کد خبر : 10221
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 20 شهریور 1393 - 21:06

مقایسه خنده‌های صادق و کاذب/روانشناسی

مقایسه خنده‌های صادق و کاذب/روانشناسی

یک فرمول ساده می‌گوید خنده صادق، خنده‌ای است که با جمع شدن و چروک خوردن چشم‌ها همراه باشد. خیلی از ما قدرت یک نوازش ساده، یک لبخند ملایم، یک کلمه محبت‌آمیز، یک گوش‌شنوا یا یک تعریف و تمجید صادقانه را نادیده می‌گیریم؛ در حالی که تک‌تک این حرکات ظاهرا کم‌اهمیت، گاهی این توانایی را دارند

مقایسه خنده‌های صادق و کاذب/روانشناسییک فرمول ساده می‌گوید خنده صادق، خنده‌ای است که با جمع شدن و چروک خوردن چشم‌ها همراه باشد.

خیلی از ما قدرت یک نوازش ساده، یک لبخند ملایم، یک کلمه محبت‌آمیز، یک گوش‌شنوا یا یک تعریف و تمجید صادقانه را نادیده می‌گیریم؛ در حالی که تک‌تک این حرکات ظاهرا کم‌اهمیت، گاهی این توانایی را دارند که به ما و دیگران زندگی دوباره بدهند. همه ما شاد به دنیا آمده‌ایم و می‌توانیم این شادی را مثلا با یک لبخند ساده نشان بدهیم….

همه ما تا اندازه‌ای می‌توانیم خنده واقعی را از غیر واقعی تشخیص بدهیم. شاید این فرمول برای آن تشخیص، موثر باشد: خنده واقعی با جمع شدن و چروک خوردن چشم‌ها همراه است. پس درس امروز این است: با چشم‌های‌تان بخندید تا خنده را واقعا احساس کنید و خنده واقعی در چهره‌تان نمایان شود.

خندیدن به همان اندازه که ساده است، قدرتمند هم هست و آثار قابل‌توجهی دارد؛ از جمله:

▪ جذب دیگران: افراد به سمت انرژی شما کشیده می‌شوند. هر چه بیشتر لبخند بزنید، یک نوع انرژی مثبت و اعتماد و صمیمیتی در شما ایجاد می‌شود که دیگران به سمت آن کشیده می‌شوند. افراد به سمت شما می‌آیند زیرا می‌دانند که در نزدیکی شما احساس بسیار خوب و لذت‌بخشی به آنها دست می‌دهد. افراد ناآشنای داخل خیابان، همکارهای تان در سرکار و نیز دوستان‌تان. همه ما انسان‌های شاد و خوش‌رو و بشاش را دوست داریم و ترجیح می‌دهیم اطراف آنها باشیم. این‌طور نیست؟

▪ خوش‌بینی: شما احساس مثبتی نسبت به خودتان و جهان اطراف‌تان پیدا خواهید کرد.

▪ شادی و لذت: لبخند زدن یک حالت ظاهری است که در اثر شادی و لذت بردن از چیزی در صورت‌ پدیدار می‌شود. خندیدن احساس شادی‌ای را که دارید درون شما افزایش می‌دهد و بیشتر احساس می‌کنید که خوشحال هستید.

▪ سلامت: خنده می‌تواند ذهن و درون‌تان را تحت تاثیر قرار دهد؛ اثری که می‌تواند نتیجه‌ای فیزیولوژیک روی سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد.

READ
تفکر کردن را به کودکتان آموزش دهید /روانشناسی

▪ صمیمیت و مهربانی: خنده حالتی بسیار مهربانانه است که باعث می‌شود افراد در حضور شما احساس راحتی کنند.

▪ خوشحال کردن دیگران: خنده شما نیرویی دارد که باعث می‌شود دیگران هم نسبت به خودشان احساس خوبی پیدا کنند. این نیرو کشش و صمیمیت قلبی است و توانایی آن را دارد که فورا لبخند را بر لب دیگر افراد بیاورد. وقتی شما از عمق وجودتان می‌خندید، دیگران خیلی سریع و راحت در تله خنده‌تان گرفتار می‌شوند و احساسی ناشی از خنده‌ شما در درون‌شان تجربه می‌شود که آنها را به خنده وامی‌دارد.

▪ لبخندی تقدیم به غریبه‌ها: حتما تجربه کرده‌اید که گاهی اوقات به طور ناخودآگاه و کاملا اتفاقی به یکدیگر خیره می‌شویم و در چشم‌های یکدیگر زل می‌زنیم و ناگهان هر دو بدون لطافت و خیلی نامهربان نگاه‌های‌مان را از روی هم برمی‌داریم و وانمود می‌کنیم که جای دیگری را نگاه می‌کرده‌ایم! جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر این است که به یکدیگر لبخند بزنیم؛ یک لبخند واقعی با نشان دادن دندان‌ها و جمع شدن چشم‌ها. دیپاک چوپرا، نویسنده سرشناس کتاب‌های موفقیت، از تجربه شخصی‌اش در این باره می‌گوید : «من به آنها یک لبخند هدیه می‌کنم. چرا که نه؟ مجانی است! به علاوه، لذت‌بخش‌تر از آن است که نگاه‌های مان را بی‌عاطفه برگردانیم و وانمود کنیم همدیگر را ندیده‌ایم. من عاشق این هستم که عکس‌العمل افرادی را که به آنها لبخند می‌زنم و آنها انتظارش را نداشته‌اند، ببینم. بعضی‌ها از خجالت سرخ می‌شوند و بعضی‌ها هم شگفت‌زده لبخندی به شما برمی‌گردانند. این عکس‌العمل‌ها باعث می‌شود خونگرمی و صمیمیتی را درون‌ام احساس کنم.»

▪ لبخندی تقدیم به گدایان سمج: آنها هم مانند همه ما خوب و خوشایند هستند و خیلی به توجه و تصدیق موجودیت‌شان از طرف ما احتیاج دارند. پس به آنها هدیه‌ای باارزش‌تر از پول بدهید. دفعه بعد وقتی کسی از شما طلب پول کرد، سعی نکنید وی را رد کنید. به طرف او برگردید و با لبخندی گرم به او بگویید که چه احساسی دارید و اگر دوست ندارید پول بدهید، فقط بگویید: «متأسف‌ام پولی همراه‌ام ندارم.» و اگر دست‌فروشی سعی کرد به شما چیزی به اجبار بفروشد، خیلی ساده به سمت‌اش برگردید و با لبخند بگویید: «نه! خیلی ممنون.» من به واقع دریافته‌ام لبخند زدن خیلی کمتر از با جدیت برخورد کردن و رد کردن آنها، انرژی‌مان را هدر می‌دهد، پس لبخند بزنید و با خوش‌رویی‌تان روز یک نفر را بسازید.

READ
معرفی انواع تست های روانشناسی مدرن دنیا

مقایسه خنده‌های صادق و کاذب/روانشناسی

▪ کامل بخندید:‌ هیچ می‌دانستید که ما وقتی می‌خواهیم مؤدب برخورد کنیم یک لبخند نصفه و نیمه تحویل می‌دهیم؟ مثل وقتی که در آسانسور هستیم یا وقتی ناگهانی جلوی در با کسی برخورد می‌کنیم یا اینکه توی صف ایستاده‌ایم چرا سعی نمی‌کنید یک لبخند واقعی بزنید؟ لبخند واقعی هم مهربانانه‌تر است و هم شما می‌توانید با انرژی‌ لبخندتان روز یک نفر دیگر را بسازید و یا اینکه یک دوست جدید پیدا خواهید کرد.زندگی، خیلی از ما را به آدم‌هایی تبدیل می‌کند که با شتاب سرکار می‌رویم و خیلی سریع کار می‌کنیم؛ گویی هدف‌مان فقط سرکار رفتن است و به راحتی افراد اطراف‌مان را فراموش می‌کنیم اما چاره این است که تمرین خوش‌رویی کنیم. با لبخند به محل کارمان برویم و بشاش باشیم و سعی کنیم کاملا از دیدن افرادی که ملاقات می‌کنیم خوشحال شویم و این هدف را موضوع تمرکزمان قرار دهیم که شادی بیشتری را به زندگی دیگران ببریم. با صمیمیت واقعی و باانرژی از آنها بپرسیم: «حال‌تان چه‌طور است؟» و لبخند روی صورت‌شان را ببینیم.

● لبخند از کجا می‌آید؟

من به این نکته پی برده‌ام که آگاه بودن نسبت به چیزهایی که ما را خوشحال و شاد می‌کند و باعث خندیدن‌مان می‌شود، بسیار مفید است و حتی می‌توانید لیستی از چیزهایی که باعث خنده‌تان می‌شود را تهیه کنید:

READ
تست روانشناسی: آیا شما ضد لاغری هستید/روانشناسی

▪ کتاب خنده: برای دو هفته لحظات و اتفاقاتی که باعث خنده‌تان شده است را در دفترچه‌ای یادداشت کنید و هرگاه احساس کردید ناراحت و افسرده‌اید و یا از چیزی عصبانی هستید فورا نگاهی به آن کتابچه بیندازید و لحظات شادتان را مرور کند. این یک واقعیت است که نمی‌توانید هم‌زمان دو حس مخالف داشته باشید. مثلا عصبانی باشید و در همان زمان بخندید. ثابت شده است که اگر کاری را انجام دهید که با احساس درونی‌تان متضاد باشد، احساس درونی‌تان به سمت احساس ناشی از عمل بیرونی‌تان تغییر پیدا می‌کند و این‌گونه می‌توانید هنگام ناراحتی و عصبانیت با خواندن کتابچه‌تان احساس‌تان را تغییر دهید.

▪ شوخ‌طبعی: زمان‌هایی را برای تماشای برنامه‌های کمدی و یا رفتن به نمایش‌های خنده‌آور تنظیم کنید و یا بیشتر وقت‌تان را با افرادی که شما را می‌خندانند، بگذرانید.

▪ قرار ملاقات: وقتی احساس می‌کنیم که با خودمان ارتباط قوی داریم، احساس لذت‌بخشی پیدا خواهیم کرد و به طور طبیعی تمایل پیدا خواهیم کرد که بیشتر بخندیم.

▪ در جستجوی پاکی: بچه‌ها سرشار از پاکی و معصومیت هستند و خیلی راحت و آزاد بازی می‌کنند. به پاکی‌شان بنگرید و از حضورشان و حضور خودتان با آنها لذت ببرید. دارید لبخند می‌زنید؟ آیا با آنها احساس شادی می‌کنید؟ این به خاطر ارتباطی است که با معصومیت آنها برقرار کرده‌اید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *