کد خبر : 10041
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 شهریور 1393 - 22:49

هنگام دعوا با همسرتان چگونه رفتار کنیم/روانشناسی

هنگام دعوا با همسرتان چگونه رفتار کنیم/روانشناسی

  داشتن ارتباطات مناسب برای برقراری آرامش دوباره، بسیار حیاتی و مهم است. اغلب دعواهایی که مرتب تکرار می‌شوند، فقط به این دلیل است که یکی از همسران یا هر دوی آن‌ها، احساس می‌کنند طرف مقابل حرف‌هایش را نمی‌شنود و یا به آن اعتنا نمی‌کند. تکنیک‌های زیر ضمن این که شانس مورد توجه قرار گرفتن

هنگام دعوا چگونه رفتار کنید

 

داشتن ارتباطات مناسب برای برقراری آرامش دوباره، بسیار حیاتی و مهم است. اغلب دعواهایی که مرتب تکرار می‌شوند، فقط به این دلیل است که یکی از همسران یا هر دوی آن‌ها، احساس می‌کنند طرف مقابل حرف‌هایش را نمی‌شنود و یا به آن اعتنا نمی‌کند. تکنیک‌های زیر ضمن این که شانس مورد توجه قرار گرفتن شما را توسط همسرتان، افزایش می‌دهند، به شما نیز کمک می‌کنند به همسر‌تان نشان دهید، به او توجه دارید و به حرف هایش اهمیت می‌دهید.

گوش کنید: این مهم‌ترین بخش برای داشتن ارتباطی خوب و مناسب است. به حرف‌های همسر خود بدون حدس و گمان و قضاوت گوش دهید.

 کـنــکاش کنـید: سوالاتی بپرسید برای این‌که مطمئن شوید منظور حرف‌های همسر خود را به درستی فهمیده‌اید.

توضیح دهید: این نوع دیگری از کنکاش است. برای این‌که برای درک دیدگاه‌تان، به همسر خود اطلاعات بیشتری بدهید، آماده باشید. توقع نداشته باشید که او ذهن شما را بخواند.

 تاکید کنید: خود را به جای همسر‌تان قرار دهید. حدس بزنید که او چه احساسی دارد و بگذارید او بفهمد که شما به او توجه دارید. مثلا بگویید: «می‌دانم که الان چقدر ناراحت هستی؟»

 به‌طور گویا بیان کنید: بگویید، منظور‌تان چیست و آنچه می‌گویید چه معنایی دارد. واضح و آشکار سخن بگویید و نکته گویی کنید.

READ
تخم مرغهای رنگی سفره هفت سین

 لبخند بزنید: شاید ذکر این راهکار حین دعوا عجیب به‌نظر برسد. اما شوخی کردن و لبخند‌زدن، راهکار بسیار نیرومندی برای توقف یا تغییرمسیر دعواست.

 خشم خود را کنترل کنید: عصبانیت نیرویی است که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به خواسته‌های خود برسیم. اما اگر عصبانیت‌تان به حدی است که از بحث اصولی و عاقلانه جلوگیری می‌کند، سعی کنید بحث خود را متوقف کرده و بعد از مدتی آن را ادامه دهید.

قبول کنید که اشتباه کرده اید:زمانی‌که به‌طور شفاف مشخص شد که مرتکب اشتباه شده‌اید و مـطـلقا راه گریزی از پیامدهای حاصله از خطاکاری و جرم‌تان وجود نداشت، باید گناه خود را بپذیریـد. برای جبران خرابکاری و رسیدگی کردن به موقـــعیت ایـجـاد شده پیش بروید. اگـر در این مـرحله در بیان جزئیات متوسل به دروغ شوید، احتمال این‌که او احساس کند، به‌طور کـامـل بـا او صـادق نـیستـید، زیاد می‌شود یا ممکن است داستان شما را به‌صورت متفاوتی از شخصی دیگر بشنود.

رو راست و یک‌دل باشید اما کار غیرعاقلانه انجام ندهید. تا می‌توانید اشتباه خود را بی‌اهمیت جلوه دهید. هـمسر شـما شـدیدا می‌خواهد باور کند که شما قصد اذیت و آزار او را نداشته‌اید، بنابراین تمام تلاش خود را برای پاک کردن ذهـن او بکار ببندید. حتی اگر یک عذر و بهانه به‌نظر شما ناکار آمد برسد، اگر به‌صورت متقاعد‌کننده‌ای آن‌را بیان کنید باز او خریدارش خواهد بود.

READ
هیپنوتیزم چیست/روانشناسی

لجبازی ممنوع : خیلی اوقات اتفاق افتاده که در دعوایی که پیش آمده است شما اشتباهی نکرده‌اید اما خود بهتر می‌دانید که بخشش در این مواقع چقدر مهم است. اگر به شاد بودن زندگی‌‌تان اهمیت می‌دهید، به مشکلات کوچک‌گیر ندهید. تا زمانی که احساسات ناخوشایند‌تان را دور نریزید، شما نمی‌توانید واقعا آشتی کنید، اگر نبخشید و همه چیز را درون خود بریزید تبدیل به عقده می‌شوند و مطمئن باشید که در روزگاری نه چندان دور دوباره باعث بروز مشکلات می‌شوند و شما آن مشکلات را دوباره بر سر او می‌ریزید و در نتیجه آشتی کردن‌‌های شما تنها تبدیل به یک مراسمی می‌شود که شما هرچند وقت یک‌بار آن را اجرا می‌کنید؛ در حالی که مشکلات روز به روز عمیق‌تر می‌شوند.

به‌طور کلی در دعواها به چیزی که در حال روی دادن است توجه کنید. آتش آور معرکه شدن راه به جایی نخواهد برد و با فراموش کردن گذشته زودتر به توافق می‌رسید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *