرگیجه، یا منگی می‌کنید، ممکن است دچار شوک شوید. در چنین شرایطی با اورژانس تماس بگیرید.

توصیه های تغذیه ای:

افزايش مصرف سبزيجات برگ سبز، ميوه‌‌ هاي تازه، امگا 3و امگا 6، تخم‌ مرغ، ماهي و مواد لبني و به طور کل، داشتن يک رژيم غذايي متعادل مي ‌تواند احتمال سقط را کاهش دهد.

READ
راز کاهش وزن مجری معروف فاش شد

 

مصرف غذائی حاوی ویتامین ب  برای زنان باردار یا زنانی که تصمیم به بچه دار شدن دارند به طور جدی می تواند به مادران برای جلوگیری از تولد نوزاد ناقص یا جنین سقط شده کمک کند. اسفناج سرشار از اسید فولیک است که یکی از ویتامین‌های گروه B است. از نقایص عصبی جنین پیشگیری می‌کند و در سلامت جنین نقش دارد. غذاهای حاوی ب 12فقط غذاهای حیوانی مثل کباب برگ گوشت گوسفند و شتر – جگر- تخم مرغ محلی – کره وروغن محلی و شیر محلی  می باشند و نخود و خرما و…حاوی ویتامین ب هستند. سویا حاوی مواد معدنی غنی و ویتامین‌های D ، B2، A است و مصرف آن برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است. مصرف لوبیا و به عادت ماهانه را مرتب و از سقط جنین جلوگیری میکند.

مواد غذایی که نباید در دوره بارداری مصرف شود:

مصرف آویشن،پونه و بابونه و غوره برای زنان باردار مفید نیست زیرا باعث سقط جنین می‎شود. کسانی که غذای تند می‎خورند مبتلا به لک‌های صورت می‎شوند، چنانچه حامله باشند نوزادشان ممکن است لکه‌هایی در بدنشان داشته باشند. چنانچه مادر هنگام آبستن ادویه‌های تند مانند خردل یا دارچین و نعناع زیاد مصرف کند نوزاد مبتلا به اگزما می‎گردد. مصرف عسل، قهوه، گلاب ، زیره ، سه زیره، محرک زایمان اند و ممکن است باعث زایمان زودرس یا سقط شود.

READ
چگونه صورت چاق داشته باشیم

عرقیات گیاهی در دوران بارداری استفاده نشود چون تحقیقات کاملی روی آنها و اثرشان بر بارداری صورت نگرفته است. جگر به هیچ عنوان استفاده نشود. چون حجم ویتامین Aبالایی دارد و ممکن است اثرا تتراتوژنی داشته باشد. مصرف زرشک را باید کاهش داد . بربرین موجود در زرشک احتمال سقط جنین را بالا می برد. تخم مرغ حتما باید پخته مصرف شود و عسلی یا خام نباشد. و حتما دقت شود پوسته تخم مرغ شکسته یا ترک دار نباشد چون میکروبها می توانند واردش شوند و تخم مرغ را آلوده کنند. گوشت حتما بطور کامل پخته شود و نیم پز یا خام نباشد، چون میکروبها بطور کامل از بین نمی روند.

منبع:سالک طب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *