کد خبر : 12315
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 بهمن 1393 - 3:39

نکات جادویی خانه داری

نکات جادویی خانه داری

طریقه تمیز کردن گلدان ها برای تمیز کردن گلدانی که خاک آن را خالی کرده اید، ولی هنوز جرم دارد، لازمست آن را ابتدا با آب سرد بشویید و سپس محلول غلیظی از سرکه و نمک را داخل گلدان بریزید و مدتی صبر کنید، تا اینکه جرم ها از دیواره گلدان جدا شود. طریقه تمیز

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


طریقه تمیز کردن گلدان ها

برای تمیز کردن گلدانی که خاک آن را خالی کرده اید، ولی هنوز جرم دارد، لازمست آن را ابتدا با آب سرد بشویید و سپس محلول غلیظی از سرکه و نمک را داخل گلدان بریزید و مدتی صبر کنید، تا اینکه جرم ها از دیواره گلدان جدا شود.


طریقه تمیز کردن ظروف چینی


اگر می خواهید ظروف چینی شما تمیز و براق شود، آنها را داخل دیگی که پر از آب سرد و پودر لباسشویی است، قرار دهید و زیر دیگ را روشن کنید تا آب به جوش آید و چند دقیقه ای به همان حالت بجوشد.


طریقه تمیز کردن لکه های کهنه


لکه هایی را که از مدتها پیش بر روی رومیزی و یا لباس باقی مانده اند را با این محلول پاک کنید : دو تا قاشق غذا خوری پودر لباسشویی، سه قاشق غذا خوری سرکه و یک لیتر آب گرم را با هم مخلوط کرده و لکه را با آن بشویید.


پاک کردن آدامس از مبل


ابتدا باید توجه داشت این روش تنها مختص روکش‌های پارچه‌ای بوده و برای روکش‌های چرم مناسب نیست. برای پاک کردن آدامس از مبل و صندلی، چند قطعه یخ را درون کیسه فریزر ریخته و برای چند دقیقه آن را روی آدامس بگذارید تا به واسطه سرمای آن آدامس سفت شود. سپس با استفاده از چاقو، آدامس را از صندلی جدا کنید.


طریقه تمیز کردن لکه قیر


برای از بین لکه قیر روی پارچه، از بنزین و کره می توان استفاده کرد.


شستشوی گل های مصنوعی


برای نظافت گلهای مصنوعی از آب ولرم همراه با مخلوطی از مایع ظرفشویی استفاده کنید. بدینصورت که گلها را داخل این محلول درست شده قرار دهید و سپس با گذشت چند دقیقه مجددا با آب ولرم، شستشو دهید.


باران و آثار شوره کفش


اگر نشاسته ای از سفیدی یا شوره هایی روی کفش خود دیدید، مخلوط آب و سرکه که یکی از نتیجه بخش ترین محلولهای شیمیایی دست ساز است را آماده کنید و روی کفش بمالید. خواهید دید که هیچ اثری از شوره باقی نخواهد ماند.


داشتن یک شومینه تمیز


کسانی که در خانه شومینه دارند و از چوب و هیزم استفاده می کنند اگر می خواهند شومینه کمتر دوده بگیرد بر روی هیزم ها مقداری نمک بپاشید. با این روش می توانید در فاصله طولانی تری شومینه را تمیز نگه دارید.


طریقه تمیز کردن لکه ناشی از زنگ زدگی


اثر زنگ فلزات، به خصوص رگه های فلزی بر روی لباس را می توان با لیمو ترش از بین برد. لیمو ترش را از وسط به دونیم کنید و آن را روی لکه مورد نظر فشار دهید تا آب آن روی محل لک زدگی بریزد. سپس یک لایه نمک روی آن ریخته و لباس را در مقابل آفتاب آویزان کنید.


چرا مربا کپک می زند؟


یکی از دلایل کپک زدن مربا آنست که کاملاً پخته نشده است. اگر مربای شما کپک زده یک لایه از روی آن را با قاشق بردارید و بقیه مربا را دوباره بپزید. هنگام تهیه مربا سعی کنید از قاشق چوبی استفاده نمائید.


نگهداری از موز برای مدت طولانی


نگهداری موز برای مدت طولانی امکان پذیر نیست و این میوه در مدت زمان کوتاهی از بین می رود. برای اینکه مدت زمان بیشتری بتوانید این موز را نگهداری کنید باید آن را درون کاغذ آلومینیومی بپیچید و در یخچال بگذارید. به این ترتیب آن را برای زمان بیشتری حفظ خواهید کرد.


راه مناسب برای باز کردن یخ مواد منجمد شده


برای آب کردن یخ خوراکی منجمد شده، آنها را در یخچال بگذارید. این کار علاوه بر اینکه باعث می شود مواد غذایی با سرعت کمتری از حالت انجماد خارج شوند، در انرژی مصرفی توسط یخچال نیز صرفه جویی خواهد کرد.


تمیز كردن چتر


اگر چتر شما در اثر استفاده مکرر شوره زده و یا سفت شده، با این بخش همراه باشید. برای تمیز كردن چتر، از اسفنجی كه آغشته به آب و آمونیاك است استفاده می‌كنید و به تمام سطوح چتر می‌كشید، پس از خشك شدن بار دیگر اسفنج را در آب و سركه خیس كنید و به روی آن بكشید، سپس چتر را خشك كنید با این كار رنگ و لطافت اولیه خود را باز خواهد یافت.


نکاتی راجع به یخچال و فریزر


برای نگهداری و استفاده بهینه از یخچال و فریزر باید راه های زیر را به کار گیرید:

1. از قرار دادن یخچال و فریزر در مجاورت دستگاه های گرما زا مثل اجاق گاز، آب گرمکن، شوفاژ و نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
2. یخچال و فریزر باید حداقل بین 15 تا 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشند تا هوا در فضای پشت آنها به خوبی گردش کند.
3. داخل یخچال را چند وقت یکبار با محلول جوش شیرین و آب پاک کنید.
4. مواد غذایی گرم را قبل از سرد شدن کامل در یخچال و فریزر قرار ندهید و از گذاشتن همزمان مقدار زیادی مواد غذایی در آن خودداری کنید.
5. اگر فریزر شما پر نیست بهتر است قبل از ساعت قطع برق آب را در ظرف های پلاستیکی بریزید تا یخ بزند بدین ترتیب فریزر خالی نمی ماند و دمای سرد خود را زود از دست نمی دهد.


جلوگیری از کپک زدن میوها در جا میوه ای یخچال


لابد برای شما هم پیش آمده که وقتی میوه ها را در قسمت جا میوه ای پایین یخچال قرار می دهید بعد از چند روز کم کم شروع به کپک زدن کرده و خراب می شوند. علت آن هم آبی است که بتدریج در جا میوه ای جمع می شود و نیز رطوبت دائمی یخچال. چنانچه یک قطعه اسفنج (چه طبیعی و چه مصنوعی) را در جامیوه ای قرار دهید رطوبت و آبها را جذب کرده و مانع کپک زدگی میشود. البته بهتر است که میوه ها را بعد از شستشو خشک کرده و در داخل نایلون نگهداری شوند.


نکته هایی برای تزئین منزل به سبک مدرن


مدرنیسم سبکی است که بیشتر به شیوه تفکر ارتباط دارد تا منزل آرایی. اما سبکی نیز به نام مدرنیسم در طراحی منزل به وجود آمده که طراحی ساده را توصیه می کند. هر وسیله بنا به کاربرد خود در خانه قرار داده می شود و وسایل زائد در این سبک جایی ندارد.

دیوارها : تا حد امکان باید گچکاریها را محو کرد. به همین منظور باید رنگ گچبری دیوار را به رنگ سفید درآوریم تا مشخص نباشد. از کاغذ دیواری نباید در سبک مدرن استفاده شود، برای تنوع می توانید به یکی از دیوارها آینه نصب کنید.

READ
ترفندهای تمیز کردن مبل در منزل

پنجره ها : برای داخل شدن حداکثر نور به داخل خانه، پنجره ها حتی الامکان باید ساده باشند. و پرده ای که به آنها نصب می شود، از جنس کتان ابریشمی یا حتی از کرکره های بسیار ظریف سفید رنگ باشد. در سبک مدرن، نور نقش مهمی ایفا می کند، به همین منظور با سفید کردن دیوارها و پرده ها خانه روشن تر به نظر می رسد.

کف : کف خانه حتی الامکان باید یکپارچه و بدون درز باشد. می توانید یا فرش بزرگ پهن کنید که کف را یکپارچه بپوشاند یا اینکه کف را سنگ یا سرامیک کنید و یک قالیچه ساده روی آن پهن کنید.

اسباب خانه : در سبک مدرن مسلماً باید از جنس چرم و چوب باشند و نباید از مبلهای بزرگ راحتی در خانه استفاده کرد. تعداد گیاهانی که در خانه قرار داده می شوند، نباید از یک یا دو عدد بیشتر شود. بلکه باید از گیاهان با طراوت استفاده شود. در سبک مدرن وسایل تزئینی بسیار کم در خانه به کار می روند و می توانند شامل نقاشیهای مدرن یا مجموعه های ظریف باشند.


دور نگه داشتن خانه از کپک


قرارگیری در معرض کپک‌ ممکن است به تحریک تنفس، چشم و پوستی منجر شود، یا واکنش‌های جدی‌تر ختم شود. این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند که مانع از رشد کپک در خانه‌تان شوید:

READ
نکات ایمنی آشپزخانه/نکات خانه داری

رطوبت داخل خانه‌تان را در حد 40 تا 60 درصد حفظ کنید.
در هنگام مرطوب‌شدن بیش از حد هوا، از تهویه مطبوع یا رطوبت‌‌زدای هوا یا هر دوی آنها استفاده کنید.
ترتیبی دهید که خانه‌تان تهویه مناسبی داشته باشد، از جمله در صورت لزوم از هواکش استفاه کنید.
پیش از رنگ‌کردن اتاق، مواد مهارکننده کپک به آن اضافه کنید.
دستشویی و حمام را به طور مرتب با فراورده‌های پاک‌کننده طراحی‌شده برای از بین بردن کپک پاک کنید.
از پهن کردن زیرانداز در جاهای مرطوب مانند دستشویی یا زیرزمین اجتناب کنید.
به فوریت از هر زیراندازی یا روکشی که نم‌گرفته است، خودتان را خلاص کنید.


خانه را با رایحه‌های طبیعی معطر كنیم


بدون استفاده از اسپری‌های خوشبو‌كننده، با تركیب موادی كه خود تهیه می‌كنید خانه را معطر و پاكیزه و به رایحه دلخواه دست پیدا كنید. با توجه به نقش حس بویایی، تاثیری كه خانه تمیز و معطر در سلامت فكری و جسمی ما دارد بر كسی پوشیده نیست. طبیعت را دوست داشته باشیم و از مواد طبیعی برای این منظور استفاده كنیم.

با تركیب مساوی آب لیمو و آب و ریختن آن‌ها داخل یک اسپری تمیز و خالی‌، می توانید یك یا دو بار در هفته برای ایجاد رایحه‌ای خوش آن را در جاهای مختلف خانه ریخته یا هنگام آشپزی برای خلاص شدن از بوی غذایی كه حتی به نسوج پرده و فضای آشپزخانه نفوذ می‌كند، استفاده كنید.

READ
به علامت های روی ظروف یکبار مصرف توجه کنید

روش دیگر استفاده از كمی دارچین، میخك، زنجبیل تازه و سبزی‌های معطر داخل كمی آب و حرارت دادن آن‌هاست. برای آن كه رایحه‌ای مطبوع داشته باشید، چند برگ نعنا نیز به 8 پیمانه آب اضافه كنید، بعد از آن كه مخلوط كمی جوشید حرارت را كم كنید. می‌توانید روغن‌های خاصی به آن اضافه كرده یا به تنهایی استفاده کنید. برای معطر كردن فوری اتاق‌ها، گلوله‌های پنبه را داخل مخلوط وانیل یا اسانس دلخواه فرو ببرید. آن‌ها را داخل ظرفی زیبا قرار داده و در هر جایی كه دوست دارید، بگذارید.


آبیاری گیاهان آپارتمانی در هنگام سفر


هر سال هنگام تعطیلات و مسافرت‌ها، خانواده‌هایی که در فضای داخل خانه‌شان تعدادی گیاه آپارتمانی را پرورش می‌دهند، همواره دل نگران آبیاری آنها می‌شوند. برخی مسئولیت آبیاری را به همسایه یا فامیل خود می‌سپارند، ولی بعضی دیگر که چنین امکانی را ندارند، به هنگام برگشتن با گیاهانی پژمرده روبه‌رو می‌شوند در صورتی که می‌توانند با به کارگیری یکی از چند راهکار زیر با خیالی آسوده به سفر بروند:

– گلدان‌ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی حاوی آب را در کنار هر گلدان و در سطحی بالاتر از آن قرار دهید. پارچه‌ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض حدود پنج سانتی متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب دستمال پارچه‌ای همواره آب را به خود جذب می‌کند و آب کم کم به داخل خاک گلدان منتقل می‌شود.
‏- در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید. سپس گلدان‌ها را بر روی آجرها بچینید. توجه داشته باشید، گلدان‌ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و در ضمن در کف هر یک از گلدان‌ها نیز حداقل چند سوراخ وجود داشته باشد.

‏- یک تکه حوله یا پتوی کوچک مستعمل را کف وان یا لگن بزرگ قرار دهید. داخل وان یا لگن را به ارتفاع دو تا سه سانتی متر آب بریزید. گلدان‌ها را روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید، یا آن که نیمی از یک تکه حوله بزرگ را درون لگن یا سینی بزرگی قرار دهید و گلدان‌ها را روی آن بچینید. سر دیگر حوله را در داخل ظرف گود دیگری که با آب پر شده است بگذارید. توجه داشته باشید که ظرف دوم باید در سطحی بالاتر از ظرف اول قرار گیرد. در ضمن اندازه ظروف را با توجه به ابعاد گلدان‌ها و گیاه درونشان انتخاب کنید.‏

منبع :سرگرمی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *