کد خبر : 11594
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 6 آذر 1393 - 20:09

علت صداهای رایجی که در بدن تولید می‌شوند/سلامت

علت صداهای رایجی که در بدن تولید می‌شوند/سلامت

خروپف کردن در خواب صدای خروپف کردن در خواب به دلیل لرزش بافت نرم دهان و گلو به هنگام تنفس ایجاد ‌می‌شود. اسپری‌های بینی و تمیز کردن مخاط آن به کم شدن این صدا کمک می‌کنند، اما بهترین روش کم کردن وزن است. اگر در طول شب دچار تنگی نفس می‌شوید، با عرق فراوان بیدار

علت صداهای رایجی که در بدن تولید می‌شوند/سلامت
خروپف کردن در خواب
صدای خروپف کردن در خواب به دلیل لرزش بافت نرم دهان و گلو به هنگام تنفس ایجاد ‌می‌شود. اسپری‌های بینی و تمیز کردن مخاط آن به کم شدن این صدا کمک می‌کنند، اما بهترین روش کم کردن وزن است.
اگر در طول شب دچار تنگی نفس می‌شوید، با عرق فراوان بیدار می‌شوید یا در طول روز احساس خواب‌آلودگی دارید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به آپنه خواب مبتلا باشید که مانع عبور جریان هوا شده و خطر ابتلا به دیابت و سکته قلبی را افزایش می‌دهد. شاید به دستگاه CPAP نیاز داشته باشید تا راه ورود و خروج هوا را در طول شب باز نگه دارد. اگر وزن مناسبی دارید و آپنه خواب هم ندارید، ممکن است به جراحی سرپایی استخوان بینی نیاز داشته باشید.

صدا تق‌تق و شکستگی استخوان‌های زانو و مفاصل دیگر
این صداها معمولاً در نتیجه سه عامل مختلف به وجود می‌آیند: تاندون‌های مفاصل پاره شده باشند، تغییر جهت مایع میان مفاصل که باعث ترکیدن حباب‌های گازی می‌شود و حرکت تدریجی مفاصل از جای خود.
اگر درد، تورم یا قفل‌شدگی مفاصل دارید یا اگر این علائم باعث شده‌اند که فعالیت‌های ورزشی شما محدود شوند، حتماً به پزشک مراجعه کنید. درد زانو می‌تواند به دلیل از بین رفتن غضروف زانو ایجاد شود و درد قوزک پا ممکن است به دلیل بیماری آرتروز یا تاندون‌های آسیب‌دیده باشد. صدای شکستگی معمولاً در جوانان کمتر به چشم می‌خورد؛ اما اگر در جوانی همیشه این صداها را می‌شنیدید، با بالا رفتن سنتان این صداها بیشتر خواهد شد.

صدای قاروقور شکم
این صدای روده شما است. بین وعده‌های غذایی، مسیر معده و روده هر چند ساعت یک سری انقباضات شدید و پرسروصدا دارد تا باقی‌مانده غذاها را حرکت دهند. این صداها به معنای گرسنگی شما نیستند؛ مگر این که واقعاً گرسنه باشید. در غیر این صورت تا زمان صرف شام صبر کنید.
اگر این صداها با درد و ورم روده همراه است، به ویژه اگر زمانی که شکم خود را فشار می‌دهید، صدای چلپ‌چلوپ کردن می‌شنوید، به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، ممکن است روده شما بیش‌ازاندازه یا کمتر از حد معمولی انقباض داشته باشد. شاید هم به انسداد روده مبتلا باشید که در این صورت به جراحی نیاز خواهید داشت.

صدای تق‌تق فک
اگر صدای فک شما بلند و تیز است، مفصل یا غضروف فک بالا و پایین شما ممکن است تنظیم نباشد؛ اما الزاماً این مشکل محسوب نمی‌شود.
اگر فک شما قفل می‌شود یا در جهات مختلف باز و بسته نمی‌شود، به پزشک مراجعه کنید. اگر جزو افرادی هستید که شب‌ها دندان‌قروچه دارند، از محافظ فک یا میله مخصوص فک استفاده کنید تا از فشار بیشتر بر روی فک جلوگیری کنید. فشار بر روی فک ممکن است باعث بدتر شدن حرکات مفصل فک و ایجاد درد شود. به طور کلی اگر دچار این گونه مشکلات هستید، مراقب فک خود باشید؛ از جویدن آدامس و غذاهای سفت مانند استیک، آبنبات و نان‌های سفت خودداری کنید.

صدای فس‌فس بینی
علت این صدا حرکت هوا از فضای بسیار باریک بینی است. احتمالاً بینی شما گرفته است. خارج کردن هوا با فشار از بینی می‌تواند این صدا را از بین ببرد؛ اما اگر صدا برطرف نشد، منتظر کم شدن آب بینی باشید، بینی خود را با محلول نمک بشورید یا از اسپری استروئید بینی استفاده کنید.
اگر صدای سوت بینی پس از وقوع یک حادثه شروع شده است، به پزشک مراجعه کنید. ضربه به صورت یا بینی می‌تواند باعث سوراخ شدن تیغه بینی شود که احتمالاً به جراحی نیاز دارد. جراح برای رفع این سوراخ، از غضروف محل دیگری مانند گوش استفاده خواهد کرد.

READ
چگونگی عملکرد مغز همانند جی پی اس (GPS)/سلامت

صدای سوت، وزوز و زنگ زدن گوش
زنگ زدن کم یا وزوزی که سریع شروع شده و به پایان می‌رسد، به عنوان وزوز گوش شناخته می‌شود؛ اما در اصل این صدا درون سر شما است. مغز شما سیگنال‌های الکترونیکی جعلی را به عنوان صدا تفسیر می‌کند. علت این صدا ممکن است آسیب گوش داخلی باشد، در نتیجه در صداهای بلند، از گوش‌گیر استفاده کنید.
اگر وزوز گوش به صورت مداوم ادامه دارد و تنها در یک گوش است، به پزشک مراجعه کنید. این صدا ممکن است نشان‌دهنده عفونت یا اختلالات گوش داخلی باشد. با این حال، در بیشتر موارد وزوز گوش بی‌علت است، در نتیجه درمانی هم ندارد. احتمالاً دکتر شما روش‌هایی را به شما یاد خواهد داد تا یاد بگیرید با این صدا زندگی کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *