کد خبر : 10653
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 3 مهر 1393 - 17:48

بیماری های شایع در فصل پاییز/سلامت

بیماری های شایع در فصل پاییز/سلامت

روزهاي گرم سال رو به پايان است و به فصل پاييز نزديک و نزديک تر مي شويم. در طول اين فصل، تغييرات عجيب و چشم گيري در طبيعت رخ مي دهد و البته ما هم جزئي از اين طبيعت هستيم! بدن ما تلاش مي کند خود را با اين تغييرات هماهنگ کند. اما همه افراد

روزهاي گرم سال رو به پايان است و به فصل پاييز نزديک و نزديک تر مي شويم. در طول اين فصل، تغييرات عجيب و چشم گيري در طبيعت رخ مي دهد و البته ما هم جزئي از اين طبيعت هستيم! بدن ما تلاش مي کند خود را با اين تغييرات هماهنگ کند. اما همه افراد در اين کار موفق نيستند. سردردهاي مکرر، آبريزش بيني، سرفه هاي آزاردهنده، گلودرد و دلگيري خيلي وقت ها زندگي روزمره فرد را واقعا مختل مي کند.

بیماری های شایع در فصل پاییز/سلامت

فصل پاييز و سلامت

سرماخوردگي و آنفلوآنزا هم در اين فصل سال تشديد مي شوند، چراکه رطوبت هوا کاهش پيدا مي کند و البته به اين خاطر که هم بچه ها و هم بالغين در مواجهه بيشتري با ميکروب هاي بيماري زا قرار خواهند داشت.

در اينجا مي خواهيم به برخي از شايع ترين بيماري هاي پاييزي بپردازيم. برخي از اين بيماري ها در روزهاي آخر تابستان و شروع پاييز شيوع بالايي دارند و تغييرات ناگهاني در دماي هوا، رطوبت و فشار اتمسفر وضعيت را براي بروز آنها مناسب مي کند.

سرماخوردگي و آنفلوآنزا

باران، بادهاي شديد و تغييرات رطوبت هوا مهم ترين عواملي هستند که در کاهش قدرت سيستم ايمني بدن نقش دارند. پس بدن راحت تر به دام سرماخوردگي مي افتد.

خبر خوب آنکه سرماخوردگي هاي پاييزي معمولا به شدت سرماخودگي هاي زمستاني نيستند. با اين حال مراجعه به پزشک و درمان اين بيماري براي پيشگيري از ابتلا به عفونت هاي ويروسي و سرماخوردگي هاي زمستاني امري ضروري است.

براي پيشگيري از اين حملات سرماخوردگي، اول از همه لباس هاي مناسب اين فصل را انتخاب کنيد. ورزش را فراموش نکنيد و مصرف ميوه و سبزي هاي خود را افزايش دهيد.

جالب است بدانيد استفاده از آب سرد براي شست و شوي صورت و بيني هم مي تواند در پيشگيري از سرماخوردگي پاييز کمک کننده باشد.

مبتلايان به آسم بايد سعي کنند در فصل پاييز بيشتر در خانه بمانند و از تهويه مناسب منزل اطمينان حاصل کنند

آلرژي و آسم آلرژيک و برونشيت

مانند بهار، در پاييز هم بيماري هاي آلرژي و آسم و مخصوصا آسم آلرژيک شيوع بالايي به خود مي بينند. آسم آلرژيک در اين فصل بسيار شايع تر از خود آسم است. چيزي حدود 90 درصد آسم هاي کودکان و 50 درصد آسم هاي بزرگسالان در اين فصل آسم آلرژيک است.

علت آن است که ميزان مواد آلرژن (مانند گرده هاي گياهان، گردوخاک و قارچ ها) در هوا و محيط اطراف ما افزايش پيدا مي کند. اين علائم مخصوصا در روزهاي بادي، روزهايي که ميزان آلاينده هاي هوا بالاتر از حد معمول است و همچنين در مواجهه با دود سيگار و گردوخاک تشديد مي شود.

بنابر مطالب گفته شده پاييز فصل پرخطري براي ابتلا به بيماري هاي ريوي و برونشيت هاي مزمن است. شيوع بالاي آسم هاي آلرژيک و غير آلرژيک از يک طرف و تضعيف سيستم ايمني و مستعد شدن بدن براي بيماري هاي عفوني از طرف ديگر وضعيت را براي بيماران ريوي و عفونت هاي ريوي خطرناک مي کند.

بنابراين افراد داراي سابقه بيماري هاي ريوي بايد بيش از پيش مراقب سلامتي خود باشند. البته آسم آلرژيک معمولا همپاي بيماري برونشيت پابرجا نمي ماند و خوشبختانه ماهيتي فصلي دارد و مهم ترين مشکلي که ايجاد مي کند، مشکلات تنفسي است.

مهم ترين اقدام براي پيشگيري از ابتلا به اين دسته از بيماري هاي پاييزي و داشتن روزهاي آرام در طول پاييز، تهويه مناسب اتاق ها و عدم مواجهه با آلرژن هاي موجود در هوا است.

اين مساله مخصوصا براي مبتلايان به آسم اهميت دارد که بايد سعي کنند در فصل پاييز بيشتر در خانه بمانند و از تهويه مناسب منزل اطمينان حاصل کنند.

زخم هاي معدي و روده اي

يکي ديگر از بيماري هاي شايع اين فصل از سال، زخم هاي گوارشي است که مي تواند علت هاي زيادي داشته باشد، از جمله سيگار کشيدن، الکل، استرس، عادات غذايي غلط، بيماري هاي مزمن، عوامل ژنتيکي يا عفونت باکتري هليکوباکتر پيلوري.

شايع ترين علامت تغيير اشتها، درد و استفراغ است. دردهاي گوارشي معمولا بعد از مصرف وعده هاي غذايي بيشتر مي شود و جز مراجعه به پزشک ور پيگيري جدي درمان، چاره اي نخواهند داشت.

مور مور شدن دست و پا

بيماري هاي روماتوئيدي

بيماري هاي روماتوئيدي مانند آرتريت در طي پاييز جدا شايع مي شوند. به دليل کاهش دماي هوا در پاييز، درد و حساسيت مفاصل در اين فصل بيشتر مي شود. حمام آب گرم، طب سوزني، داروهاي ضدالتهابي و پماد هاي ضد درد و همچنين اجتناب از پياده روي بيش از حد در هواي سرد و باراني مهمترين اقدامات موثر در کاهش ناراحتي ها براي افراد مبتلا به آرتريت است.

در صورت وجود دردهاي شديد مفصلي در اين فصل، مصرف ويتامين هاي گروه ب و کلسيم و همچنين توجه به برنامه غذايي از جهت اين مواد مغذي با تقويت رگ هاي عصبي و نيز استخوان ها در کاهش علائم نقش موثري را بر عهده دارند.

پوشيدن لباس هاي گرم و انجام نرمش هاي درماني از ديگر توصيه ها براي اين بيماران است. فراموش نکنيد که ورزش ها بايد حتما در فضاي خانه و در شدتي انجام شود که باعث ايجاد درد نشود.

نارسايي قلبي

بيماري هاي قلبي از ديگر خطرات تهديدکننده سلامتي در فصل پاييزند. بدن در تلاش است که خود را با تغييرات فصلي تطبيق دهد و اين باعث تحميل بار اضافي بر سيستم قلب و عروق خواهد شد. بنابراين اين فصل براي مبتلايان به بيماري هاي قلبي احتياط هايي را به همراه دارد و پيگيري هرچه دقيق تر و جدي تر درمان هاي اين بيماري ها در فصل پاييز توصيه مي شود.

چاقي

چاقي هم از جمله مشکلاتي است که در پاييز شيوع بيشتري پيدا مي کند. بدن انسان براي محافظت از بدن در فصل هاي سرد قادر است چربي را در خود جمع کند و آن را هم به عنوان منبع انرژي و هم جهت حفظ گرما در بدن به کار بگيرد. بنابراين محيط براي افزايش وزن و چاقي فراهم خواهد شد.

از آنجايي که بخشي از اين تجمع چربي در درون بدن انجام مي شود، ممکن است در ظاهر چاقي مشهود نباشد، اما منجر به افزايش خطر بيماري هايي مانند ديابت، افزايش فشار خون و تصلب شريان ها خواهد شد. براي حفظ وزن طبيعي لازم است ضمن توجه به فعاليت بدني منظم، مصرف سبزيجات، ميوه ها و ويتامين هايي مانند ويتامين ث را افزايش دهيد. فراموش نکنيد اين افزايش مصرف ميوه و سبزي ها علاوه بر کنترل وزن، نقش مهمي در افزايش قدرت سيستم ايمني بدن برعهده دارند.

مشکلات پاييز براي مردان

برخي مشکلات سلامتي در فصل پاييز ممکن است تنها در ميان مردان ايجاد شوند، براي مثال بسياري از مردان اولين حملات باليني اختلالات پروستات و همچنين ناتواني هاي جنسي را در فصل پاييز تجربه مي کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *