کد خبر : 7434
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 - 20:46

آموزش گام به گام چیدمان سفره افطار /سفره ارایی

آموزش گام به گام چیدمان سفره افطار /سفره ارایی

سفره افطار را با هر وسيله ممكن معطر كنيد با شروع ماه مبارك رمضان و رسم پسنديده افطاري دادن در اغلب خانه ها، سفره هاي افطاري با غذاهاي مرسوم و تزئينات مخصوص خود پذيراي روزه داران اين ماه است، خانم خانه مي تواند با صرف كمي وقت بيشتر و زينت بخشيدن به سفره رمضان اين

سفره افطار را با هر وسيله ممكن معطر كنيد

با شروع ماه مبارك رمضان و رسم پسنديده افطاري دادن در اغلب خانه ها، سفره هاي افطاري با غذاهاي مرسوم و تزئينات مخصوص خود پذيراي روزه داران اين ماه است، خانم خانه مي تواند با صرف كمي وقت بيشتر و زينت بخشيدن به سفره رمضان اين ضيافت را با شكوه تر سازد.

در سفره رمضان اغلب از انواع دسرهاي ايراني مانند شله زرد، حلوا و كاچي استفاده مي شود، اين دسرها را مي توان با موادي از قبيل پودر نارگيل، پودر پسته، خلال بادام و دارچين تزئين كرد. پودر نارگيل را نيز مي توان در صورت تمايل به چند قطره رنگ خوراكي به رنگ دلخواه درآورد و از آن براي تزئين اين دسرها استفاده كرد.
همچنين حلوا را به دليل فرم پذيري آن مي توان به اشكال گوناگون فرم داده تزئين كرد. انواع آش كه اغلب در سفره افطار سرو مي شوند را نيز مي توان با همان موادي كه معمولاً با آش مصرف مي شوند مانند كشك، نعناع داغ، پيازداغ، قيمه گوشت، سير سرخ شده و يا مقداري از حبوبات پخته كه براي تهيه آش آماده شده تزئين كرد.
كد بانوي خانه مي تواند آش رشته را با طرح يك پروانه زينت دهد، بدين ترتيب كه ابتدا با حبوبات پخته طرح پروانه را بر روي سطح آش مشخص كند، سپس با مقداري كشك رقيق داخل بالهاي پروانه را پر كند و با نعناع داغ و چند قطره زعفران حل شده در آب نقش بالهاي پروانه را بنا به دلخواه رسم كند، به همين روش مي توان با طرح گل يا طرحهاي متنوع ديگري نيز انواع آش را تزئين كرد.

لازم به يادآوري است كه براي فرم دادن به حلوا نيز مي توان از يك قالب كيك به شكل ستاره استفاده كرد، بدين صورت كه ابتدا داخل قالب را با مقدار كمي روغن مايع چرب كرد، سپس حلوا را درقالب ريخت و با پشت قاشق آن را فشار داد تا قالب را پر كند، آنگاه آن را در ظرف موردنظر برگرداند و بنا به دلخواه تزئين كرد.

براي تزئين خرما، يك سيب زميني گرد را بپزيد، سپس بخشي از يك طرف آن را با كارد ببريد تا سطح اتكاي بيشتري يافته، در بشقاب ثابت قراربگيرد، سيب زميني را در يك قطعه فويل بپيچيد و آن را در بشقاب قراردهيد سپس در هريك از خرماها يك خلال دندان فروببريد و سرديگر خلال دندان را در سيب زميني فروببريد، به اين ترتيب با خرماها سيب زميني را بپوشانيد، رديف آخر را خالي بگذاريد و با گلهاي مصنوعي يا طبيعي حلقه اي از گل در زير خرماها بسازيد، در آخر كمي پودر پسته و پودر نارگيل بر روي خرماها بپاشيد.

READ
آموزش شال وکلاه سرهم بچه گانه/بافتنی

براي زينت بخشيدن به ظرف سبزي خوردن نيز مي توان تربچه ها و پيازچه ها را به شكل گل برش داد و در كنار آنها از پنير كه به اشكال مختلف با قالب شيريني بريده شده استفاده كرد.

از ديگر عناصر دكوراسيوني تزئيني هر سفره افطار، گلدانهاي پر از گلهاي رنگارنگ است كه جلوه خاصي را به آن مي بخشند. در اين ميان، انتخاب نوع گلدان به لحاظ ارتفاع و جنس، رابطه مستقيمي با گل و يا گلهاي موردنظر، همچنين لوازم و وسايل به كار رفته در سفره و جنس و نوع آنها دارد.

بطور نمونه، قرار دادن گلهاي ساقه بلند درون گلدانهاي كوتاه و يا برعكس چيدن گلهاي ساقه كوتاه درون گلداني با ارتفاع زياد، ظاهري نامتناسب و نه چندان زيبا را به سفره خواهدبخشيد.

حال اگر كدبانوي خانه مايل باشد كه گلهاي متفاوتي را به لحاظ نوع رنگ در كنار يكديگر در گلدان قراردهد، گذشته از حفظ تناسب ظاهري ميان گل و گلدان، اين رابطه را در بين گلهاي انتخابي نيز رعايت كند.

ضمناً كدبانوي خانه بايد به ياد داشته باشد كه حفظ هماهنگي رنگي و در نظرگرفتن مسأله تضادها، در انتخاب گلهاي متفاوت به لحاظ نوع و رنگ در كنار يكديگر و رابطه آنها با ديگر لوازم و وسايل موجود در سفره و يا حتي گلدانها، همچنين نوع گلهاي چيده شده در كنار هم به لحاظ پرپر و كم پر بودن و مدل آنها، نكات مهمي هستند كه در انتخاب گل و روش گل آرايي ميز و يا سفره مي بايست در نظر قرارگيرند.

READ
تهیه نوشیدنی خنک سنتی مخصوص روزهای داغ تابستان/نوشیدنی

اگر شما سفره افطاري را بر روي ميز چيده ايد، معمولاً براي ميزهاي غذاخوري مورداستفاده در منازل، با رعايت نكات يادشده تنها يك گلدان پر از گلهاي رنگارنگ و هماهنگ با يكديگر و لوازم و وسايل كافي است، ولي اگر ترتيب سفره اي طويل را براي ميهمانان خود داده ايد، گلدانها و يا سبدهاي متعددي را در فواصل مشخص، در طول سفره مي بايست قراردهيد. نكته حايز اهميت اين است كه تنها حفظ هماهنگي ميان گلهاي يك گلدان، همچنين لوازم سفره كافي نيست، بلكه هنگامي كه قرار است گلدانهاي متفاوت در فواصل نزديك به هم قرارگيرند لزوم هماهنگي و همخواني ميان آنها امري ضروري است.

منبع:  پی سی سیتی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *