کد خبر : 546
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 تیر 1392 - 6:55

نقش قصه هادرتکوین شخصیت کودک

نقش قصه هادرتکوین شخصیت کودک

«آبس نعمتی اظهار کرد: قصه‌ها تاثیرهای زیاد و مختلفی می‌توانند برای کودکان داشته باشند، از جمله این تاثیرات، افزایش توجه و تمرکز کودکان است، به‌طوری‌که با قصه‌گویی می‌توان میزان تمرکز و توجه کودکان را ارزیابی کرد.   وی با بیان این‌که انتظار می‌رود کودکان از سنین یک یا 1.5 سالگی به بعد بتوانند به قصه‌های

«آبس نعمتی اظهار کرد: قصه‌ها تاثیرهای زیاد و مختلفی می‌توانند برای کودکان داشته باشند، از جمله این تاثیرات، افزایش توجه و تمرکز کودکان است، به‌طوری‌که با قصه‌گویی می‌توان میزان تمرکز و توجه کودکان را ارزیابی کرد.

 

وی با بیان این‌که انتظار می‌رود کودکان از سنین یک یا 1.5 سالگی به بعد بتوانند به قصه‌های کودکانه گوش دهند، ادامه داد: اگر چه لالایی مادران با آهنگ خاص خود نوعی قصه‌گویی است و می‌توان گفت که قصه‌گویی و تاثیر آن بر کودکان از همان بدو تولد آغاز می‌شود، اما با رشد و تقویت بینایی کودکان، می‌توان قصه‌هایی همراه با کتب حاوی تصاویر زیبای حیوانات و کودکان انتخاب کرد.

 

این روانشناس افزود: کودکان این‌ قبیل قصه‌ها را دوست دارند و مشتاقانه گوش می‌دهند. نکته مهم آن است که شخص قصه‌گو(مربی کودک) یا پدر و مادر باید ابتدا کتاب قصه را بخوانند و سپس با لحن آرام و در مواقعی با لحن شخصیت‌های قصه، قصه‌گویی کنند. اگر قصه‌گو با لحن کتابی و روخوانی خط به خط، قصه‌گویی کند، سبب خستگی و دل‌زدگی کودکان می‌شود و کودکان تمایلی به گوش دادن ندارند.

 

نعمتی با بیان این‌که به کمک همین ویژگی توجه و تمرکز (اساس یادگیری کودکان) سنجیده می‌شود، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب می‌توانیم کودکان بیش‌فعال را شناسایی کنیم، چون مشکل در توجه و تمرکز به هنگام فعالیت‌های یادگیری از مشکلات این کودکان است.

READ
طرز تهیه املت پیتزای سوسیس و سیب زمینی

 

وی اظهار کرد: از دیگر تاثیرات قصه‌ها بر کودکان، تقویت حافظه آن‌هاست، چون قصه‌ها سبب تحریک و تکامل مغز نوزادان و کودکان می‌شود و علاوه بر شناساندن صدای والدین، صحبت کردن را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها کلمات را صحیح و کامل ادا کنند.

 

این روانشناس تصریح کرد: هم‌چنین کودکان به کمک قصه‌ می‌توانند بر ناکامی‌های خود فایق آیند، چون زمانی که کودکان به قصه‌ها گوش می‌دهند و یا یک قصه‌ی نیمه‌تمام را تکمیل می‌کنند، خود را در نقش قهرمان قصه قرار می‌دهند و با ناکامی‌هایی که دچار شده‌اند به آن‌ها تحقق می‌بخشند. آن‌ها مهارت‌ها و راه‌حل‌هایی را که شخصیت‌های قصه به کار می‌برند را در پیش خود خیال‌پردازی می‌کنند تا از این طریق بتوانند بر گذشته و ناکامی‌های پیشین خود فایق آیند.

 

نعمتی یادآور شد: امروزه از قصه‌ها برای درمان مشکلات روان‌شناختی کودکان، از جمله مشکلات رفتاری، عاطفی و پرخاشگری، اختلال‌های یادگیری، کمک فراوانی گرفته می‌شود، چون به کمک قصه‌ها کودکان از احساسات و افکار خود آگاه می‌شوند و نسبت به شیوه‌های رویارویی خودشان با مشکلاتی که با آن درگیر شده‌اند، شناخت می‌یابند.

 

این مدرس دانشگاه گفت: هم‌چنین قصه‌ها تاثیر زیادی بر فرآیند اجتماعی شدن کودکان دارند. ما به کمک قصه‌ها می‌توانیم پیام‌ها و ارزش‌هایی را به کودکان منتقل کنیم. کودک بر اثر شنیدن، تکرار شنیدن و حتی فکر کردن به قصه‌ها می‌تواند این پیام‌ها را جذب کند و ارزش‌های خانوادگی، اجتماعی و انسانی را بگیرند. چون این پیام‌ها غیرمستقیم ارایه می‌شود، برای کودکان دل‌نشین‌تر، جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر هستند.

READ
با کودکانی که از جنسیت خود فاصله می‌گیرند چگونه رفتار کنیم/روانشناسی

 

وی افزود: از طریق قصه‌ها و داستان‌های خوب، کودکان به بسیاری از ارزش‌های اخلاقی از قبیل طرف‌داری از حق و حقیقت، استقامت، پایداری، شجاعت، آزادگی، نوع‌دوستی، امیدواری، جوانمردی در مقابل زور و ستم پی می‌برند.

 

این روانشناس یادآور شد: پرورش حس زیبایی‌شناسی، تشویق حس استقلال‌طلبی و خلاقیت کودکانه، متوجه کردن کودکان به دنیای اطراف‌شان و پرورش عادات مفید، از اهداف اصلی انتخاب و طرح قصه‌های خوب برای کودکان است.

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *