کد خبر : 9644
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 شهریور 1393 - 14:16

کدام خال‌ها را نباید لیزر کرد

کدام خال‌ها را نباید لیزر کرد

سراغ دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست و لیزر و عضو مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا با بایدها و نبایدهای لیزر خال‌ها آشنا شویم. کدام خال‌ها را نباید لیزر کرد؟ برخی خال‌ها اکتسابی هستند و ممکن است بعد از تولد و در دوران مختلف زندگی در پوست ایجاد شوند.

کدام خال‌ها را نباید لیزر کرد؟

سراغ دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست و لیزر و عضو مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا با بایدها و نبایدهای لیزر خال‌ها آشنا شویم.

کدام خال‌ها را نباید لیزر کرد؟
برخی خال‌ها اکتسابی هستند و ممکن است بعد از تولد و در دوران مختلف زندگی در پوست ایجاد شوند. حتی تغییرات هورمونی دوران بارداری یا قرارگرفتن در معرض آفتاب هم می‌تواند باعث ایجاد چنین خال‌هایی شود. گروهی از این خال‌ها اندازه بزرگی دارند و تشخیص بزرگی یا کوچکی خال هم برعهده متخصص پوست است نه خود فرد. معمولا خال‌های بزرگ یا خال‌هایی که عمق رنگدانه آنها خیلی زیاد است را نباید لیزر کرد.

پس باید با چنین خال‌هایی چه‌کرد؟
افرادی که چنین خال‌هایی دارند باید تقریبا هر 6 ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند تا با عکس‌هایی که از خال آنها گرفته می‌شود، تغییرات احتمالی ایجادشده در اندازه‌شان، مشخص شود. تغییر رنگ یا شکل خال می‌تواند پزشک را برای جراحی یا نمونه‌برداری از خال راهنمایی کند. اگر نمونه‌برداری از خال، نشان از بدخیم بودن آن داشته باشد، پزشک متخصص پوست باید آن خال را با حاشیه امن مناسبی، کاملا با یک عمل جراحی بردارد و در این موارد، لیزر کارساز نخواهد بود. لیزر امکان نمونه‌برداری از خال را از بین می‌برد. ضمن اینکه در این صورت،‌ امکان عود، گسترش و سخت‌تر شدن جراحی خال هم وجود خواهد داشت بنابراین هر خالی را نمی‌توان لیزر کرد.

یعنی تمام خال‌های اکتسابی، قابل‌لیزرکردن نیستند؟
تشخیص این موضوع، برعهده پزشک است. برخی خال‌های اکتسابی بسیار کوچک هستند، تغییر رنگ ندارند، حاشیه منظمی دارند و به‌طور کلی، جزو خال‌های خوش‌خیم اکتسابی محسوب می‌شوند. در چنین مواردی، یکی از گزینه‌های درمانی چنین خال‌هایی، استفاده از لیزر است.

لیزر چطور می‌تواند این خال‌ها را از بین ببرد؟
خال‌هایی که می‌‌توان آنها را لیزر کرد، با انرژی لیزر می‌سوزند و از بین می‌روند. درواقع، از بین رفتن رنگدانه‌ها، عامل اصلی محوشدن خال‌ با کمک لیزر است. معمولا در بیشتر موارد، خال‌های خوش‌خیم و سطحی با همان یک جلسه لیزر، رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهند و از بین می‌روند اما مساله‌ای که بیماران را نگران می‌کند، باقی ماندن جای لیزر به‌صورت زخم و لک است. بروز این زخم یا لک‌ها طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با این حال، با توجه به نوع پوست افراد، زمان بهبود این زخم یا لک‌ها هم متفاوت خواهد بود.

چطور؟
ممکن است هر زخمی روی پوست افرادی که پوست تیره و برنزی دارند، ایجاد لک کند و دیرتر هم خوب شود. خال‌هایی که لیزر می‌شوند، مانند زخم‌هایی هستند که باید روند بهبود زخم را طی کنند. گاهی بهبود جای زخم یا لک ناشی از لیزر، چند ماه طول می‌كشد بنابراین افرادی که خال‌های خود را لیزر می‌کنند باید انتظار اینکه بهبود زخم ناشی از آن حتی تا یکسال هم طول بكشد، داشته باشند.

حرف آخر؟
توصیه آخرم این است که باید بدانید عوامل تغذیه‌ای می‌توانند در بهبود جای زخم لیزر موثر باشند. مثلا زخم افرادی که ویتامین‌های کافی از طریق مصرف خوراکی‌ها دریافت می‌کنند، زودتر بهبود می‌یابد.

READ
نکاتی راجع به قرص دیان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *