کد خبر : 2976
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آذر 1392 - 19:18

چگونه از شر مورچه مزاحم خلاص شویم/نکات خانه داری

چگونه از شر مورچه مزاحم خلاص شویم/نکات خانه داری

  وقتی هوا گرم می شود سروکله انواع حشرات خانگی نیز پیدا می شود. مورچه ها یکی از این حشرات هستند که با حفر سوراخ های ریز در نقاط مختلف خانه، به صورت کلونی زندگی می کنند. این حشرات معمولا بی آزار و حتی مفیدند. آنها با شکار حشرات کوچک، تخم ها و نوزادان آنها

235138616682373-11321

 

وقتی هوا گرم می شود سروکله انواع حشرات خانگی نیز پیدا می شود. مورچه ها یکی از این حشرات هستند که با حفر سوراخ های ریز در نقاط مختلف خانه، به صورت کلونی زندگی می کنند. این حشرات معمولا بی آزار و حتی مفیدند. آنها با شکار حشرات کوچک، تخم ها و نوزادان آنها و همچنین با جمع آوری ذرات مواد غذایی از نقاط غیرقابل دسترس، به ما در تمیز کردن خانه کمک می کنند.

اغلب مورچه های خانگی بیماری خاصی را انتقال نمی دهند، ولی مورچه هایی هستند که در انتقال بعضی از عوامل بیماری زا نقش اساسی دارند. این نوع مورچه ها در منازل کمتر یافت می شوند و بیشتر از طریق مصرف مواد غذایی آلوده خصوصا سبزی های آلوده وارد بدن انسان شده و سبب بروز بیماری می شوند. البته شستن و ضدعفونی کردن کامل سبزی ها می تواند منجر به نابودی آنها شود.

● چه باید کرد؟
مهم ترین اقدام خانگی برای مقابله با مورچه ها محروم کردن آنها از دسترسی به مواد غذایی است. بر این اساس نگهداری مواد غذایی بویژه خوراکی های شیرین مانند قند، شکر، عسل، مربا، شیرینی و شکلات در ظروف دربسته و جمع آوری بقایای مواد غذایی و شستشوی روزانه آشپزخانه می تواند از ورود مورچه ها به خانه جلوگیری کند.

READ
نحوه پاک کردن میگو

مورچه ها از برخی گیاهان به دلیل بوی تند آنها دوری می کنند. زردچوبه، فلفل قرمز، برگ بو، دارچین، نعنا، آویشن و سیر از جمله این گیاهان هستند. از این رو برای فراری دادن مورچه ها مقداری از هر یک یا مخلوطی از این گیاهان را در ظروف کم عمق و در باز داخل کابینت یا در محل زندگی آنها قرار دهید.

برای مبارزه با کلونی های مورچه، ابتدا محل زندگی آنها را شناسایی کرده و سپس روی سوراخ های آنها را با سیمان بپوشانید. در این صورت مورچه ها در سوراخ مانده و می میرند. اما اگر مورچه ها مسیر دیگری را برای خروج پیدا کردند، از طعمه مسموم استفاده کنید. مقداری مواد غذایی را به حشره کش آغشته کرده و آنها را در مسیر مورچه ها بگذارید. مورچه ها این مواد را به کلونی خود می برند و سبب مرگ بقیه مورچه ها می شوند.

این حشرات در تمام مسیرهایی که حرکت می کنند، موادی ترشح و به اصطلاح یک تونل بو ایجاد می کنند، در نتیجه تا زمانی که مورچه ها در این تونل بو حرکت کنند مسیر خود را گم نمی کنند. بنابراین با کشیدن جاروبرقی و شستشوی کف آشپزخانه می توان تونل بو را از بین برده و موجب گم شدن مورچه و در نهایت مرگ آنها شد.

READ
آموزش الگو استین کتی /خیاطی

نظر به این که اغلب خانواده ها برای از بین بردن حشرات خود اقدام به خرید و استفاده از سم در خانه می کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که استفاده از سم های غیراستاندارد و مصرف بیش از دوز توصیه شده آن، می تواند باعث بروز پرخاشگری، حساسیت های پوستی، سوزش چشم، سرفه های خاص و مسمومیت های حاد با علائمی نظیر اسهال، استفراغ، افزایش ترشحات بینی و چشم و تعریق زیاد شود. در نتیجه بهتر است خانواده ها برای سمپاشی داخل خانه حتما از شرکت های سمپاشی که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند استفاده کنند. فراموش نکنید حتما تا چند ساعت پس از سمپاشی، خانه را ترک کنید تا بخارات و قطرات معلق سم از فضای خانه خارج شود.

 منبع:پارس 20

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *