کد خبر : 6239
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 21 فروردین 1393 - 16:19

روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه

روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه

برای بسیاری از مردم، گل نرگس رسیدن بهار را نوید می.دهد. این كلمه، اشاره به گل.هایی دارد كه برگ.های بلند تخت و توخالی دارند كه خود شامل نرگس زرد، نسرین و نرگس.های معمولی می.شود، اما واقعیت این است كه این نام.ها قابل جابه.جا شدن نیست. از نظر شكل ظاهری، نرگس.های زرد و نسرین.ها گل.های شیپوری

روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه
برای بسیاری از مردم، گل نرگس رسیدن بهار را نوید می.دهد. این كلمه، اشاره به گل.هایی دارد كه برگ.های بلند تخت و توخالی دارند كه خود شامل نرگس زرد، نسرین و نرگس.های معمولی می.شود، اما واقعیت این است كه این نام.ها قابل جابه.جا شدن نیست. از نظر شكل ظاهری، نرگس.های زرد و نسرین.ها گل.های شیپوری شكل و طلایی رنگ دارند در حالی كه نرگس.های معمولی، گل خوشه.هایی معطر به رنگ سفید یا زرد به بار می.آورند. البته، همه. گونه.های نرگس، رنگ سفید و زرد ندارند. گونه.هایی به رنگ.های صورتی، نارنجی، قرمز، سبز یا تركیبی از رنگ.ها نیز وجود دارند. حتی گونه.هایی هم هستند كه به اصطلاح دوگله محسوب می.شوند و به. جای شكل شیپوری، گل.هایی چین.خورده دارند. نرگس را می.توان در هوای آزاد، خاك، آب و سنگ قلوه كاشت.
روش پرورش در خانه:
پیاز نرگس، سنبل و لاله را می.توانید در آب، خاك و سنگ قلوه بكارید.
روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه

 

روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه

كاشت در خاك: در پاییز، پیازها را در گلدان یا گلدان.هایی كم ارتفاع با تركیبی از خاك برگ، ماسه بادی و مقداری خاك باغچه و خاكستر ذغال به شكلی بكارید كه دو سوم پیاز در خاك گلدان قرار گیرد . سپس آن. را آبیاری كنید و به مدت شش هفته در محلی تاریك و نسبتا خنك(حدود 14 تا 16 درجه. سانتی.گراد) قرار دهید. در صورت نداشتن چنین محلی،. روی گلدان را با روزنامه یا نایلون تیره طبق تصویر بپوشانید. پس از گذشت مدت زمان ذكر شده، محل آن را به.تدریج گرم كنید تا درجه. حرارت محیط به حدود 24 درجه سانتی.گراد برسد و اندام.های هوایی گیاه بتوانند رشد كنند. سپس، گلدان.ها را به محلی روشن منتقل كنید و درجه. حرارت را به 16 درجه سانتی.گراد برسانید. پس از گذشت حدود سه هفته، گل.ها ظاهر می.شوند. برای این كه برگ.ها مدت زمانی طولانی.تر سبز بمانند و پیاز.ها بتوانند مواد ذخیره را دوباره كسب كنند، گل.های پژمرده شده را به.تدریج جدا كنید.
آبیاری:گیاه را به طور منظم، هفته.ای دوبار آبیاری كنید و پس از ظاهر شدن گل.ها تا هنگام زرد شدن برگ.ها، دفعات آبیاری را به.تدریج كم كنید.
روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه
روش كاشت در آب و قلوه سنگ: گلدانی بشقابی شكل با ارتفاع كم و فاقد سوراخ زیرین(زهكش) و تعدادی سنگ قلوه را انتخاب .كنید.
ابتدا، تعدادی سنگ قلوه را ته گلدان ریخته، بطوری كه جایی برای كاشت پیاز.ها بالای آن باقی بماند. پیازها را با فواصل نامنظم در گلدان نشانده و فواصل آن را با سنگ قلوه پر .كنید. دقت داشته باشید كه نصف پیازها بالای سنگ قلوه.ها و در فضای باز قرار گیرد. آب را به اندازه.ای درون گلدان بریزید كه صفحه. تحتانی پیاز )محل ظاهر شدن ریشه.ها) حدود 2 تا 3 میلی.متر با سطح آب فاصله داشته باشد. سپس، آن را در محلی تاریك با درجه. حرارتی معادل 8 تا 10 درجه. سانتیگراد قرار دهید یا روی آن را با نایلونی مشكی بپوشانید تا ریشه.دار شود. پس از ظاهر شدن جوانه.ها، آن را به اتاقی گرم و روشن ببرید. بر اساس آنچه گفته شد، پس از رشد برگ.ها، گل.ها به.تدریج ظاهر می.شوند.
روش كاشت در آب (بطری، لیوان تُنگ و …) : قطردهانه ظرف انتخاب شده برای كاشت باید با قطر پیاز هماهنگی داشته باشد بطوری كه موقع نشاندن پیاز در ظرف، نصف ارتفاع پیاز بالای ظرف قرار گیرد. در صورت بزرگ.تر بودن دهانه. ظرف مورد نظر از قطر پیاز، اطراف پیاز را با پنبه بپوشانید. بقیه. مراحل را تا شكوفا شدن گل.ها مانند روش 2 اجرا كنید. توجه داشته باشید كه در تمام روش.های كاشت، آب داخل ظرف با ته پیاز تماس نداشته باشد. در مورد پیاز سنبل و لاله هم می.توانید به همین طریق عمل كنید.
روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه
ساده اما زیبا و ارزان:
نرگس.هایی را با طول ساقه.هایی كوتاه انتخاب كرده، برای تزیین میز صبحانه در درون ظرف جا تخم.مرغی پر از آب آراسته نمایید.
روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه
همانطور كه در تصویر ملاحظه می.كنید، دسته.ای از نرگس.های سفید در گلدانی متناسب با رنگ گل.ها به طور گرد كپه.ای شكل آرایش داده شده و برای ثابت نگه داشتن گل.ها، مقداری خزه، ساقه.ها را در بر گرفته كه زیبایی خاصی به گلدان داده است.
روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه
در این تصویر، نرگس.هایی با گل زرد به صورت مخروطی آرایش داده شده است. ساقه.های آن طوری بریده شده است كه ته ساقه.ها در كف بشقاب، یك اندازه و یك.دست باشد تا بتوانند در بشقاب سر پا و پا بر جا بایستند. درون بشقاب را با آب خنك پر كنید.
روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه
در این تصویر، از پوست تنه. درخت بجای گلدان و از خزه برای ثابت نگه داشتن دسته گل استفاده شده است. خزه.ها را باید هر روز مرطوب كنید.
روش پرورش گل بهاری .نرگس/پرورش گیاه
برای ساختن این گنبد زیبا از نرگس.های زرد، ابتدا سه ساقه بلند گل.دار را در قسمت كج دست مچ.شده. خود نگه. دارید. .در حالی كه قسمت مركزی را دایره.وار می.پیچانید، در مركز آن، شكلی كروی ایجاد كنید. پیش از قرار دادن ساقه.ها در گلدان،. انتهای ساقه.ها را تا آنجا كه ممكن است، بطور هم.تراز قیچی كنید و به آنها چرخشی ملایم بدهید. دسته گل را در گلدانی از شیشه. روشن قرار دهید تا پیچ و تاب ساقه.ها به خوبی نمایان شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *