کد خبر : 8484
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 خرداد 1393 - 17:12

نکات کنکوری برای آزمون گوش دادن/روانشناسی

نکات کنکوری برای آزمون گوش دادن/روانشناسی

    شنونده خوب بودن می تواند در مناظره و بحث کمک کننده باشد و روند یک گفت وگو را بهبود بخشد.   یک شنونده خوب باعث می شود که احساس قدردانی و احترام درگوینده بوجود آید. همچنین شنونده خوب بودن با یادگیری مهارتهای ارتباطی باعث جلوگیری از سوء تفاهم ها و پاسخ های بدون

 

نکات کنکوری, سختی‌های شرکت در کنکور

 

شنونده خوب بودن می تواند در مناظره و بحث کمک کننده باشد و روند یک گفت وگو را بهبود بخشد.

 

یک شنونده خوب باعث می شود که احساس قدردانی و احترام درگوینده بوجود آید. همچنین شنونده خوب بودن با یادگیری مهارتهای ارتباطی باعث جلوگیری از سوء تفاهم ها و پاسخ های بدون تفکر خواهد شد. اما اگر شنونده خوبی نباشیم پل های پیشرفت و ترقی را یکی یکی با اشتباهات مختلف پشت سرمان خراب می کنیم و زمانی می رسد که دیگر هیچ راه برگشتی نخواهیم داشت،

برای یک شنونده خوب بودن، نکاتی که در زیر آمده است می تواند مفید باشد.

کلید های گفت و گو را دریافت کنید

یکی از مواردی که نشان می دهد در فرایند ارتباط شما یک شنونده خوب می باشید، میزان تعامل شما در گفتگو است. زمانی که در حال گوش دادن به مباحث هستید در مرحله اول ذهن خود را از پریشانی فکری با منشا درونی یا بیرونی دور نگه می دارید. در واقع وقتی حرف ها به پایان می رسد برای روشن شدن هر چیزی از گفتگو، سوال بپرسید و قسمت های خاصی از مکالمه را قبل از پاسخ دهی به صورت خلاصه یادداشت کنید. این روش کمک می کند تا پیرامون قسمتهای کلیدی گفتگو حضور ذهن داشته باشید.

READ
چگونه یک خبر بد را برسانیم/روانشناسی

حواس تان را پرتاب نکنید!

تمرکز خود را به طور کامل به گوینده بدهید و به عوامل درونی که همانند عوامل بیرونی باعث عدم تمرکزتان می شوند، فکر نکنید. در طول یک مکالمه رویاهای خود را فراموش کنید و به جای خیال بافی و پرورش موضوعی خاص در ذهن تان در مکالمه حضور فعال داشته و به هر قیمتی تمرکزتان را حفظ کنید. آنچه گفته شده است را منعکس کنید، مثل تکرار کلمات و یا عبارات کلیدی این امر نشان می دهد، شما در حال گوش دادن هستید و از جریانی که گفتگو به آن سمت حرکت می کند، آگاهی کافی دارید.

به درستی پاسخ دهید

به درستی و به صورت مناسب واکنش نشان دهید. اول اجازه دهید گوینده سخنان خود را به پایان برساند و مشتاقانه به آنچه گفته می شود، گوش دهید، در حین گفت وگو ، در مورد آنچه که قصد دارید بعد از اتمام گفته ها به گوینده بگویید، تمرکز و تفکر نکنید. در طول مکالمه به تفکرات و افکار مهم گوش دهید، به ویژه عباراتی که نشان دهنده نظر شخصی گوینده است. به راحتی از جملاتی چون «من فکر می کنم که …..» نگذرید و در مورد آنها توجه بیشتری نشان دهید و سعی کنید سوالات خود را در مورد ابراز نظر شخصی اش بپرسید.

READ
كمك به هوش بچه‌ها قبل از تولد /سلامت

زود قضاوت نکنید

سعی کنید در طول مکالمه بی طرفانه بیندیشید و درمورد گوینده قضاوت نکنید. عصبانی شدن یا حالت دفاعی گرفتن بر سر یک نقطه خاص که شما آن را قبول ندارید، بر توانایی شما برای پاسخگویی و گوش دادن به مکالمه سایه می افکند. قبل از اینکه شما اختلاف نظرتان را بیان کنید، اجازه دهید گوینده سخنانش را به پایان برساند. ممکن است تا پایان نظراتی از او بشنوید که باعث موافقت شما با او شود.

وقتی حواس جای دیگری است

زبان بدن نامناسب به طور ناخواسته باعث می شود که گوینده احساس کند که شما به او گوش نمی دهید و یا به گفتگو علاقه ای ندارید. مواردی از قبیل روبروی سخنران نشستن و نادیده گرفتن چیزهایی که در اطراف هستند، کمک می کند تا شما به درستی از ارتباطات غیر کلامی در طول گفت وگو استفاده کنید.

تکان دادن سر به نشانه توافق در فواصل زمانی که کسی مشغول صحبت کردن است یا نگه داشتن ارتباط چشمی، به سخنران اطمینان می دهد که شما به او توجه می کنید و به شما در حفظ تمرکز تان یاری می رساند.

منبع:بیتوته

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *