کد خبر : 9642
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 شهریور 1393 - 13:57

عوارض رایج کاشت موی ناموفق/سلامت

عوارض رایج کاشت موی ناموفق/سلامت

سعی کرده ایم از دید کارشناسان، تا آنجا که می شود راه حلی برایشان بیابیم. در بخشی از ایمیل ایشان می خوانیم: «وظیفه شما به عنوان یک نشریه پرمخاطب اطلاع رسانی درست و آگاه کردن مردم است که خوشبختانه تا حدی در این زمینه موفق بوده اید اما در مقابل این همه تبلیغات و دروغ

کاشت مو؛ خطرها و نظرها/عوارض رایج کاشت موی ناموفق

سعی کرده ایم از دید کارشناسان، تا آنجا که می شود راه حلی برایشان بیابیم. در بخشی از ایمیل ایشان می خوانیم: «وظیفه شما به عنوان یک نشریه پرمخاطب اطلاع رسانی درست و آگاه کردن مردم است که خوشبختانه تا حدی در این زمینه موفق بوده اید اما در مقابل این همه تبلیغات و دروغ هایی که برخی مراکز نامعتبر پیوند مو مرتب تکرار می کنند، به نظرم باید کمی فعال تر باشید. خوب است مانند نمونه هایی که از جراحی بینی و افراد دچار بیماری و حتی مرگ در اثر جراحی بینی گفتید، در مورد نمونه های ناموفق دیگر روش های زیبایی هم بگویید. من و یکی از دوستانم چندی پیش به یکی از این مراکز مراجعه کردیم تا کاشت مو انجام دهیم اما هیچ کدام از نتیجه کار راضی نیستیم و موهای پیوندی یا در نیامده یا کاملا مشخص است. علاوه بر این، سر من خالی شده و جوشگاه ناشی از جراحی به جا مانده است. متخصص پوست هم می گوید راه جبرانی وجود ندارد…»

عوارض رایج کاشت موی ناموفق

به دنبال پیشرفت های علمی چند سال اخیر، معمولا پیوند مو بی عارضه و بی خطر است اما متاسفانه گاهی به دلیل دخالت های غیرتخصصی و انجام این کار توسط افراد غیرمتخصص، عوارض جدی و شایعی دیده می شود که از آن جمله می توان به وجود جوشگاه های غیرعادی در نواحی برداشت مو، رویش ناکامل موهای پیوندزده شده، افزایش احتمال بروز عفونت، احتمال بروز جوشگاه در ناحیه کاشت مو، احتمال نکروز (مرگ) پوست ناحیه ای که در جلوی سر مو کاشته شده و از همه مهم تر و شایع تر نمای غیرطبیعی موهای کاشته شده اشاره کرد.

نگاه متخصص پوست

دکتر مجتبی امیری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا…

معیارهای موفقیت در کاشت مو

اولین معیار موفقیت آمیز بودن کاشت مو، طبیعی بودن آن است. موی پیوندزده شده هم از نظر محل رشد مو و هم از نظر زاویه کاشت و هم تراکم و نوع پیاز مویی که کاشته شده، باید به قدری طبیعی باشد که دیگران متوجه نشوند فرد مو کاشته است. در غیر این صورت یعنی عمل موفقیت آمیز نبوده است. معیار دوم، رشد تقریبا تمام موهای پیوندزده شده است (معمولا کمتر از ۵ درصد موها هدر می روند.) معیار سوم، سالم ماندن بانک مو است یعنی نباید برداشت آنقدر زیاد باشد که ناحیه پس سر و پشت گوش صدمه ببیند یا جوشگاه به جا بماند. بعد از انتخاب کاندید مناسب، پزشک باید حدس بزند از بانک مو چه میزان فولیکول به محل بدون مو انتقال دهد. در صورتی که این کار به وسیله فرد متخصص انجام شود، صددرصد موفقیت آمیز است اما زمانی که به این معیارها توجه نشود، مسلما عمل پیوند موفق نیست. اما چه کسی کاندید مناسبی برای پیوند مو است؟ کسی که موهایش به قدری کم شده که کف سرش مشخص باشد و احساس کند بی مو یا کم مو شده است، بانک موی کافی داشته باشد، ریزش مویش دائمی باشد و با درمان های دارویی قابل برگشت نباشد. در نهایت سن مطرح است که گرچه معیار قطعی نیست ولی معیار مهمی است. در آخر هم پزشک از طریق معاینه و مشاهده نوع ریزش و شرح حال و زمینه خانوادگی حدس می زند آینده پیشرفت طاسی فرد به چه نحو است و کاشت مو برای او چگونه باید باشد.

دقت کنید پیوند مو یک عمل فوق تخصصی است و به وسیله برخی متخصصان پوست که علاقه مند به انجام آن هستند، انجام می گیرد. مردم هم باید آگاهی داشته باشند و در جلسه های مشاوره اطلاعات لازم را از پزشک بگیرند. گاهی برخی پزشکان تنها عنوان پوست و مو را روی تابلوی مطبشان می نویسند در حالی که پزشک عمومی هستند.

نگاه متخصص پوست

دکتر مسعود داوودی

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا…

تبلیغات کاشت مو قابل اعتماد نیستند

گاهی در اینترنت یا ماهواره با تبلیغاتی برای پیوند مو مواجه می شویم که واقعا اغواکننده اند. تبلیغات دروغین را باید به حساب ضعف نظارت بر سیستم بهداشت و درمان کشور گذاشت. مثلا تبلیغ کننده شعار کاشت ۱۶هزار تار مو در یک جلسه، یک پزشک عمومی است که حتی خود نمی تواند پیوند مو انجام دهد و از نظر قوانین جمهوری اسلامی حق طبابت در این حیطه ندارد اما به قدری این تبلیغ وسیع است که هر کسی برای کاشت مو مراجعه می کند، می پرسد آیا چنین کاری ممکن است؟ تار مو قابل شمارش نیست، مگر در کارهای تحقیقاتی! پس اینکه ادعا شود دقیقا چند تار مو کاشته می شود، دروغ است. معیار پیوند مو تعداد فولیکول یا پیاز مو است. از همه مهم تر اینکه ۱۶هزار تار مو، معادل ۸هزار پیاز مو است که اگر تمام بانک موی یک فرد پرمو را برداریم، این تعداد نمی شود، چه برسد به اینکه بخواهیم در یک جلسه این پیوند را انجام دهیم! نکته دیگر اینکه سر، خونرسانی محدودی دارد. در عمل کاشت به ازای هر فولیکول مو باید یک سوراخ ایجاد کنیم. بدیهی است که ۲ تا ۴هزار برش قابل تحمل است اما خونرسانی سر اجازه انجام بیش از این تعداد را نمی دهد. تعداد کسانی که بانک موی پر و ایده آل دارند هم بسیار محدود است و موی بیشتر افرادی که مراجعه می کنند، به ۸هزار پیاز نمی رسد. شعار دروغین دیگر، مساله کاشت با سلول های بنیادی است. سلول های بنیادی هیچ جایی در پیوند مو ندارند و کار علمی در این زمینه انجام نشده است. همه کارها در این رابطه فقط در حد مطالعه و تحقیقات است، نه اقدام عملی. درتمام عرصه های زیبایی، تبلیغات در رسانه ها غیرواقعی هستند و لازم است مردم میزان آگاهی خود را افزایش دهند و با عقل و منطق بسنجند آنچه تبلیغ کننده می گوید تا چه حد صحت دارد. معلوم است که آنها می خواهند محصولشان را بفروشند و واضح است که رسانه هم پول می گیرد تا اجازه پخش آگهی را بدهد. این شما هستید که باید عاقلانه عمل کنید.

READ
چگونه باید انواع گلودرد را بشناسیم و درمان کنیم/سلامت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *