کد خبر : 8935
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 20:58

طرز تهیه نان پرتقالی/آشپزی

طرز تهیه نان پرتقالی/آشپزی

  مواد لازم: آرد………………………………………………………………….. 450 گرم خلال پرتقال شیرین شده…………………………………………. 200 گرم شیر خشک………………………………………………………… 4 ق س کره آب شده……………………………………………………….. 35 گرم شکر………………………………………………………………… 20 گرم تخم مرغ……………………………………………………………. 1 عدد مایه خمیر خشک فوری…………………………………………… 1 ق غ سرپر نمک…………………………………………………………………. نصف ق چ آب یاآب پرتقال……………………………………………………… 250 میلی لیتر طرز تهیه: 1 ق غ سرپر مایه خمیر

طرز تهیه نان پرتقالی/آشپزی

 

طرز تهیه نان پرتقالی/آشپزی

مواد لازم:

آرد………………………………………………………………….. 450 گرم

خلال پرتقال شیرین شده…………………………………………. 200 گرم

شیر خشک………………………………………………………… 4 ق س

کره آب شده……………………………………………………….. 35 گرم

شکر………………………………………………………………… 20 گرم

تخم مرغ……………………………………………………………. 1 عدد

مایه خمیر خشک فوری…………………………………………… 1 ق غ سرپر

نمک…………………………………………………………………. نصف ق چ

آب یاآب پرتقال……………………………………………………… 250 میلی لیتر

طرز تهیه:

1 ق غ سرپر مایه خمیر خشک = حدود 14 گرم است.

دو روش تهیه خمیر: یا مایه خمیر را با مواد مخلوط کرده و در آخر آرد را کم کم اضافه میکنیم یا میزان آرد ثابت است و آب را کم کم اضافه میکنیم.

تمام آرد رادر ظرف میریزیم بعد مواد خشک دیگر مثل شیر خشک را اضافه میکنیم. از هر نوع شیر خشکی میتوان استفاده کرد. به جای آن از شیر معمولی نیز میتوان استفاده کرد.

شکر را اضافه میکنیم بعد نمک را اضافه میکنیم و بعدمایه خمیر خشک فوری را هم به مواد اضافه کرده و مخلوط میکنیم بعد کره آب شده را اضافه میکنیم آب شده و سرد شده است.

یک عدد تخم مرغ را هم اضافه میکنیم مواد را با قاشق مخلوط میکنیم.

وقتی مواد مخلوط شد آب ولرم راکم کم اضافه میکنیم.

برای عمل آوردن مایه خمیر هم همیشه از آب ولرم استفاده میکنیم.

میتوان به جای آب از آب پرتقال ولرم هم استفاده کرد.

READ
کنترل رفتار خشونت بار کودک/روانشناسی

خمیر را ورز میدهیم اگر بیش از حد آب اضافه کرده باشیم باید کمی آرد اضافه کنیم.

خمیر را تا حدی ورز میدهیم که خمیر کاملاً جمع شده و یکدست شود.

برای خمیرگیری با دستگاه از همین روش یعنی ثابت نگه داشتن میزان آرد استفاده میکنیم. همین مواد را میتوان داخل دستگاه خمیرگیری هم تهیه کرد برای این کار ابتدا مواد خشک را داخل دستگاه میریزیم وقتی مخلوط شد کره و تخم مرغ را هم اضافه میکنیم وقتی مخلوط شد آب را کم کم اضافه میکنیم بعد حدود 3 تا 5 دقیقه با دستگاه خمیر را میزنیم تا سبک شود.

وقتی خمیر را ورز میدهیم هنگامی که خمیر جمع شد دیگر آب اضافه نمیکنیم و خمیر را همینطوری یا خوب ورز میدهیم یا 50-100 بار میکوبیم بعد از این کار داخل یک ظرف که دور و دیواره اش را کاملا چرب کرده و روی آن را پوشش میدهیم به مدت نیم تا یک ساعت میگذاریم استراحت کند تا حجم خمیر دو برابر شود بعد از استراحت، تمام خلال پرتقال را در دو تا سه مرحله به خمیر اضافه میکنیم.بعد دوباره روی خمیر را پوشش داده و نیم ساعت استراحت میدهیم.

برای گرفتن تلخی خلال پرتقال قسمت نارنجی آن را استفاده نمیکنیم خلال میکنیم آب را جوش می آوریم و حدود سه چهار بار در آب میجوشانیم یعنی وقتی آب جوش آمد پوست پرتقال را داخلش میریزیم و 3-4 دقیقه کافیست وقتی آب نارنجی شد خالی کرده و آب سرد روی آن میگیریم. تا زمانی که تلخی آن گرفته شود بعد آب و شکر را قوام می آوریم و بعد خلالها را داخلش میریزیم بعد موقع استفاده میتوانیم با قیچی کمی آن را خرد میکنیم.

READ
طرز تهیه شیرینی کورن فلکس/ شیرینی مخصوص عید

به قالب لوف یا مستطیل احتیاج داریم بعد از دو مرحله استراحت حدود 30 ثانیه خمیر را ورز داده جمع میکنیم و داخل قالبی که با کره یا روغن مایع چرب کرده ایم قرار میدهیم (برای چرب کردن از چربی که داخل خمیر هست استفاده میکنیم) دوباره داخل قالب به خمیر حدود نیم ساعت استراحت میدهیم تا زمانی که حدود دو سوم قالب را پر کند و یک سوم سر آن خالی باشد بعد در فر 200 درجه حدود 20 – 30 دقیقه میگذاریم بپزد.

اگر فر شما فن دارد بهتر است که وقتی فر داغ شد و قالب را داخلش گذاشتیم بعد دکمه فن را بزنیم مگر اینکه فن به صورت اتوماتیک در ابتدا روشن شود.

احتیاج به رومال ندارد اگر بخواهیم کمی براق شود از کمی شیر برای رومال استفاده میکنیم.

در این نان میتوانیم به جای خلال پرتقال از همان مقدار کشمش هم استفاده کنیم و به جای مایه خمیر خشگ فوری به میزان 30 گرم از مایه خمیر تازه استفاده کنیم.

وقتی نان آماده شد روی آن را با پودر پسته و خلال پرتقال تزئین میکنیم.

 

طرز تهیه نان پرتقالی/آشپزی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *