کد خبر : 7857
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 خرداد 1393 - 17:36

روزه سموم بدن را دفع می کند /سلامت

روزه سموم بدن را دفع می کند /سلامت

دفع سموم و فلزات سنگین تجمع یافته در اثر استنثاق هوای آلوده و بعضی مواد غذایی در بدن و نیز به دست آوردن احساس سبکی و شادابی جسم از فواید روزه داری است.دکتر حسن مظفری متخصص تغذیه ، روزه را به عنوان یک فریضه دینی دارای مزایا و فواید معنوی و جسمانی دانست و اذعان

دفع سموم و فلزات سنگین تجمع یافته در اثر استنثاق هوای آلوده و بعضی مواد غذایی در بدن و نیز به دست آوردن احساس سبکی و شادابی جسم از فواید روزه داری است.دکتر حسن مظفری متخصص تغذیه ، روزه را به عنوان یک فریضه دینی دارای مزایا و فواید معنوی و جسمانی دانست و اذعان داشت: کاهش وزن یکی از تاثیرات روزه داری است، بدین معنا که در صورتی که فرد روزه دار توصیه های بهداشتی را رعایت کند، به طور طبیعی بعد از ماه رمضان، به دلیل کاهش چربی های بدن تا چند کیلوگرم کاهش وزن پیدا می کند و همین امر نیز منجر به حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از چاقی می شود.
وی استراحت نسبی بدن را از دیگر مزیت های روزه داری عنوان کرد و افزود: بدن در طول این یک ماه، فرصت استراحت نسبی در بعضی از اندام ها و بافت های بدن همچون دستگاه گوارش را پس از یک سال فعالیت بدست می آورد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، با بیان این که روزه داری سبب گاستریت (التهاب معده) و زخم های دستگاه گوارش نمی شود، خاطرنشان کرد: علی رغم این موضوع به افرادی که سابقه زخم دستگاه گوارش دارند و یا مستعد این بیماری هستند، توصیه می شود با مراعات نکات بهداشتی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.
این متخصص تغذیه در خصوص نحوه تغذیه در ماه رمضان گفت: برخی از افراد در ماه مبارک رمضان، مبادرت به حذف سحری می کنند که این مهم خود سبب محرومیت غذایی بدن می شود و تکرار این امر برای سلامتی مضر خواهد بود. وی گفت: بعضی از افراد به منظور کاهش گرسنگی درطول روز، غذاهای پرچرب و انرژی زا و برای رفع تشنگی در طول روز مایعات فراوان مصرف می کنند، در حالی که هر دو تعبیر فوق نادرست است.
دکتر مظفری با تاکید بر این که در وعده های غذایی سحر و افطار باید تنوع غذایی وجود داشته باشد، یادآور شد: پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب، کاهش مصرف غذاهای پروتینی، افزایش مصرف میوه و سبزیجات در وعده سحری به منظور جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز از نکات مهم مورد در وعده های غذایی ماه رمضان است .
وی با اشاره به مصرف بیش از حد گوشت و مواد پروتئینی توسط برخی افراد به منظور جلوگیری از گرسنگی در طول روز، متذکر شد: مصرف زیاد پروتئین، هنگام دفع از طریق ادرار، مقداری از آب بدن را کاهش می دهد و سبب تشنگی بیشتر در طول روز می شود.
دکتر مظفری، مصرف غذاهای کم حجم، سبک و دارای مواد قندی طبیعی را بهترین ماده غذایی هنگام افطار دانست و افزود: روزه داران می توانند با گذشت دو ساعت از زمان افطار، از وعده غذایی شام استفاده کنند.
وی استفاده از چند عدد خرما، کشمش و یا اندکی نان و پنیر و سبزی، اجتناب از نوشیدنی های بسیار سرد، کاهش مصرف زولبیا و بامیه و شربت های غلیط را از نکات بارز هنگام افطار ذکر کرد و گفت : مصرف زیاد زولبیا و بامیه باعث کاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذا می شود و همچنین مصرف زیاد و بدون ملاحظه نوشیدنی های بسیار سرد، سبب رقیق شدن آنزیم های گوارشی و کاهش هضم ماده غذایی در بدن می شود.
وی با تاکید بر اجتناب از پرخوری در این ماه، گفت: گنجایش معده هر شخص 1 الی 5/1لیتر می باشد، بنابراین مصرف غذا در وعده سحر و افطار باید مانند روزهای عادی، معقول و منطقی باشد.
دکتر مظفری افزایش مصرف غذاهای فیبردار مانند سبزیجات، حبوبات و غلات، اجتناب از مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب، اجتناب از مصرف فرآورده های گوشتی، پرهیز از مواد غذایی تند و خیلی شور یا خیلی شیرین وحاوی ادویه جات را از نکات تغذیه ای قابل توجه در این ماه عنوان کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *