کد خبر : 12538
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1393 - 14:55

بیوریتم یا زیست آهنگ چیست؟

بیوریتم یا زیست آهنگ چیست؟

بیوریتم یا زیست آهنگ چیست؟ حتما برایتان اتفاق افتاده است، یک روز که از خواب بیدار می شوید و حس می کنید امروز آن قدر انرژی دارید که می توانید دنیا را تغییر دهید یا این که آن قدر قدرت بدنی تان زیاد شده که می توانید یک کوه را جابه جا کنید، ذهنتان آن

بیوریتم یا زیست آهنگ چیست؟

بیوریتم یا زیست آهنگ

حتما برایتان اتفاق افتاده است، یک روز که از خواب بیدار می شوید و حس می کنید امروز آن قدر انرژی دارید که می توانید دنیا را تغییر دهید یا این که آن قدر قدرت بدنی تان زیاد شده که می توانید یک کوه را جابه جا کنید، ذهنتان آن قدر خلاق شده که توانایی آن را دارید که چند تا پروژه که مدت هاست از زمان تحویلشان به استاد گذشته را یک جا تحویل بدهید و شاگرد اول شوید! سرخوش هستید و بی خودی به ترک دیوار هم می خندید و برایتان عجیب است که چه قدر همه جا قشنگ شده است، با خودتان می گویید: کلاغ ها چه قدر قشنگ آواز(!) می خوانند و احساس می کنید همه آدم های توی خیابان یا محل کار و محل تحصیلتان را از ته دل دوست دارید. دوست دارید به همه کمک کنید و از همه هم تشکر کنید. اما یک روز دیگر که از خواب بیدار می شوید و به نظرتان حتی ساعتی که زنگش شما را بیدار کرده با شما دشمنی دارد و…

علتی علمی برای این حوادث وجود دارد علتی که مثل ریتمی روی زندگی شما تاثیر می گذارد.

بیوریتم یا زیست آهنگ چیزی است که به تمام اتفاقاتی که پیشتر گفتیم یک جواب علمی می دهد. دلیل این که خیلی از روز ها از همان ابتدای صبح بی حوصله اید و بعضی از روز ها هم انرژی زیادی دارید به نوع کارکرد درونی بدنتان مربوط می شود. چرخه های زیادی در بدن همه افراد وجود دارد که مهم ترین آن ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1.  چرخه متناوب جسمی «physical»
  2.  چرخه متناوب حسی «emotional»
  3.  چرخه متناوب ذهنی و فکری «intelletual»

زیست آهنگ

این چرخه ها ی سه گانه در بدن افراد بر اساس ساعت درونی و بیولوژیکی عمل می کنند به صورت موج سینوسی با دوره های تناوب متفاوت دائما بالا و پایین می روند. جالب است بدانید نقطه شروع این حرکت سینوسی روز تولد افراد است. برای این که بدانیم چگونه می توانیم فعالیت های روزانه مان را با توانایی ها ی جسمی و ذهنی و حسی مان هماهنگ کنیم، می توانیم از نمودار های بیوریتم بدن مان استفاده کنیم. همان طور که گفتیم این چرخه ها دوره های تناوب یا تکرار مشخصی برای خودشان دارند که اگر زمان این تناوب ها را بدانیم بهتر می توانیم منحنی های بیوریتم را برای خودمان تفسیر کنیم و یا این که بدانیم مثلا حالت روحی که امروز داریم قرار است چند روز دیگر به سراغ ما بیاید. (چند روز دیگر دوباره خوشحال و سرخوش می شویم!)

البته هر کدام از این چرخه ها که روی منحنی های سینوسی حرکت می کنند ناحیه های مختلفی دارند که قرار گرفتن هر کدام از این ناحیه ها باعث به وجود آمدن حالات روحی و جسمی و ذهنی مختلف می شود. قرار گرفتن در ناحیه مثبت هر کدام از چرخه ها باعث شارژ بودن همان چرخه می شود ولی قرار گرفتن در ناحیه منفی باعث افت شدید در آن چرخه است و ناحیه سوم که به نقطه بحرانی معروف است ناحیه ای است که احتمال وقوع یک حادثه ناخوشایند در آن چرخه برای فرد وجود دارد.

READ
تاثیرات منفی و مخرب فحاشی و بد دهانی به همسر

نقطه بحرانی روی نمودار به جایی گفته می شود که نمودار در حال تغییر مسیر از ناحیه مثبت به منفی و یا بر عکس است. به طور متوسط هر دوماه یک بار یک دوره سه گانه مثبت و یک دوره سه گانه منفی اتفاق می افتد. شاید برایتان جالب باشد که چه طور این منحنی ها برای هر فرد رسم می شود، نرم افزارهایی وجود دارد که کافی است شما تاریخ تولدتان براساس روز ماه سال و ساعت و دقیقه را به آن ها بدهید و ماه وسالی که در آن قرار دارید یعنی تاریخ اعلام گزارش تان را هم برایش مشخص کنید و بعد نمودا ر بیوریتم تان را برای یک ماه دریافت کنید. هرکدام از نواحی مربوط به سیکل های سه گانه را می توانید در ادامه بخوانید:

چرخه ذهنی

سیکل ذهنی، مربوط به توانایی های مغزی و فکری در حل مسائل و و نحوه تفکر است.

▪ ناحیه مثبت: قرار گرفتن در این ناحیه فکری باعث می شود که افکار مثبتی در ذهنتان به وجود بیاید. در این دوره شما شبیه شاگرد اول های کلاس هستید، خیلی زود همه چیز را یاد می گیرید. توانایی حل مسئله تان زیاد می شود، حافظه تان خوب کار می کند، آن قدر که خودتان هم تعجب می کنید.

▪ ناحیه منفی: برای کار های تازه وقت مناسبی نیست، چون قادر به تحلیل و تفکر درباره شان نیستید. فرصتی است مناسب برای این که هر چیزی که یاد گرفته اید را در ذهن تان تثبیت کنید.

▪ نقطه بحرانی: تمرکزتان پایین می آید، ذهنتان آشفته است. نمی توانید تصمیم بگیرید و بهتر این است که تصمیم گیری های مهم را بگذارید برای وقتی دیگر.

● چرخه حسی

چرخه حسی با نوع برخوردتان با دیگران و احساسات شخصیتتان ارتباط دارد. این که ممکن است یک روز گل توی باغچه تان خیلی بی نظیر و زیبا و نماد زندگی و طراوت باشد و شما را محو خود کند و روز دیگر حتی به آن نگاه هم نکنید، از اثرات این چرخه است.

▪ ناحیه مثبت: وقتی در ناحیه مثبت حسی هستید کیف تان کوک است، یعنی دوست دارید با دوستانتان باشید، در فعالیت های گروهی شرکت کنید. بسیار شنگول و سر خوش هستید و دلتان می خواهد برای همه یک کار خوب انجام دهید. در این دوره از نمایشگاه های هنری دیدن می کنید و به سینمامی روید و دوست دارید در مسابقات مختلف شرکت کنید.

▪ ناحیه منفی: اصلا خوشتان نمی آید کسی دور و برتان بپلکد، دوست دارید تنها باشید و به خودتان و خیلی چیزهای دیگر فکر کنید، احساس بی فایده بودن می کنید و نسبت به تمام کارهای عمومی حس بدی دارید.

READ
آموزش پخت خورش نارنگی/ آشپزی

▪ نقطه بحرانی: در این مدت کم طاقت هستید و بد اخلاق. عکس العمل هایتان به اتفاقات افراد در حد تیم ملی کند است. از روبه رو شدن با اتفاقات تازه و جدید می ترسید. احتمال حوادث نا خوشایند برایتان خیلی بالا ست.

● چرخه جسمی

چرخه جسمی که بیشتر مربوط به حالات جسمی افراد می شود و هر ۲۳ روز یک بار تکرار می شود ۳ ناحیه مشخص دارد که قرار گرفتن در هرکدام، حالات جسمی یا فیزیکی خاصی را به دنبال دارد:

▪ ناحیه مثبت: وقتی که شما در این ناحیه از سیکل جسمی قرار دارید می توانید ورزش های سنگین بدنی انجام دهید، در این دوره شما کمتر به بیماری و مشکلات جسمی دچار می شوید، ظاهرا برای خودتان هرکولی می شوید که هیچ چیز نمی تواند جلودارتان باشد! خستگی ناپذیرید و آمادگی رفتن به سفر های طولانی و یا سخت را دارید. اگر هم مشکل دندان و یا یک مشکل پزشکیقدیمی دارید، این مدت بهترین زمان برای درمان و مراجعه به پزشکتان است چون قدرت بدنی شما خیلی بالا ست.

▪ ناحیه منفی: شما در این ناحیه زود خسته می شوید، دوست دارید به گوشه ای بروید و دائما استراحت کنید و آرامش داشته باشید. کلا غیر فعال هستید و محیط خانه را به هرجای دیگری می دهید.

▪ نقطه بحرانی: توانایی جسمی شما در این دوره زیر سوال است. احتمال خطا کردن و پرخاشگری در شما افزایش پیدا می کند.

● تاثیرات بیوریتم در محیط کاری

در خیلی از کشور ها در شرکت ها و کارخانه ها یشان از بیوریتم به عنوان عامل مهمی برای افزایش بهره وری و کاهش خطرات احتمالی برای کارکنان و حتی مدیران استفاده می شود. با شناختن جنبه های فکری و جسمی و حسی هر فرد در محیط کاری می توان حوادث ناشی از اشتباهات و خطا های بی دلیل و کاملا اتفاقی را کاهش داد. به عنوان مثال شخصی که در یک کارخانه هر روز یک کار مشخص را انجام می دهد، در روز هایی که بی دقت و بی توجه می شود (روزهای بحرانی) حادثه ناگواری در کارخانه برایش پیش می آید که باعث یک مشکل جسمی برایش می شود. در صورتی که اگر نمودار بیوریتم خود را می دانست ممکن بود بتواند جلوی حادثه را بگیرد، به همین سادگی زیست آهنگ هر فرد می تواند در تمام زمینه ها به او کمک کند، مثلا ورزشکاری که قرار است در یک رویداد ورزشی بزرگ شرکت کند با دانستن بیوریتم خود می تواند تصمیم های بهتری برای خودش بگیرد و یا این که از مصدومیت هایی که ممکن است برایش در روزهای بحرانی اتفاق بیفتد جلوگیری کند یا یک کارمندو یا کارگر در محیط شرکت و کارخانه با دانستن توانایی هایش می تواند بیشتر در کارش موفق باشد.

READ
آموزش دوخت یک مدل تاپ ویک مدل دامن با الگو/خیاطی

در زمینه تحصیلی برای دانش آموزان و یا دانشجویان بیوریتم می تواند آن ها را از روزهایی که توانایی یادگیریشان زیاد است آگاه کند و آن ها بتوانند در آن مدت با صرف انرژی کمتر مطالب بیشتری را یاد بگیرند عوضش شب امتحان که به نقطه بحرانی رسیدند مشکلی نداشته باشند. بیوریتم حتی می تواند به مدیران هم کمک کند، مثلا در مورد اشتباه کردن در امضای قراردادهای کاری و یا برخورد با کارکنان خود. آن ها همچنین می توانند با برنامه ریزی بر اساس بیوریتم کارمندان خود ضریب اشتباه را به حداقل برسانند و بهتر از توانایی آن ها برای کار استفاده کنند. این پدیده از ایده های جدید علمی برای بالا بردن بهره وری در تمام محیط های کاری و البته زندگی شخصی است، که باید برای آن اهمیت قائل شد و برایش برنامه ریزی کرد. در کشور ما متاسفانه هنوز در این زمینه تحقیقات انجام شده خیلی کم است و به همین دلیل بودجه خاصی هم برایش در نظر گرفته نمی شود. به کمک بیوریتم ما می توانیم تغییراتی را که در میزان بنیه و توانایی در انجام فعالیت ها و یا کارمان اتفاق می افتد بشناسیم و نحوه برخورد با مشکلات و حتی پیش گیری از آن ها را تشخیص بدهیم.

● دانش ریتمیک

این پدیده علمی (بیوریتم) در سال ۱۸۹۷تا۱۹۱۳کشف شد. دکتر «هرمان سو بودا» روان شناس اتریشی با تحقیقاتی که روی بیماران خود انجام داد، متوجه حالات جسمی و احساسی شد که به صورت چرخه ای تغییر می کنند و با بررسی بیشتر زمان تکرار (تناوب) آن ها را پیدا کرد. این دوره ها شامل مشکلاتی مثل بیماری ها و توهمات و سکته ها بود. هم زمان با سوبودا یک پزشکآلمانی به نام «ویلهلم فلیس» روی همین موضوع تحقیق می کرد. تحقیقات این دو نفر اساس بیوریتم را تشکیل د ادند. البته باید گفت قوانینی که در بیوریتم وجود دارد، کاملا تجربی اند و بر اساس آزمایش و شواهد به دست آمده اند و نه براساس قوانین فیزیولوژیکی.

توجه : یک از سایت هایی که به صورت آنلاین با وارد کردن تاریخ تولد خود و تاریخ روزی که میخواهید از وضعیت خود آگاه شوید می توانید چرخه بیوریتمی خود را ببینید سایت لاک چارت یا نومدار شانس،است. این سایت هم یک نمونه فارسی آن است. امتحان کنید بسیار جالب است.

منبع :سلام بانو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *