کد خبر : 7192
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 - 18:26

چگونه خاطره های بد را فراموش کنیم/روانشناسی

چگونه خاطره های بد را فراموش کنیم/روانشناسی

در زندگانی هر کدام از ما، اتفاقات و رویدادهایی بوده اند که کم وبیش برای ما در زمره ی خاطرات بد، به شمار میروند. برخی از این خاطرات بد شاید تنها مربوط به شکست در یک رقابت علمی و یا ورزشی با اهمیت کم باشد؛ اما برخی از این خاطرات، در حقیقت خاطرات تلخی هستند

در زندگانی هر کدام از ما، اتفاقات و رویدادهایی بوده اند که کم وبیش برای ما در زمره ی خاطرات بد، به شمار میروند. برخی از این خاطرات بد شاید تنها مربوط به شکست در یک رقابت علمی و یا ورزشی با اهمیت کم باشد؛ اما برخی از این خاطرات، در حقیقت خاطرات تلخی هستند که یادآوری آن ها در اصولا در ذهن ماندن آن ها ممکن هست استرس ها و یا آسیب های بزرگی را برای ما بهمراه داشته باشند. مانند خاطرات مرگ عزیزان، خشونت های خانوادگی و اجتماعی و …از یاد بردن خاطرات تلخ از ذهن

روش های درمانی برای فراموشی خاطرات

در تحقیقی که در دانشگاه کلـورادو انـجام گـرفت، مشخص شـد که افراد میتوانند توانایی سرکوب خاطرات احسـاسی را در خـود ایجاد کنند. ایـن تحقـیق فـعالیـت مـغز را در افراد تحـت آزمـایش کـه برای سرکوب خاطرات مربوط بـه تصـاویر منـفی تعلیم دیده بودند، مـی سنجـید و دو مکـانیـزم را در قسـمت جلـو مـغز نشـان داد. ایـن تحقـیـق مـی تـوانـد بـه متخصصین بـالینـی کـمک کنـد روش هـای درمانی جدیدی برای آنها که قادر به سرکوب خاطرات ناراحت کننده خود نیستند و با بیماری های اختلالات استرس، ترس مفرط، افسردگی، اضطراب، و سندرم وسواس در ارتباط است، ابداع کنند.

 محقق این تحقیق می گوید، «ما در این تحقیق نشان می دهیم که افراد می توانند با تمرین برخی خاطرات خود را در یک زمان خاص سرکوب کنند. ما تصور می کنیم به مکانیزم های عصبی آن دست یافته ایم و امیدواریم که این یافته های جدید و تحقیقات آتی، به رویکردهای درمانی-دارویی جدیدی در درمان انواع مختلفی از اختلالات احساسی ختم شود.»

چگونگی انجام یک پژوهش میدانی در این باره

«طی مرحله تمرینی این تحقیق، از شرکت کننده ها خواسته شد ۴۰ جفت مختلف تصویر را به ذهن بسپارند که هر جفت از یک صورت انسانی و یک تصویر اخلال گر مثل یک تصادف اتومبیل، یک سرباز زخمی، یک صحنه قتل وحشیانه، یا صندلی الکتریکی ساخته شده بود.»

 بعد از به خاطر سپاری هر جفت، از شرکت کننده هاخواسته می شد به طریقی خاص به عکسها نگاه کنند و از آنها MRI گرفته می شد. او می گوید، «فقط تصاویر صورت های انسانی به آنها نشان داده می شد و این خودشان بودند که می توانستند تصمیم بگیرند به تصویر اخلال گر فکر کنند یا نکنند.»

READ
مدل مانتو دخترانه سنتی سارافونی جدید طرح 94

 نتایج پژوهش

«اسکن های مغزی گرفته شده طی این تحقیق نشان دهنده هماهنگی سرکوب حافظه ای بود که در قشر جلویی مغز ایجاد می شود. تیم تحقیق کشف کرده است که دو قسمت خاص از قشر جلویی مغز، هیپوکامپ و آمیگدالا، که در یادآوری های تصویری رمزگذازی حافظه و بازیابی، و بازده احساسی دخیل هستند، در کنار هم برای سرکوبی خاطرات کار می کنند. این نتایج نشان میدهد که سرکوبی خاطرات، حداقل در افراد غیر-روانپزشکی، تحت کنترل بخش جلویی مغز، اتفاق می افتد.» این تحقیق نشان داده است که شرکت کننده ها روی خاطرات احساسی خود خوب تسلط داشته اند. و با بستن یک قسمت خاص از آن خاطرات، کاملاً می توانستند پروسه بازیابی برخی خاطرات خاص را متوقف کنند. محققان تصور می کنند که سرکوب کردن خاطرات می تواند یک ویژگی کاملاً مثبت باشد.

 خاطرنشان می کنند که، «مشخص نیست که یک خاطره احساسی بسیار آسیب زا مثل یک تصادف شدید، تا چه حد خود را در مغز انسان نشان می دهد. مواردی هم وجود دارد که ممکن است فرد برای سرکوب کردن یک خاطره خاص، نیاز به هزاران بار تمرین دارد.»

 خاطرات سرکوفته

«بحث خاطرات سرکوفته که روانشناس معروف دکتر سیگموند فروید نیز روی آن کار کرده است، بحثی بسیار جدال انگیز است. امروزه بحث زیادی در این مورد وجود دارد که آیا می توان خاطرات سرکوفته را برای خاطرات خنثی شده استفاده کنیم یا نه.»

READ
آموزش بافت تی شرت دو رنگ (سایز دو یا سه ساله)

 »تصور می کنم که مهمترین مسئله دراین زمینه این است که افراد مکانیزم های عصبی مشخصی دارند که به دانشمندان این امکان را می دهد رویکردهای درمانی-دارویی جدیدی برای آندسته از افرادیکه از احتلالات احساسی رنج می برند، کشف کنند.

منبع:سزشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *