کد خبر : 2153
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1392 - 18:25

راههای نگهداری و شست‌وشوی پرده و پوشاک /نکات خانه داری

راههای نگهداری و شست‌وشوی پرده و پوشاک /نکات خانه داری

جایی که امکان دارد، لباس‌های دستبافت را با دست بشویید. ولی در صورت شستشو با ماشین لباسشویی نیز تنها از آب سرد استفاده کنید؛ چون آب گرم برای شستشوی لباس‌های بافته شده مناسب نیست و آنها را خراب می‌کند.

لباس‌ها، پوشش و ظاهر افراد، به نوعی نشان‌دهنده شخصیت آنهاست؛ انتخاب پوشش مناسب، رعایت نظم و بهداشت، تناسب رنگ و نوع لباس همه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. البته نباید به اشتباه تصور کنید تنها قیمت و ارزش مادی لباس‌ها مهم است، بلکه در اصل تمیز و مناسب بودن آنهاست که اهمیت دارد.

اگر کمی به دور و اطراف خود نگاه کنید، افرادی را خواهید دید که لباس‌هایی گرانبها ولی نه‌چندان مناسب و برازنده می‌پوشند. در مقابل نیز، گروهی با پوشیدن لباس‌هایی نه‌چندان گران‌قیمت، همیشه بسیار تمیز و مرتب در جمع حضور می‌یابند.

با وجود این همه پودر و مایع لباسشویی مختلف، هنوز هم مشکل خانم‌های خانه‌دار حل نشده است؛ چون آنها بی‌توجه به نوع لباس فقط پودری را می‌خرند و از آن استفاده می‌کنند

بنابراین می‌بینیم نحوه نگهداری، شستشو و انتخاب لباس‌ها بسیار مهم است. به این معنا که باید بدانیم هر لباسی چگونه باید شسته و اتو شود، تا نه رنگش تغییر یابد و نه شکل و ظاهری نامناسب پیدا کند. پس فراموش نکنید یکی از وظایف مهم خانم‌های خانه‌دار شستشوی صحیح و مناسب لباس‌هاست.

این روزها وقتی برای خرید پودر لباسشویی به بازار می‌روید، انواع مختلفی پودر و مایع برای شستشوی لباس‌ها خواهید دید که هر کدام ویژگی خاصی دارد. اما با وجود این همه پودر و مایع لباسشویی مختلف، هنوز هم مشکل خانم‌های خانه‌دار حل نشده است؛

چون آنها بی‌توجه به نوع لباس فقط پودری را می‌خرند و از آن استفاده می‌کنند. حتی گاهی خانم‌ها به پودرهای مخصوص ماشین لباسشویی یا مخصوص شستشوی دستی یا پودرهایی که فقط مخصوص شستشو با آب سرد است هم توجه نمی‌کنند.

قانون شستشوی هر یک از لباس‌ها

READ
طرز ساخت گل لیلیوم , /آموزش گل سازی

برای شستشوی لباس‌ها، ابتدا آنها را براساس رنگ و جنس تقسیم کنید. هر دسته از این لباس‌ها باید با مواد شوینده مخصوص و مناسب شستشو شود. البته فراموش نکنید علاوه بر ماده شوینده مناسب، نوع شستشو هم مهم است.

بنابراین قبل از شستن هر لباس، باید برچسب روی آن را به دقت مطالعه کنید و طبق آن لباس را بشویید. تقریبا بیشتر لباس‌ها، چنین برچسبی دارد و شما می‌توانید با اطمینان براساس آن، لباس را بشویید؛ روی این برچسب‌ها اطلاعاتی مانند دمای آب، شستشوی دستی یا ماشینی، نحوه اتو کردن و… ذکر شده است.

البته دقت داشته باشید همیشه برای دوام بیشتر لباس‌ها باید لباس‌های سفید را جدا از لباس‌های رنگی بشویید. همچنین لباس‌های نو و جدید را نیز نباید همراه با بقیه لباس‌ها بشویید زیرا ممکن است‌رنگ یکی در رنگ دیگری اثر داشته باشد و بدرنگ شوند . در ضمن بهتر است تا جایی که امکان دارد، لباس‌های دستبافت را با دست بشویید. ولی در صورت شستشو با ماشین لباسشویی نیز تنها از آب سرد استفاده کنید؛ چون آب گرم برای شستشوی لباس‌های بافته شده مناسب نیست و آنها را خراب می‌کند.

حوله‌ها را نیز همراه با دیگر لباس‌ها نشویید و برای شستشوی آنها هم برنامه‌ای خاص داشته باشید.

READ
نقش قصه هادرتکوین شخصیت کودک

ملحفه‌ها هم بهتر است با آب سرد شسته شوند، چون آب گرم باعث می‌شود رنگ ملحفه‌ها تغییر کند و کمی زرد و تیره شود. البته برای سفیدتر شدن تمام پارچه‌های این چنین مانند پرده، رومیزی و لباس‌های سفید بهتر است آنها را در نور آفتاب خشک کنید.

برخی از انواع پارچه‌ها حتما نیاز به خشکشویی دارد و نباید آنها را در ماشین لباسشویی و به شیوه معمول شست

برای شستن آستین و یقه پیراهن نیز دقت کنید؛ آنها باید قبل از این‌که لباس‌ها را درون ماشین لباسشویی بریزید، جداگانه با برس و صابون تمیز شوند.

شستشوی لباس‌های کودکان

بهتر است اگر شما هم کودکی در خانه دارید، لباس‌هایش را همراه با لباس‌های دیگر اعضای خانواده نشویید. همچنین خیلی خوب است تا جایی که می‌شود، آنها را با دست و با استفاده از صابون یا پودر صابون شستشو دهید.

حتی اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید این لباس‌ها را با دست بشویید، آ‌نها را جداگانه در ماشین لباسشویی بریزید. در این صورت هم لباسهای بچه‌ها تمیزتر شسته می‌شود و هم از ایجاد حساسیت کودکان پیشگیری می‌کنید؛ چون بعضی از پودرهای لباسشویی باعث ایجاد حساسیت کودکان می‌شود. برای آبکشی کردن این لباس‌ها هم بهتر است از آب سرد استفاده کنید و لباس را با ملایمت بشویید.

شستشوی پرده‌ها
در شستشوی پرده‌ها نیز دقت داشته باشید؛ شستشوی پرده‌ها هم باید با توجه به جنس و رنگ پارچه پرده انجام شود تا پس از شستشو، پرده سالم بماند. بنابراین حواستان باشد پرده‌های نخی را با آب گرم نشویید، چون این‌گونه پرده‌ها بعد از شستشو چروک می‌شوند و شکل زیبای اولیه خود را از دست می‌دهند. همچنین برای این ‌که پرده‌های تور پس از شستن خیلی چروک نشود، می‌توانید آنها را به صورت نمدار آویزان کنید. با این کار دیگر احتیاجی به اتو زدن پرده هم نیست.

READ
یک فکر تازه برای چیدمان منزل

در نهایت به خاطر داشته باشید برخی از انواع پارچه‌ها حتما نیاز به خشکشویی دارد و نباید آنها را در ماشین لباسشویی و به شیوه معمول شست.

با رعایت نکاتی این‌چنین می‌توانید عمر لباس‌ها، پرده‌ها، ملحفه‌ها و دیگر پوشاک را افزایش دهید و زیبایی ظاهر آنها را نیز حفظ کنید.

 منبع:تالار گفتمان پت ومت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *