کد خبر : 11972
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 دی 1393 - 16:24

طرز تهیه ل دسر دلمه يا دلمه سيب /دسر

طرز تهیه ل دسر دلمه يا دلمه سيب /دسر

مواد لازم: کره: 75 گرم شکر: 75 گرم پودر دارچين: يک چهارم قاشق مرباخوري گردوي خردشده: 25 گرم بيسکويت خردشده: 2 قاشق سوپخوري آلبالو يا زغال اخته خشک شده: 25 گرم مخلوط ميوه هاي خشک: 25 گرم سيب: 4 عدد طرز تهيه: در اينجا هم آب پرتقال را نياز داريم هم رنده پوست پرتقال را.


طرز تهیه ل دسر دلمه يا دلمه سيب /دسر

مواد لازم:


کره: 75 گرم
شکر: 75 گرم
پودر دارچين: يک چهارم قاشق مرباخوري
گردوي خردشده: 25 گرم
بيسکويت خردشده: 2 قاشق سوپخوري
آلبالو يا زغال اخته خشک شده: 25 گرم
مخلوط ميوه هاي خشک: 25 گرم
سيب: 4 عدد

طرز تهيه:


در اينجا هم آب پرتقال را نياز داريم هم رنده پوست پرتقال را.
از هر سيبي به جز سيب قرمز مي توانيم استفاده کنيم چون سيب قرمز انسجام کمتري دارد و روي حرارت متلاشي مي شود. اگر سيب سبز ترش باشد خيلي بهتر است چون اين دسر طعم ترش و شيرين دارد. سيبهايي را انتخاب کنيد که به راحتي روي ميز قرار بگيرد و واژگون نشود. به وسيله چاقو يا وسيله مخصوص خالي کردن داخل ميوه داخل سيب را خالي مي کنيم به طوري که اصلاً چيزي از هسته داخل آن نماند اما خيلي هم خالي نشود چون اگر لايه نازکي از سيب باقي بماند موقع پختن فرم خودش را از دست مي دهد پس خيلي کم از داخل سيبها را به آرامي خالي مي کنيم. دقت کنيد نوک چاقو يا هر وسيله اي که استفاده مي کنيد نبايد به انتهاي سيب بخورد و سوراخ ايجاد کند.
اگر با ابزار مخصوص داخل سيب را خالي مي کنيد در صورتي که احياناً انتهاي سيب سوراخ شد آن قسمت در داخل آن ابزار باقي مي ماند که آن را دوباره سرجاي خودش قرار داده و از مواد داخل سيب البته بدون هسته داخل آن را کمي مي ريزيم و خيلي کم فشار مي دهيم تا موقع پختن باز نشود.
اگر موقع خالي کردن داخل سيبها، داخل سيبهاي ديگر سياه شده مشکلي نيست چون مواد را که داخل سيب پر مي کنيم و مي گذاريم بپزد اين سياهي تأثيري در ظاهر آن نخواهد داشت.
اندازه سيبها بهتر است متوسط باشد. کره را قبلاً گذاشته ايم بيرون تا به دماي محيط برسد و نرم شود. 25 گرم کره را کنار مي گذاريم و 50 گرم آن را در ظرف مي گذاريم و با چنگال آن را باز مي کنيم.
مي توان از شکر قهوه اي که ميزان قند کمتري دارد استفاده کرد يا اينکه از شکر استفاده نکرد و موقع سرو مقداري عسل روي مواد ريخت يا اگر مزه شيرين دوست نداشتيد و عسل هم در دسترس نبود مي توانيد اصلاً شکر يا عسل استفاده نکنيد.
شکر را به کره اضافه مي کنيم و مخلوط مي کنيم.
ميوه هاي خشکي که در اينجا استفاده مي شود عبارت است از: برگه زردآلو، خرماي PRN که خشک و بدون هسته است و کشمش پلويي و آلبالو خشک بدون هسته. ولي از شما از هر ميوه ديگر مي توانيد استفاده کنيد.
اگر آلبالوي خشک با هسته داريد مي توانيد آن رامدتي خيس کنيد تا هسته آن به راحتي جدا شود بعد استفاده کنيد. فقط بايد شور نباشد. مخلوطي از دارچين و گردو و بيسکويت را هم به مواد اضافه مي کنيم. بيسکويت بايد نمک نداشته باشد.
آلبالوها را که از قبل خيس کرده ايم را هم اضافه مي کنيم وميوه هاي خشک ديگر که روي آن پوست پرتقال رنده کرده ايم را هم اضافه مي کنيم. 3-2 قاشق آب پرتقال تازه را به مواد اضافه مي کنيم. مي توانيم از آب سيب هم استفاده کنيم.
بيسکويتها نبايد خيلي ريز شود چون به هم مي چسبد و شکل خوبي پيدا نمي کند. و بايد کمي به دندان بيايد و درشت هم نبايد باشد.
يک ظرف دردار انتخاب مي کنيم اگر هم ظرف در نداشته باشد از فويل استفاده مي کنيم. مواد را داخل سيبها پر مي کنيم به طوري که مقداري از مواد بيرون باشد و براي اين سيبها نياز به درپوش نداريم. سيبها را داخل ظرف که با بقيه چرب شده مي چينيم و در ظرف را حتماً مي بنديم و داخل با حرارت 180 مي گذاريم يا اينکه روي گاز يک زير ديگي يا شعله پخش کن گذاشته و ظرف را روي اين مي گذاريم روي گاز بايد خيلي مواظب باشيد تا سيبها نسوزد. نيازي نيست داخل ظرف هيچ گونه آبي اضافه کنيم.
وقتي سيب کمي حرارت ببيند آب آن درآمده و کامل پخته مي شود. اين دسر آبدار هست يعني مقداري از آب سيب در انتها در ظرف باقي مي ماند.
اين دسر نبايد زياد پخته شود و اصولاً در عرض نيم ساعت پخته مي شود در حدي که دست بزنيم و کمي نرم شده باشد کافي است. نکته خيلي مهم اين است که روي پوست سيبها قبل از اينکه براي پخت بگذاريم يک شيار خيلي نازک و سطحي دور تا دور سيب با چاقو ايجاد مي کنيم. دقت کنيد اين شيار موقع پختن باز مي شود و نبايد عميق ايجاد شود. اين کار براي زيبايي دسر هست.
اين دسر را با بستني يا خامه هاي شيرين شده مي توان سرو کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *